02143000042

 یکی از آداب پسندیده مردم ایران و تمام ارادتمندان امام حسین (ع) در سراسر جهان در ماه محرم  پختن غذای نذری در مساجد و هیات ها و …. است

 غذا های نذری محرم در ایران

تهیه غذای نذری  آن هم در ماه محرم، یکی از آن کار هایی است که همیشه در میان خانواده ها و هیئت های مذهبی ایرانی دیده می شود. برای افرادی که می خواهند در چنین ماهی، دل به دریا بزنند و کار خیری انجام دهند، آشنایی با غذاهای نذری محرم اهمیت دارد. همه افرادی که در روز های دیگر به فکر منافع خود هستند، در این ماه آستین شان را بالا می زنند و بدون هیچ توقعی وارد گود می شوند. اگر شما هم می خواهید نذری بپزید، با ما همراه باشید. در این مقاله، معروف ترین نذری هایی که در ماه محرم پخته می شوند را با هم مرور می کنیم. در کنار آشنایی با تهیه غذا محرم، به فوت و فن های پختن نذری حرفه ای نیز اشاره می نماییم.

منوی غذاهای نذری محرم

برای آشنایی با غذا های نذری محرم، لازم است که محبوب ترین ها را نام می بریم. در این ماه، خورش قیمه، خورشت قرمه سبزی، زرشک پلو و… بیشتر از هر زمان دیگری پخته می شوند.

انواع دسر ها مثل شله زرد، آش و… نیز در لیست خوراکی های پر طرفدار ماه محرم قرار می گیرند. در ادامه آشنایی با غذا های نذری محرم، به دسر ها نیز می پردازیم.

مقاله پیشنهادی : سفارش غذای نذری

خورش قیمه نذری

در میان نذری های معروف ماه محرم، چلو خورش قیمه سیب زمینی بیشترین محبوبیت را دارد. اصلا هر وقت کسی بخواهد خوشمزگی خورش قیمه را نشان بدهد، می گوید مزه قیمه محرم را می دهد!

در کنار آشنایی با غذا های نذری محرم باید بدانید که قیمه، کالری و فیبر بالایی دارد. به همین دلیل یکی از بهترین منابع خوراکی برای عزادارانی است که انرژی خود را از دست داده اند.

راز خوش طعم شدن خورش قیمه نذری، گوشت گوسفندی فراوان است. به طور معمول برای 100 پرس خورش قیمه، 10 کیلو گوشت لازم هست. البته هرچه مقدار گوشت بیشتر شود، غذا خوش مزه تر می شود.

سیب زمینی سرخ شده، بهترین مکمل قیمه نذری ماه محرم به حساب می آید. پیشنهاد می کنیم که به جای استفاده از خلال سرخ شده سیب زمینی آماده، خودتان آن را تهیه کنید.

در کنار همه این ها، پخت برنج ایرانی اعلا کار را تمام می کند. به این ترتیب، قیمه نذری شما برای همیشه در خاطر عزاداران باقی می ماند.

 خورش قورمه سبزی نذری

آشنایی با غذا های نذری محرم را با غذای بی نظیر چلو خورش قورمه سبزی ادامه  می دهیم. چلو خورش قرمه سبزی، یکی از آن غذا هایی است که همیشه طرفداران زیادی دارد.

با اینکه پختن این غذا، دردسر دارد اما خیلی ها ترجیح می دهند که این سختی را به جان بخرند تا یک نذری خوش مزه را به عزاداران تقدیم کنند.اگر می خواهید بوی خورش قورمه سبزی نذری تان تا یک خیابان دور تر برود، اصلا عجله نکنید. بگذارید تا جایی که امکان دارد، برای خودش قل بزند و جا بیفتند.خورش قرمه سبزی، درست مثل قیمه انتخاب خوبی برای عزادارانی است که انرژی شان را از دست می دهند. لوبیای این خورش، سرشار از فیبر بوده و سبزی قورمه سبزی موجود در آن برای از بین بردن عفونت های بدن به کار می رود.

خورش قورمه سبزی، چربی زیادی دارد. بنابراین بهتر است افرادی که بیماری قلبی دارند، با احتیاط بیشتری از این نذری نوش جان کنند.

زرشک پلو نذری

در چند سال اخیر، زرشک پلو با مرغ نیز به منوی غذا های ویژه ماه محرم اضافه شده است. از آنجایی که زرشک پلو پخت نسبتا آسانی دارد، افراد بیشتری این نذری را طبخ می کنند.برای آشنایی با غذا های نذری محرم، یاد گرفتن فوت و فن ها اهمیت زیادی دارند. مرغ تازه و یخ نزده، زعفران درجه یک و زرشک مرغوب، مهم ترین نکات پختن زرشک پلو حرفه ای هستند.

پیشنهاد می کنیم که در زمان خریدن مرغ، فقط ران یا سینه آن را تهیه کنید. به این ترتیب، نه سختی پاک و خرد کردن مرغ را در پیش دارید و نه قسمت هایی که در طبخ زرشک پلو نذری به کار نمی آیند.زرشکی که در این نذری استفاده می شود، تاثیر مستقیمی روی طعم و کیفیت غذا دارد. نام بهترین نوع زرشک، “تالاری” است.زرشک تالاری را می توان از روی ظاهرش تشخیص داد. رنگ قرمز شفاف، مهم ترین ویژگی ظاهری زرشک مرغوب است.

آش رشته نذری

بخش مهمی از آشنایی با غذا های نذری محرم به آش بر می گردد. از آنجایی که آش ها تنوع زیادی دارند، دست آشپز ها را برای انتخاب کردن باز می گذارند.شله قلمکار، رشته، شله مشهدی، دوغ و آش سبزی شیرازی، معروف ترین آش های نذری کشور ما هستند. مردم شهر های مختلف در ماه محرم، به پختن یکی از این آش ها به خصوص آش رشته روی می آورند.

در آشنایی با غذا های نذری محرم و به خصوص آش، راز و رمز های زیادی وجود دارد. با دانستن این نکات می توانید یک آش نذری خوش طعم و جا افتاده را طبخ کنید. خیساندن حبوبات را فراموش نکنید.حداقل یک روز قبل از پختن آش، حبوبات آن را بخیسانید و هر چند ساعت یکبار، آب آن را عوض کنید. عدس و ماش به زمان کمتری برای خیساندن نیاز دارند و 2 تا 3 ساعت، کفایت می کند.خیساندن حبوبات به جا افتادن بهتر آش کمک می کند. همینطور کسی بعد از میل کردن آش نذری، دچار دل درد نمی شود.

بر خلاف باقی غذا ها، یکی از نکات پختن آش نذری قرار دادن دیگ روی حرارت تند و مستقیم است. اگر حرارت زیر دیگ آش کم باشد، نه تنها جا نمی افتند بلکه  مواد آن وا رفته و خمیر می شود.

شله زرد نذری

یکی از بهترین خاطرات نذری پزی، پختن دست جمعی شله زرد است. راز طلایی شله زرد نذری خوش طعم، رعایت دقیق نسبت های مواد اولیه هست.

اگر برنج کم باشد، کیفیت شله زرد نذری به کلی از بین می رود. اگر برنج زیاد باشد، شله زرد سفت شده و باز هم به دل نمی نشیند. این موضوع در مورد باقی مواد اولیه آن نیز صدق می کند.

خلال بادام فراوان، زعفران، گلاب، شکر و کره گیاهی، مواد اصلی شله زرد نذری هستند. بهتر است برای پختن این نذری، به جای برنج کامل از برنج نیم دانه استفاده کنید.روغن محلی یا به اصطلاح کرمانشاهی، عطر و طعم بی نظیری به شله زرد می دهد. اما سلیقه ها در خصوص این نوع روغن متفاوت است. پیشنهاد می کنیم که از روغن مایع یا کره گیاهی استفاده کنید.

در آشنایی با غذاهای نذری محرم و شله زرد پزان نمی توانیم از نقش هل بگذریم. دانه های کوبیده شده هل، عطر و طعمی فراموش نشدی به شله زرد نذری می بخشد. در طبخ شله زرد از هل غافل نشوید.در کنار همه این ها، زعفران نقش تعیین کننده ای در ظاهر و طعم شله زرد نذری دارد. در شهر های قائنات و اصطهبان، معروف ترین و مرغوب ترین زعفران های کشور کشت می شوند.

ناگفته نماند که زعفران اصطهبان قیمت کمتری نسبت به قائنات دارد. همچنین به دلیل شرایط جوی این شهر، کیفیت زعفران آن بهتر از زعفران شهر قائنات است.بهترین زمان برای پختن این نذری در ماه محرم، روز های تاسوعا و عاشورا است. چراکه این دسر، یک میان وعده بوده و نمی توان آن را در وعده های نهار یا شام سرو کرد.

در نهایت

در این مطلب به آشنایی با غذاهای نذری محرم پرداختیم. همینطور پر طرفدار ترین نذری های این ماه را معرفی کردیم.از فوت و فن های خوش طعم شدن نذری ها نگذشتیم و راز و رمز های پختن نذری به یاد ماندنی را نیز عنوان کردیم. امیدواریم که در این مقاله راه های آشنایی با غذا های نذری محرم را به خوبی نشان داده باشیم.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

1 + 5 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا