02143000042

 زرشک پلو با مرغ

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ، این غذا چنان محبوبیتی در میان مردم ایران دارد که در آشپزی مجالس و مهمانی رسمی می توان آن را بر روی سفره مشاهده نمود و از رنگ و لعاب این غذا لذت برد.
زرشک پلو یکی از خورشت های لذیذ و خوشمزه ای است که در این مقاله تیم  آشپزخانه صنعتی کیبو قصد دارد روش مزه دار کردن و انواع روش پخت بپردازد .

همانطور که می دانید زرشک پلو با مرغ یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانیان و غذای شرکتی است که اکثرا برای ناهار و مراسمات خاص و مهم خود مثل مراسم عروسی یا مراسم ختم از آن استفاده می کنند برای آنکه با روش پخت این غذای خوشمزه به روش کامل و ساده آشنا شوید در این مطلب ما را همراهی کنید.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو مجلسی

مواد لازممیزان مواد لازم
مرغ4 تکه
پیاز خرد شده نگینی1 عدد
زرد چوبه1 قاشق مربا خوری
نمک1 قاشق چای خوری
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ4 قاشق غذاخوری
آبلیمو1 قاشق غذاخوری
گلاب1 قاشق غذا خوری
زرشک1 پیمانه
شکر 1/2 قاشق غذاخوری
خلال پسته100 گرم
کرهپنجاه گرم
برنج4 پیمانه
ادویهبه میزان دلخواه

مزه دار کردن و پخت مرغ

برای تهیه غذا ابتدا مرغ خرد شده را با پیاز نگینی و زردچوبه و نمک و ادویه های دلخواه که از قبل آماده کرده ایم با دو قاشق روغن غذاخوری در حرارت متوسط و متناسب با قابلمه ای که داریم به مدت یک ربع 20 دقیقه تفت می دهیم تا پیاز کاملا آب شده و مرغ داخل قابلمه مزه دار شود. برای گرفتن بوی مرغ علاوه بر پیاز سرخ شده یک پیاز خام  ، هویج یا کرفس یا فلفل دلمه ای به مواد اضافه کنید (استفاده از این مواد بستگی به ذائقه شما دارد )

معمولا برای زرشک پلو مجلسی و مهمانی های رسمی از  دو سبک استفاده می کنند یا با رب مرغ پخته می شود که در همان مرحله ای که ادویه ها اضافه می کنیم به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم و یا  برای مهمانی های رسمی تر از زعفران برای طعم دهی و خوشرنگ شدن مرغ استفاده می شود که این روش مجلسی تر می باشد که یک تا دو قاشق غذاخوری زعفران در ابتدای مرحله پخت و 2 قاشق هم در انتها اضافه می کنیم

پس از مزه دار شدن مرغ حدود 4 لیوان به آن آب اضافه می کنیم توجه داشته باشید که سطح روی مرغ با آب پر شود

البته این امر بستگی به ذائقه خودتان دارد و غلظت سس آن بر حسب سلیقه خودتان میتواند آبکی یا غلیظ باشد.

زرشک پلو با مرغ

زمانی که مرغ یک ربع تفت خورد کمی از مراحل پخت آن انجام شده است و زمان زیادی برای پخت نیاز نیست پس بعد از همه این مراحل منتظر می مانیم تا 4 لیوان آبی که به مرغمان اضافه کرده ایم به 2 لیوان برسد.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ و هویج

برای تهیه زرشک پلو با مرغ و هویج ابتدا روی مرغ ها با چاقو یک شیار میزنیم و باز می کنیم تا مرغ خشک نشود و مواد به خورد مرغ بروردو بوی مرغ گرفته شود . بعد از شیار انداختن تمه های مرغ را توی روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم .

در یک قابلمه دیگر پیاز خورد شده را تفت بدهید به اندازه ای کمی طلایی شود سپس فلمه ای و هویج های خلالی خرد شده را به پیاز اضافه کنید و به میزان 5 دقیقه تفت بدهید سپس فلفل و زردچوبه و رب را اضافه می کنیم و تفت می  دهیم تا خامی رب گرفته شود سپس آب گوجه فرهنگی را اضافه می کنیم و یک دسته جعفری را به صورت دسته ای کنار قابلمه بزارید و تکه های سرخ شده مرغ را به ظرف اضافه کنید و دو قاشق آبلیمو و مقداری زعفران اضافه کنید و در ظرف را بگذارید به مدت نیم ساعت تا خوب مرغ ها پخته شوند

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مخلوط

 طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش در اولین مرحله مرغ را با پیاز و ادویه و چوب دارچین میذارید پخته بشه و آبش کشیده بشه به اندازه یک لیوان از آب مرغ باقی بماند کافیه .

در یک ظرف دیگه یک پیاز رو ریز خورد کنید و تفت بدید تا طلایی بشه بعد مرغ های پخته شده را ریش ریش کنید و به همراه زرشک تفت داده شده به پیاز اضافه می کنیم و به مدت 2 الی 3 دقیقه تمام مواد را با هم تفت می دهیم سپس یک لیوان آب مرغ را به همراه پودر سیر و نمک و فلفل و زعفران به مواد اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خوب آبش به خورد مواد برود.

برنج را آبکش می کنیم و در کف قابلمه مقداری روغن می ریزیم برای ته دیگ از نان یا سیب زمینی استفاده می کنیم و در مرحله آخر لایه به لایه از مواد و برنج می ریزیم تا مواد تمام شود و بعد از اینکه تو قابلمه بخار پیچید روی برنج روغن به همراه آبجوش می دهیم و دم کنی میذاریم تا برنج دم بکشه

روش تفت زرشک

 مدت زمانی که مرغ در حال جا افتادن است در یک تابه جداگانه ای 1 قاشق کره و 1 قاشق روغن مایع برای براقیت برنج داخل تابه ریخته و زرشک های پاک شده  و از قبل شسته شده را با نصف قاشق چایخوری شکر و 1 قاشق غذاخوری زعفران و 1 قاشق غذاخوری گلاب را که از قبل آماده کرده ایم را نیز داخل تابه می ریزیم و همه آن ها را با کره و روغن تفت می دهیم.

در این بخش از ادامه پخت زرشک پلو با مرغ یک کفگیر برنج را که زعفرانی کرده ایم به زرشکی که تفت داده شده است اضافه می کنیم و بعد از آن خلال پسته را داخل آن میریزیم
و در نهایت این مواد را پس از مخلوط شدن روی برنج دم کرده ریخته که در مقالات گذشته نکات پخت برنج را گذاشتیم مرغ و سسی که از قبل در حرارت ملایم پخته شده است را با آن سرو می کنیم.

مقاله پیشنهادی : فوت و فن پخت برنج

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با سس پرتقال

پخت مرغ با آب پرتقال باعث میشه مرغ یک طعم فوق العاده و بس نظیر بگیره حتما برای مهمانی های رسمی خود از این روش استفاده کنید بعد از تکه های مرغ را با پیاز و ادویه ها تفت دادید یک لیوان آب بریزید و زمانی که آب شروع به جوششیدن کردن 2 تا سه لیوان آب پرتقال اضافه کنید به میزان مرغ ها بستگی دارد اگر از تعداد تکه های کمتر استفاده میکنید مثلا برای دو نفر مرغ آماد میکنید یک لیوان آب و یک لیوان آب پرتقال کافی است و سپس زیر قابلمه را خیلی ملایم کنید تا خوب بپزد و جا بیفته و یک نکته مهم در صورتی که آب پرتقال شیرین بود دوتا سه قاشق آب نارنج به مرغ اضافه کنید.

رسپی زرشک پلو با مرغ

فوت و فن زرشک پلو با مرغ

  •   سرآشپز کترینگ ونک پیشنهاد می کند برای آنکه رنگ خوش زرشک باقی بماند و خیلی عالی و براق باشد و به غذا رنگ پس ندهد باید به محض اینکه دانه های شکر حل شد حرارت گاز را خاموش کنیم
  •  همچنین دقت داشته باشید خلال پسته را نیز روی حرارت به آن اضافه نکنید چرا که رنگ پسته با خوردن حرارت به کل تغییر کرده و رنگ اصلی خود را از دست می دهد.
  • و در آخر در کترینگ گاندی روش اضافه کردن زعفران به مواد به صورت جداگانه می باشد اگر زعفران را جداگانه به برنج اضافه کنید و سپس برنچ را به ترکیب زرشک و خلال پسته اضافه کنید زرشک آب و رنگ پس نمی دهد هر کدام از مواد در جای خود رنگ خاص و زیبایی به خود می گیرند.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

6 + 11 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا