02143000042

با طرز تهیه ۵ ترشی پرطرفدار خانگی آشنا شوید

انواع و اقسام ترشی‌ها، سالاد و سبزیجات، از گذشته تا به امروز زینت‌بخش سفره‌های رنگارنگ ایرانیان بوده‌ و هست. مردم ایران علاقه خاصی به استفاده از این چاشنی و پیش غذاها همراه با وعده‌های اصلی غذایی خود دارند و به همین علت است که بیشتر ما خاطرات مشترکی از درست کردن ترشی‌های خوشمزه‌ای مثل گل کلم، شور، لیته و … توسط دستان پر مهر مادر بزرگ‌هایمان در ذهن داریم!

از آنجائیکه بر عکس ترشی‌های خوشمزه و ملایم خانگی، بیشتر نمونه‌های آماده که در بازار به وفور موجودند، کیفیت و سلامت لازم را ندارند، این مقاله از کیبو بهانه‌ای شد تا شما را با  طرز تهیه ترشی پیاز، گله ترشی، پوست پرتقال ترشی ، خرما ترشی و میوه مخلوط بازاری در منزل آشنا کنیم. اگر شما هم قصد دارید ترشی‌های خانگی را برای اهل خانه تهیه کنید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

طرز تهیه ترشی پیاز خانگی

ترشی پیاز یکی از محبوب‌ترین ترشی‌های ایرانی است که مردم ما اغلب آن را همراه با غذاهای سنتی مثل آبگوشت، قرمه سبزی و … میل می‌کنند. برای درست کردن یک شیشه یک کیلویی از این ترشی پر طرفدار به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم:

  • ۲۰ عدد پیاز کوچک (ترجیحا بنفش)
  • ۲ حبه سیر
  • ۲ عدد فلفل قرمز متوسط
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
  • ۱ قاشق چایخوری شکر
  • ۱ قاشق چایخوری نعنا خشک
  • سرکه سفید یا قرمز به مقدار مورد کافی (حدود یک و نیم لیتر)

طرز تهیه:

  1. در مرحله اول باید پیازها و سیر را پوست بگیرید، سپس همراه با فلفل خوب بشوئید و ضد عفونی کنید. پس از شست‌وشو اجازه بدهید آب مواد کاملا کشیده و خشک شود، در صورت نداشتن وقت می‌توانید از حوله تمیز برای خشک کردن سیر، فلفل و پیاز استفاده کنید (عدم رطوبت زدایی باعث کپک زدن پیازها می‌شود)
  2. شیشه مورد نظرتان را کاملا تمیز و خشک کنید و پیازها را به صورت ردیفی داخل شیشه قرار دهید. سعی کنید که لابه‌لای لایه‌ها از سیر و نعنا خشک نیز استفاده کنید تا شیشه کاملا پر شود.
  3. اکنون وقت آن است که سرکه را همراه با نمک و شکر روی اجاق بگذارید تا کمی جوشیده و با هم مخلوط شوند. اگر قصد دارید طعم ترشی کمی ملایم شده و از شدت تندی آن کم شود مقداری آب جوشیده را به سرکه اضافه کنید (معمولا یک سوم مقدار سرکه)
  4. پس از مخلوط شدن نمک و شکر با سرکه زیر اجاق را خاموش کرده و اجازه بدهید تا خنک شود. حالا می‌توانید سرکه را پس از صاف کردن داخل شیشه بریزید (یک بند انگشت بالاتر از مواد ترشی)
  5. درب شیشه را سفت و محکم ببندید و به مدت حداقل دو هفته در مکانی خنک، خشک و بدور از نور آفتاب قرار دهید تا ترشی جا بیفتد.

طرز تهیه گله ترشی خانگی

شاید نام ترشی گله یا ترشی انگور کمتر به گوشتان خورده باشد؛ اما جالب است بدانید که این ترشی ساده اما لذیذ، طرفداران زیادی در شهر قزوین دارد. برای تهیه یک شیشه یک لیتری از این ترشی محلی سالم و خوش طعم کافی است مواد زیر را در فراهم کنید:

مواد لازم:

  • ۵۰۰ گرم انگور سفت زرد یا قرمز
  • ۱ و نیم لیتر سرکه سفید یا قرمز
  • ۱ تا ۲ قاشق چایخوری نمک
  • شیره انگور به مقدار دلخواه

طرز تهیه:

  1. ابتدا سرکه را همراه با نمک داخل قابلمه ریخته و روی شعله اجاق بگذارید تا کمی بجوشد. برای ملس شدن طعم این ترشی می‌توانید مقدار کمی شیره انگور هم به سرکه اضافه کنید که در این صورت باید مقدار نمک کمتری داخل سرکه بریزید پس از اینکه سرکه کمی جوشید زیر اجاق را خاموش کرده و اجازه بدهید خنک شود.
  2. در فاصله خنک شدن سرکه، انگورهای سالم و سفت را حبه کرده و بشوئید و به وسیله سبد یا حوله تمیز کاملا آبگیری کنید.
  3. حبه‌های انگور را داخل شیشه مورد نظر ریخته و روی آن‌ها را سرکه بریزید سپس درب آن را محکم ببندید و به مدت حداقل دو هفته در جای خشک و خنک قرار دهید تا ترشی انگور جا افتاده و آماده سرو شود.

طرز تهیه ترشی پوست پرتقال خانگی

پوست پرتقال ترشی، عطر و بویی فوق‌العاده مطبوع دارد که سرو آن در کنار انواع غذاها طعم و مزه لذیذ آن‌ها را دو چندان می‌کند. برای تهیه یک شیشه یک کیلویی از این ترشی خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم:

  • ۱ کیلو پوست پرتقال تازه
  • ۲ لیتر سرکه سفید یا قرمز
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:

  1. اولین نکته در تهیه این ترشی گرفتن زهر و تلخی پوست پرتقال است. برای اینکار باید آن‌ها را دو مرتبه در آب جوش بجوشانید (هر بار به مدت ۵ دقیقه) سپس پرتقال‌ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب سرد خیس کنید. در این مدت نیز باید چند مرتبه آب آن‌ها را عوض کنید.
  2. پس از ۲۴ ساعت پرتقال‌ها را آبکشی کرده و روی پارچه تمیز پهن کنید تا حسابی خشک شوند.
  3. اکنون باید بخش سفید داخل پوست‌های پرتقال را جدا کرده و آن‌ها را به شکل دلخواه برش بزنید (معمولا خلالی شکل).
  4. نمک، فلفل و سرکه را همراه با پوست پرتقال‌ها داخل قابلمه ریخته و روی شعله اجاق قرار دهید تا چند جوش کوچک بخورد، سپس زیر آن‌ را خاموش کرده و اجازه بدهید مواد خنک شوند (باید نمک و فلفل به خورد پوست پرتقال برود).
  5. حالا وقت آن است که مواد را داخل شیشه‌ تمیز و خشک ریخته و در جای خنک بدور از نور آفتاب نگه‌داری کنید. برای میل کردن این ترشی باید حداقل یک تا دو هفته صبوری کنید.

طرز تهیه خرما ترشی خانگی

ترشی خرما یکی از ملس‌ترین ترشی‌ها است که بلافاصله پس از تهیه، می توانید آن را میل کرده و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید. برای درست کردن یک شیشه یک کیلویی از این ترشی خوش طعم مواد زیر را فراهم کنید:

مواد لازم:

  • ۱ کیلوگرم خرما بدون هسته
  • ۵۰۰ گرم سماق کوبیده شده
  • ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین
  • ۱ لیوان آبلیمو
  • ۵۰۰ گرم تمر هندی جوشیده و صاف شده
  • ۱۰۰ گرم مغز گردو
  • ۵۰ گرم دانه انار
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار دلخواه

طرزتهیه:

  1. ابتدا باید تمر هندی و سماق را به صورت جدا همراه با دو لیوان آب برای هر کدام کنار بگذارید تا خیس بخورند (تمر هندی ۲۴ ساعت و سماق دو ساعت)
  2. پس از این مدت آب هر دو را صاف کرده و داخل کاسه مناسب بریزید و آبلیمو را نیز به آن اضافه کنید.
  3. این ترکیب را روی اجاق با شعله ملایم قرار دهید تا کمی بجوشد.
  4. اکنون نوبت آن است که خرماهای هسته جدا را له یا چرخ نموده و به مایع آماده شده اضافه کنید.
  5. دوباره زیر اجاق را روشن کرده و‌ ۲ تا ۵ دقیقه زمان بدهید تا خرما همراه با آبلیمو، سماق و تمر هندی بجوشد. در حین جوشیدن، مواد را دائما هم بزنید تا کاملا مخلوط شده و به خورد هم بروند.
  6. پس از اینکه مواد با هم ترکیب شد زیر اجاق را خاموش کنید تا ترشی کمی خنک شود.
  7. حالا می‌توانید دارچین، انار و گردوها را به مخلوط آماده شده اضافه کنید و ترشی خرمای خوشمزه و لذیذتان را میل کنید. این ترشی را در ظرف مناسب داخل یخچال نگه دارید.

طرز تهیه ترشی میوه مخلوط خانگی

ترشی میوه مخلوط، از آن نوع ترشی‌هایی است که هم از هدر رفت میوه‌هایتان جلوگیری می‌کند و هم به عنوان مخلفاتی خوشمزه می‌توانید آن را در کنار انواع غذاها سرو کنید. برای درست کردن این ترشی متفاوت لازم است ابتدا مواد زیر را تهیه نمائید:

مواد لازم:

  • ۱ کیلوگرم از مخلوط انواع میوه‌های دلخواه
  • ۱۰۰ گرم سبزی ترشی (نعنا، ریحون، گشنیز و جعفری ساطوری شده)
  • ۳ حبه سیر رنده شده
  • ۱ قاشق چایخوری نعنا خشک
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
  • ۱ قاشق چایخوری فلفل
  • ۱ و نیم لیتر سرکه سفید

طرز تهیه:

  1. ابتدا باید میوه‌های دلخواه را متناسب با نوع آن‌ها پوست گرفته و یا فقط بشوئید و خشک کنید سپس آن‌ها را به قطعات مورد نظر برش دهید.
  2. اکنون باید میوه‌ها را همراه با سبزیجات، سیر، نعنا، نمک و فلفل داخل شیشه مناسب بریزید و به اندازه یک سانت بالاتر از سطح میوه‌ها را با سرکه پوشانده و درب آن را محکم ببندید.
  3. برای ماندگاری بهتر این ترشی می‌توانید نصف یک قابلمه را پر از آب کنید و شیشه ترشی را داخل آب بگذارید و یک ساعت زمان بدهید تا در آب بجوشد.
  4. حالا باید شیشه‌ را از قابلمه خارج کرده و به صورت برعکس (سروته) روی دستمالی تمیز بگذارید تا خنک شود.
  5. پس از خنک شدن، شیشه ترشی میوه مخلوط را داخل یخچال یا جای خنک بگذارید تا پس از حدود ۱۵ روز جا افتاده و آماده سرو شود.

ما در این مطلب طرز تهیه انواع محبوب ترشی خانگی را به شما آموختیم. یک نکته برای تهیه انواع ترشی وجود دارد که اگر تمایل دارید سردی ترشی را بگیرید، یک تکه نبات در سرکه در حال جوشیدن بیندازید تا سردی ترشی گرفته شود. نوش جانتان.

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

13 + 5 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا