02143000042

سس یکی از افزودنی‌های پرطرفدار و طعم‌دهنده در تهیه غذا می باشد که در انواع مختلف خوراکی‌های وعده اصلی، پیش‌غذا، سالاد و حتی دسر است. انواع مختلف سس‌ های تهیه  شده از ترکیبات مختلف، عطر و طعمی متفاوت داشته و به منظور افزودن به خوراکی‌های مختلفی مورد استفاده قرار خواهند با ما همراه باشید با طرز تهیه انواع سس

   آموزش طرز تهیه انواع سس غذا و سالاد

امروزه به دلیل گسترش فرهنگ استفاده از مواد غذایی سالم و گیاهی و از طرفی افزایش تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن و دریافت رژیم‌های لاغری، طرز تهیه انواع سس و مصرف سس‌های خانگی و رژیمی طرفداران بسیار زیادی داشته  و توانسته است گوی سبقت محبوبیت را از سس‌های پرکالری و خوشمزه  صنعتی برباید. اما هم‌چنان سس‌های صنعتی از جایگاه ویژه‌ای در طعم‌دهنده‌های غذاهای مدرن و انواع مختلف فست‌فودها برخوردار بوده و تأثیر بسیار زیادی در بهبود عطر، طعم و کیفیت آن‌ها خواهند داشت. آنچه درخصوص تهیه انواع مختلف سس  در تهیه غذای شرکتی کیبو اهمیت داشته، استفاده از ترکیبات جدیدتر و متفاوت از ترکیبات شناخته شده قدیمی است.

تا چند سال پیش تنها سس‌های موجود در بازار، سس سفید با عنوان مایونز و سس قرمز با عنوان سس گوجه بوده و حق انتخابی برای مصرف‌کنندگان وجود نداشت. اما امروزه خوشبختانه گسترش شبکه‌های مجازی، وب‌سایت‌های اینترنتی و امکان ارتباط و اطلاع از فرهنگ‌های مختلف عادات غذایی در سراسر جهان، امکان ایجاد تنوع در محصولات غذایی مختلف از جمله سس‌های افزودنی را ایجاد نموده و با در بر گرفتن طیف وسیعی از سلایق غذایی مختلف، قدرت انتخاب خریداران و مصرف‌کنندگان را نیز افزایش داده است.

انواع سس سالاد

طرز تهیه انواع مختلف سس‌های رژیمی

استفاده از انواع مختلف سس‌های رژیمی و کم‌کالری یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش وزن در افراد وابسته و علاقه‌مند به غذاهای مدرن و انواع فست‌فودها به شمار می‌آید.

 طرز تهیه سس رژیمی سبزیجات

یکی از انواع پرطرفدار و پرمصرف انواع مختلف سس‌های رژیمی، سس سبزیجات است.به منظور تهیه سس سبزیجات، یک قاشق چایخوری از سبزی تازه و یا خشک شده پونه، ریحان، شوید، جعفری و یا گشنیز را همراه با یک پیمانه (لیوان) سرکه سفید و یا سرکه سیب، یک پیمانه روغن زیتون بی‌بو و یا روغن دانه انگور، انواع مختلفی از ادویه‌جات (موسیر، پودر سیر، فلفل سیاه و نمک) ترکیب نموده و در صورت دلخواه همراه با یک لیوان آب مرغ کم‌چرب و کم‌نمک، مخلوط و با استفاده از غذاساز، یک دست و روان نمایید.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه پاستا با سس کلم

 طرز تهیه سس قرمز رژیمی

به منظور تهیه این نوع از انواع مختلف سس‌های رژیمی، به تعداد دلخواه گوجه‌فرنگی رسیده را پوست‌گیری نموده و پس از جدا کردن هسته‌های داخلی آن را به وسیله مخلوط‌ کن صاف و یک دست نمایید. یک عدد فلفل دلمه‌ای سبز، قرمز و یا زرد را روی شعله کبابی کرده و پس از جدا کردن تکه‌های سوخته، آن را با گوجه فرنگی مجدداً پوره نمایید.

محلول به دست آمده را روی شعله ملایم قرار داده و اجازه دهید آب آن کشیده شود. یک حبه سیر رنده شده (و یا پودر سیر)، آویشن، مرزه کوهی، پودر فلفل سیاه، نمک و یک قاشق روغن زیتون و یا ذرت را به ترکیب اضافه نموده و شعله را خاموش نمایید. چند دقیقه پسس از خنک شدن ترکیب 1 قاشق سرکه بالزامیک را به آن اضافه نموده و نوش جان نمایید.

 طرز تهیه سس رژیمی تایلندی

به منظور تهیه این نوع از انواع مختلف سس رژیمی، 5 الی 6 قاشق از کره بادام‌زمینی و یا پوره بادام‌زمینی را با یک قاشق غذاخوری عسل، 4 قاشق سرکه سیب و یا سفید، یکی الی دو حبه سیر رنده شده، نمک، ادویه‌جات و یک پیمانه آب ولرم ترکیب و با مخلوط‌ کن و یا غذاساز کاملاً ترکیب و نوش‌جان نمایید

سس پرتقال

طرز تهیه انواع سس مخصوص مرغ

طرز تهیه سس پرتقال

یکی از انواع مختلف سس‌ های مخصوص سرو سینه مرغ در آشپزی مجالس ، سس پرتقال است. به منظور تهیه این سس، نصف پیمانه آب پرتقال و یا لیموترش (دلخواه) را با مقدار بسیار کمی نمک و یک قاشق سس خردل ترکیب نموده و پس از قرار دادن روی شعله ملایم گاز، اجازه دهید سس به قوام برسد. مقداری آویشن و یا گشنیز خرد شده را همراه با 50 گرم کره ذوب شده به سس اضافه نموده و پس از مخلوط کردن نوش‌جان نمایید.

طرز تهیه سس قارچ

یکی دیگر از انواع سس‌های پرطرفدار مخصوص خوراک مرغ، سس قارچ است. به منظور تهیه این نوع از انواع مختلف سس مرغ، 2 الی 3 قاشق آرد سفید را در ماهی تابه با شعله ملایم حرارت داده و 150 گرم کره به همراه یک قاشق روغن مایع را به آن اضافه نموده و به خوبی ترکیب نمایید. یک پیمانه شیر گرم (نه داغ) را به ترکیب اضافه نموده و به آرامی تا زمان یک دست شدن مخلوط نمایید.

مقداری قارچ را به شکل ورقه‌ای برش داده و پس از سرخ کردن، همراه با پودر سیر، فلفل، نمک و آویشن به سس اضافه و همراه با تکه‌های سینه مرغ نوش‌جان نمایید. (به شکل دلخواه و بسته به ذائقه خودتان می‌توانید 100 گرم خامه زده شده را نیز به سس اضافه نمایید).

سس قارچ

 سس گوجه‌فرنگی و ریحان

یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین نوع سس‌های مخصوص سینه مرغ، سس گوجه‌فرنگی و ریحان است. به منظور تهیه این نوع از انواع مختلف سس مرغ، نصف پیمانه گوجه‌فرنگی پوست گرفته و خرد شده را با یک الی دو حبه سیر رنده شده ترکیب نموده و ادویه‌جات را نیز به آن اضافه نمایید.  پیمانه ریحان تازه خرد شده را به ترکیب اضافه نموده و پس از 5 الی 10 دقیقه حرارت‌دهی ملایم، نصف قالب کره ذوب شده را به سس اضافه نموده و نوش جان نمایید.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

طرز تهیه سس مرغ مصری

سس مرغ مصری یکی دیگر از انواع مختلف سس‌های مخصوص سرو مرغ مجلسی است. به منظور تهیه این سس، 2 الی 3 قاشق آرد برنج را در دو پیمانه آب مرغ به خوبی مخلوط نموده و پس از قرار دادن ترکیب روی شعله ملایم به شکل مداوم به هم زدن ادامه دهید تا یک ترکیب یک دست و قوام‌دار ایجاد شود. ترکیب را از روی شعله برداشته و چند حبه سیر رنده شده را با مقدار کمی از روغن زیتون تفت داده و به ترکیب آرد برنج و آب مرغ اضافه نمایید. یک قاشق آبلیموی تازه، ادویه‌جات و نمک را نیز اضافه کرده و همراه با تکه‌های سینه مرغ سرو نمایید.

کالری انواع مختلف سس چگونه است؟

کالری، واحدی به منظور تعریف و اندازه‌گیری میزان انرژی دریافتی از انواع مختلف مواد غذایی است. کالری دریافتی از انواع مختلف سس‌های تهیه شده به منظور طعم‌دهی به خوراکی‌های مختلف، بسته به ترکیبات مورد استفاده در سس کاملاً متفاوت خواهد بود. معمولاً میزان کالری دریافتی از سس‌های رژیمی و گیاهی بسیار کمتر از سس‌ های پرچرب بوده و بهترین گزینه به منظور مصرف در رژیم غذایی افراد دارای اضافه وزن می‌باشد. به شکل کلی می‌توان گفت که میزان کالری انواع مختلف سس، بستگی به ترکیبات مورد استفاده در تهیه آن خواهد داشت.

سس ماست

 طرز تهیه سس ماست

به منظور تهیه سس ماست،  یک عدد پیاز سفید، 2 الی 3 حبه سیر، نمک، فلفل سیاه و چند عدد ساقه و برگ جوان کرفس و مقداری برگ ریحان را در غذاساز و یا مخلوط‌کن با یکدیگر ترکیب نموده و با دو پیمانه ماست کم‌چرب مخلوط نمایید.

نکته: سیر یکی از ترکیبات دلخواه به منظور طعم‌دهی مطلوب به سس ماست بوده و قابل حذف کردن از دستور تهیه این سس خواهد بود. توصیه می‌شود نصف قاشق شکر سفید را نیز به ترکیب سس افزوده و یک توازن در طعم‌دهی سس ایجاد نمایید.

 طرز تهیه سس چیلی

به منظور تهیه سس چیلی، چند عدد گوجه‌فرنگی تازه را پوست‌گیری نموده و پس از جداکردن دانه‌های گوجه‌فرنگی، گوشت باقی مانده گوجه را در مخلوط‌کن و یا غذاساز پوره نمایید. ترکیب تهیه شده را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید آب آن به کلی تبخیر شود. در مرحله بعد یک قاشق چایخوری نشاسته ذرت را در یک سوم لیوان آب ولرم حل کرده و یک قاشق چایخوری شکر و سرکه سفید را نیز به آن اضافه نمایید. فلفل قرمز تازه و یا خشک شده را کاملاً پودر و یا پوره کرده و به میزان بسیار زیادی به همراه نصف قاشق چایخوری به ترکیب اضافه نمایید. به منظور طعم‌دهی بیشتر به سس تهیه شده می‌توانید چند حبه سیر رنده شده را نیز به آن اضافه نمایید.

سس گوجه فرنگی

 طرز تهیه سس گوجه

به منظور تهیه سس گوجه، مقداری گوجه‌فرنگی تازه را پوست گرفته و دانه‌های آن را جدا نمایید. گوشت باقی‌مانده گوجه‌فرنگی را به شکل کامل پوره نموده و با یک قاشق آرد سفید به خوبی مخلوط نمایید. نمک و ادویه‌جات دلخواه را با یک قاشق آبلیموی تازه ترکیب کرده و به پوره گوجه و آرد اضافه نمایید. مخلوط به دست آمده را به مدت کوتاهی توسط کره ذوب شده حرارت داده و پس از تبخیر نیمی از آب داخل پوره گوجه‌فرنگی، شعله را خاموش و سس تهیه شده را پس از خنک شدن نوش‌جان نمایید.

طرز تهیه سس پستو

سس پستو یکی از انواع مختلف سس‌های ایتالیایی پرطرفداردر سراسر جهان است. بیشترین کاربرد این سس خوشمزه و لذیذ به عنوان افزودنی انواع مختلف پاستا بوده و به دلیل استفاده از ترکیبات گیاهی خوشمزه و تازه، عطر و طعم متفاوت و لذیذی خواهد داشت. به منظور تهیه سس پستو در مرحله اول چند عدد برگ ریحان را شسته و با مقداری پنیر پارمزان ترکیب نمایید.

در مرحله بعد، دانه گردو، بادام‌زمینی پوست گرفته، بادام هندی و مغز پسته را در ماهی تابه به مدت 10 دقیقه حرارت ملایم داده و به همراه 2 الی 3 حبه سیر رنده شده، یک قاشق آبلیموی تازه، یک پیمانه روغن ریتون بدون بو، ادویه‌جات و نمک، به همراه برگ ریحان‌های ترکیب شده با پنیر پارمزان، در مخلوط‌ کن و یا غذاساز ترکیب نموده و پوره نمایید.

سس پستو

طرز تهیه سس پستو

محبوب‌ترین سس‌های جهان

انواع مختلف سس‌های تهیه شده از ترکیبات متنوع، از جملعه سس‌های محبوب بین‌المللی در سراسر جهان هستند. سس گوجه‌فرنگی، سس کچاب، سس چیلی، سس مایونز، سس تنوری، سس تارتار، سس فرانسوی، سس سویا، سس خردل، سس بشامل، سس سفید و سس سالاد، از انواع مختلف سس‌های محبوب جهانی به شمار می‌آیند.

طرز تهیه انواع سس با مایونز

سس مایونز یکی از انواع پرطرفدار و شناخته شده سس سفید در سراسر جهان است. این سس ترکیب بسیار لذیذی داشته و در ترکیب با سایر مواد غذایی، بسیار خوشمزه و منحصر‌به‌فرد خواهد بود. سس تارتار یکی از انواع مختلف سس‌های تهیه شده با سس مایونز است. به منظور تهیه سس تارتار، مقداری از سس مایونز را همراه با یک قاشق آبلیموی تازه، یک عدد پیاز خرد شده، یک قاشق شکر، دو قاشق سس گوجه‌فرنگی، نصف پیمانه جعفری خرد شده، نمک و فلفل ترکیب نموده و خیارشور خرد شده را به ترکیب سس اضافه و پس از سرد شدن سرو نمایید.)

محبوب ترین سس های جهان

طرز تهیه چهار سس پایه

سس‌های پایه و یا اصطلاحاً مادر، به انواع مختلف سس‌هایی گفته می‌شود که می‌توان از آن‌ها، انواع و اقسام سس‌های گیاهی، رژیمی و یا پرکالری را تهیه نموده و در سرو غذاهای مختلف مورد استفاده قرار داد. 4 سس پایه و یا اصطلاحاً مادر عبارتند از:

  1. سس بشامل be chamell
  2. سس گوجه‌فرنگی Tomato sause
  3. سس اسپانیایی Espagnole sause
  4. سس هلندی Hollandaisc siuse

طرز تهیه سس بشامل

سس بشامل یکی از سس های معروف فرانسوی هستش که پایه بسیاری از سس های دیگه محسوب میشه که با اضافه کردن مواد و ادویه ها به این سس میتونید سس های دیگه ای را درست کنید . این سس به لازانیا و ماکارونی و استیک طعم بی نظیری میده و از ترکیب آرد و روغن یا کره و شیر تهیه میشود .یک قاشق آرد را با روغن به میزانی که آرد در روغن باز شود اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید سپس به آن یک لیوان شیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا غلیظ شود مدت پخت این سس 15 دقیقه است.

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه لازانیای مرغ

سس سالاد مخصوص گیاهخواران

رژیم غذایی گیاه‌خواری یکی از انواع رژیم‌های پرطرفدار، به‌ویژه در جمعیت بانوان است. این رژیم به منظور کاهش وزن، حفظ تناسب اندام و از همه مهمتر به منظور حفظ سلامتی بدن و ارگان‌های مختلف آن، اجرا خواهد شد. با توجه به اینکه بیشتر ترکیبات و خوراکی‌های مورد استفاده در این نوع از رژیم غذایی، سبزیجات و انواع مختلفی از سالادهای گیاهی هستند، تهیه سس، به منظور طعم‌دهی و ایجاد مزه مناسب در این ترکیبات اهمیت بسیار زیادی داشته و از افزودنی‌های مورد علاقه افراد گیاهخوار محسوب می‌شود.

به منظور تهیه بهترین نوع از انواع سس‌های سالاد رژیم غذایی افراد گیاهخوار، نصف پیمانه از سس مایونز (توصیه می‌شود مایونز گیاهی)، 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب و یا سفید، یک قاشق غذاخوری سس خردل، یک قاشق غذاخوری پودر پیاز و یک قاشق غذاخوری دانه کرفس را با یکدیگر ترکیب نموده و به وسیله مخلوط‌کن و یا غذا ساز خوب ترکیب نمایید.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه سالاد سزار

انواع مختلف سس سالاد سزار

معمولا آماده سازی سس سالاد سزار تنوع بسیار زیادی داشته و وابسته به ذائقه افراد هر منطقه تهیه خواهد شد. به شکل کلی دو نوع از انواع مختلف سس سالاد سزار، به شکل عمومی در بیشتر جمعیت مردم دنیا شناخته شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

روش اول: دو عدد تخم مرغ را به شکل عسلی آب پز نموده، دو حبه سیر له شده، مقداری روغن زیتون، پنیر پارمزان، نصف پیمانه سرکه، نمک و فلفل را به آن افزوده و تا زمان سفید رنگ شدن کامل مخلوط نمایید.

روش دوم: سه قاشق سس مایونز را با دو قاشق سرکه، یک قاشق سس خردل، سیر له شده، یک قاشق ابلیمو، پنیر پارمزان، نمک و فلفل ترکیب نموده و پس از سرد شدن نوش جان نمایید.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

15 + 15 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا