KIBO

تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه‌صنعتی

مدیران کترینگ و همچنین سازمان‌ و افرادی که برای خرید غذا به سراغ مراکز تهیه غذا می‌روند، به این موضوع واقفند که انتخاب تجهیزات مناسب در موفقیت و راه‌اندازی یک کترینگ یا رستوران خوب، نقش مهمی ایفا می‌کند.

لیست کامل تجهیزات آشپزخانه صنعتی، به صورت تفکیک شده، شامل تجهیزات پخت‌و‌پز، آماده‌سازی، سرمایشی‌، انبار، تجهیزات سرو و شستشو است. البته برخی از این تجهیزات را می‌توان، با توجه به نوع کاربری و حجم خروجی غذای روزانه، از لیست حذف کرد.

 در این مقاله سعی داریم تا این وسایل لازم ‌و ضروری را به‌صورت تفکیک‌شده و به‌طور کامل به شما معرفی ‌کنیم تا زمان راه‌اندازی مجموعه خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

تجهیزات پخت‌وپز آشپزخانه صنعتی

تجهیزات پخت‌وپز، اساس هر آشپزخانه است و باید آن‌ها را با توجه به حجم، مدت زمان استفاده و میزان مصرف انرژی، انتخاب کرد. به‌طور مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گرماخانه شیشه‌ای: وسیله‌ای است که برای گرم نگه‌داشتن غذا کاربرد دارد و شیشه‌ای بودن آن هم، باعث می‌شود تا بتوان محتویات داخل گرماخانه را دید.

تجهیزات آماده‌سازی

بخش آماده‌سازی در آشپزخانه‌های صنعتی، معمولا بین انبار و پخت قرار می‌گیرد و تجهیزات مورد نیاز این بخش، به شرح زیر است:

تجهیزات سرمایشی

سالم نگه‌داشتن مواد غذایی در هر آشپزخانه‌ حرف اول را می‌زند و برای این کار نیاز به تجهیزات سرمایشی باکیفیت داریم تجهیزاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

تجهیزات انبار

انبار بخشی از آشپزخانه صنعتی است که برای نگهداری موادغذایی خشک و وسایلی مانند ظروف یکبار مصرف، مواد شیمیایی، مواد بهداشتی استفاده می‌شود. به بخش نگهداری از مواد غذایی فاسدشدنی هم، سردخانه گفته می‌شود. در ادامه با بخش‌های مختلف انبار آشنا می‌شویم:

تجهیزات سرو غذا

استفاده از تجهیزات سرو غذا درآشپزخانه‌های صنعتی، به افراد کمک می‌کند تا غذا را به بهترین نحو و کاملا گرم به‌دست مشتری برسانند. این تجهیزات شامل موارد زیر هستند:

تجهیزات شستشو

شستشوی ظروف و محیط آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است. چراکه با سلامت انسان سروکار دارد و در صورت عدم شستشوی صحیح ظروف و محیط آشپرخانه، این مکان، محل تجمع میکروب‌ها و آلودگی‌ها خواهد شد. برای رعایت بهداشت و نظافت در محیط آشپزخانه به مواد مصرفی و تجهیزاتی نیاز است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

مقاله پیشنهادی: اگر به دنبال راه اندازی آشپزخانه بیرون بر هستید این مقاله را بخوانید

ماشین ظرفشویی صنعتی

در آشپزخانه‌های صنعتی، یکی از اساسی‌ترین تجهیزات برای شستشو، استفاده از ماشین ظرفشویی است. با استفاده از این وسیله می‌توان، بدون نیاز به هدر رفتن وقت و نیروی افراد، ظرف‌های کثیف را به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شست.

ماشین ظرفشویی صنعتی مناسب را باید با توجه به‌ حجم کاری مجموعه و فضای آشپزخانه، انتخاب کرد.

این دستگاه‌های شستشو، در ظرفیت‌های 540 تکه، 1200 تکه و یا 2000 بشقاب طراحی می‌شوند و با توجه به نوع دستگاه، مدت زمان شستشو، 50 ثانیه تا3  دقیقه زمان می‌برد. به‌عنوان مثال، در ماشین ظرفشویی‌های تونلی، مدت زمان شستشو 50 ثانیه است. در حالی‌که شستشوی همین مقدار ظرف در ماشین ظرفشویی زیرکانتری، حدود 180 ثانیه زمان می‌برد. لازم به ذکر است، مدل‌های تونلی و ریلی در دو نوع  خشک‌کن‌دار و بدون خشک‌کن طراحی و تولید می‌شوند.

اگر در آشپزخانه، فضای کافی برای قرار دادن ماشین ظرفشویی ندارید، می‌توانید از مدل ایستاده که درب آن به‌سمت بالا باز می‌شود استفاده کرد. مدل‌های زیرکابینتی هم برای فضاهای کوچک، گزینه بسیار مناسبی است.

سخن آخر

در این مقاله لیست جامعی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی را معرفی کردیم و متوجه شدیم، هرچه این تجهیزات کامل‌تر باشند، می‌توان غذاهای مختلف را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار داد. در میان مراکز تهیه غذا، کترینگ کیبو از برندهایی است که در زمینه رعایت استانداردهای بهداشتی و استفاده از تجهیزات به روز و همچنین مواد غذایی باکیفیت و تازه، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کیبو با 10 سابقه فعالیت در زمینه ارائه غذای سازمانی و بیرون‌بر، انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، رژیمی و… را با بالاترین کیفیت و در محیطی کاملا بهداشتی و استاندارد ارائه می‌دهد.

سفارش آنلاین غذا