02143000042

به جرات میتوان گفت که اکثر مردم ایران خورشت قورمه سبزی را دوست دارند و جزء محبوب ترین غذا به عنوان غذای مجالس محسوب می شود ، که  در شهرهای مختلف با روش های متفاوتی تهیه می شود  و از هر کسی که سوال کنید شیوه ی خاص خودش را دارد، سلیقه ی شخصی و خانوادگی  و اقلیم منطقه و سبک زندگی در نوع طرز تهیه قورمه سبزی تاثیر گذار است.

در این مقاله قصد داریم با انواع روش های پخت در شهرهای مختلف و همچنین اطلاعات کاملی از تاریخچه این غذای محبوب ایرانی در اختیارتان قرار دهیم .

دستور پخت خورشت قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از  پرطرفدارترین غذای ایرانی است که بسیاری از گردشگران در سفر به ایران حتما آن را در برنامه های غذایی خود  جای می دهند. شاید شما در اولین برخورد با شنیدن نام این غذا تنها طعم و عطر بی نظیر آن ذهنتان را به خود مشغول نماید و کم تر به سراغ تاریخچه و مفهوم لغوی قورمه سبزی رفته باشید.

همان طور که از نام این غذای خوش مزه و لذیذ نیز می توان متوجه شد از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول قورمه و بخش دوم سبزی است.

شاید در وهله اول با خود بگویید که مشخص است که این غذا از دو بخش تشکیل شده اما جالب است بدانید که هر کدام از این دو لغت راز و رمزهایی را در خود جای داده اند.

آذربایجان شرقی و غربی دو استانی هستند که در غذاهای خود از قورمه که همان گوشت کنسرو شده است استفاده می کردند. حال که با این لغت و مفهوم آن آشنا شدید در ادامه با ما باشید تا با تاریخچه این غذا نیز بیشتر آشنا شوید.

قورمه سبزی از غذاهای اصیل ایرانی است که از جایگاه ویژه ای در آشپزی مجالس ایرانی ها برخوردار است.یکی از گزینه های مناسب برای مهمانی ها ، غذای روزانه ، سفارش از رستوران و کترینگ قرمه سبزی می باشد.

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

خورش قورمه سبزی غذای اصیل ایرانی

اگر شما هم تجربه ی خوردن خورشت قورمه سبزی از کترینگ شرکتی کیبو و دستپخت های مختلف را داشته باشید متوجه این موضوع شده باشید.ب

رای دوستانی که به تازگی شروع به آشپزی کرده اند و یا به دنبال این هستند که قرمه سبزی خوش مزه به سبک رستوران ها درست کنند میتوانند با آموزش دستور پخت تهیه غذا کیبو شروع کنند.

تاریخچه خورشت قورمه سبزی

این غذای خوشمزه ولذیذ دارای تاریخچه ای قدیمی است. قورمه که به گوشت کنسرو نیز اطلاق می شود در گذشته در استان هایی که نام آن ها را در بخش قبلی عنوان کردیم بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت.

همان طور که اشاره شد در این استان ها دامپروری از رونق بسیاری برخوردار بود و از این رو دسترسی ساکنین آن به گوشت های دام نیز بیشتر بود.

برای نگهداری گوشت به مانند امروزه یخچال و یا فریزری فراهم نبود از این رو با یک روش کاملاً سنتی از آن ها برای جلوگیری از فاسد شدن نگهداری می کردند.

این روش به این صورت بود که گوشت ذبح شده در تابستان را با روغن و نمک تفت داده و آن را خشک نموده و در پوست گاو یا گوسفند که مشک نامیده می شد نگهداری می کردند.

این روش مانع از فاسد شدن گوشت دام می شد. اغلب عشایر با این روش در زمستان از  قورمه برای پخت غذاهای مختلف استفاده می کردند تا اینکه به دلیل نمک و روغن زیاد این گوشتهای تفت داده شده برخی از اهالی شهرهای مختلف سبزی های معطری به آن افزودند.

موارد لازم خورشت قورمه سبزی برای چهار نفر:

یک کیلوگرم پاک نشده، شامل: تره 400 گرم، جعفری 350 گرم، اسفناج 200 گرم، و شنبلیله 50 گرمسبزی قرمه
300 گرم (اگه بخواید میتونید از گوشت با استخوان به مقدار بیشتر استفاده کنید.)گوشت گوسفندی
1 عدد متوسطپیاز
نصف پیمانهلوبیا قرمز یا لوبیا چیتی
1 قاشق غذاخوریپره لیمو عمانی

لوبیا
با وجود اینکه اصالت خورشت قورمه سبزی به استفاده از لوبیای قرمز است اما در تهیه غذای مجالس ، برخی از مناطق کشور مانند آذربایجان از لوبیای چیتی و در شهرهای خراسان از لوبیای چشم بلبلی برای پخت قرمه سبزی استفاده میشود .

گاهی اوقات که فراموش کرده باشید از قبل لوبیا را خیس کنید میتوانید از لوبیا چشم بلبلی نیز برای این کار استفاده کنید. حدودا از یک شب قبل است بهتر است لوبیا را خیس کنید .

تا نفخ آن گرفته شود بهتر است داخل آب آن یک تکه خیار بگذارید و روز بعد چندین بار آب آن را تعویض کنید و سپس درون قابلمه به صورت جدا گانه بپزید ، توجه داشته باشید که لوبیا را به اندازه ای نپزید که له شود.

مقاله پیشنهادی : روش پخت سریع حبوبات

مراحل تهیه خورشت قورمه سبزی

  1. لوبیا (چیتی یا قرمز) رو با یه مقداری آب روی حرارت قرار بدهید و اجازه دهید آب جوش بیاید.سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید که با ملایم بجوشد.
  2. سبزی هایی که ریز خورد کرده اید را داخل یک تابه گود بریزید مقداری از روغن را در تابه بریزید و سبزی را تفت دهید، سرخ کردن بیش از حد سبزی و استفاده از روغن خیلی زیاد باعث می شود سبزی طعم تازه ای نداشته باشد .

بنابراین به یک تفت کوچک  به اندازه ای که آب سبزی کشیده شود ولی رنگ سبزی تیره نشود کافی است . بیشتر ازاین میزان باعث از دست دادن خواص سبزی می شود .

  1. گوشت رو هم به قطعه های متوسط برش بزنید. بهتراست که قطعه های گوشت خیلی کوچک نباشد تا داخل خورشت دیده شود.
  2. گوشت را به همراه یک عدد پیاز رنده شده یا خورد شده و مقداری روغن تفت دهید تا بوی زخم آن گرفته شود.
  3. در ابتدای پخت گوشت حرارت را زیاد کنید تا طعم گوشت بهتر شود سپس که رنگ آن تغییر کرد زیر شعله را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا گوشت آب انداخته و به آرامی بپزد .
  4. آب اضافه لوبیا را بگیرید ، سبزی سرخ شده و گوشت تفت داده شده را به آن اضافه کنید ، مقداری آب جوش به این مواد اضافه کنید و اجازه دهید که جا بیافتد .
  5. اگر از قابلمه استفاده می کنید برای پخت حدودا 3 ساعت زمان احتیاج دارید ، در صورت استفاده از زودپز غذا در مدت زمان 50 دقیقه الی 1 ساعت پخته می شود.
    پس از اینکه لوبیا و گوشت پخته شد زمان آن فرا رسیده که لیمو عمانی را به خورش اضافه کنیدحدودا 20 دقیق زمان دهید تا طعم لیمو عمانی به خورش منتقل شود
  6. اکنون خورش شما جا افتاده میتوانید نمک را به آن اضافه کنید و حدود 5 دقیقه صبر کنید تا با نمک جوش بخورد . میتوانید قرمه سبزی را با برنج زعفرانی میل کنید.

خورش قرمه سبزی

سبزی قورمه سبزی

در سبزی قرمه سبزی تره و جعفری دو آیتم اصلی است . شنبلیله طعم بسیار خوبی به قرمه سبزی می دهد ولی توجه داشته باشید که اگر بیشتر از میزان ذکر شده از شنبلیله استفاده کنید باعث تلخی  غذا می شود .

از اسفناج برای لعاب دادن بیشتر قرمه سبزی استفاده می شود ، البته که اسفناج به صورت کاملا سلیقه ای است و بسیاری از افراد از سبزی اسفناج داخل قرمه سبزی استفاده نمیکنند.

تفاوت ترکیبات سبزی قورمه سبزی در شهرهای مختلف

در بعضی از جاها از سبزی گشنیز نیز استفاده میکنند ، در صورتی که تمایل دارید داخل قرمه سبزی از گشنیز استفاده کنید حداکر به میزان 200 گرم اضافه کنید تا غذایتان طعم و بوی آش به خود نگیرد.
یکی از نکات مهمی که یک قرمه سبزی جا افتاده دارد ریز بودن سبزی های آن است در صورتی که سبزی قرمه سبزی درشت خرد شود باعث می شود به خوبی جا نیافتد.

نکته مهم :در هنگام سرخ کردن سبزی در همان ابتدا به سبزی روغن اضافه کنید و نگذارید آب سبزی خشک شود و بعد به آن روغن اضافه کنید این کار باعث خوش رنگ تر شدن سبزی می شود .

در آذربایجان غربی بخصوص در شهر تبریز از سبزی شنبلیله در ترکیبات سبزی استفاده نمی کنند و فقط از جعفری و تره استفاده می کنند و سبزی ها رو ساطوری نمی کنند ، خیلی ریز خورد می کنند

مقاله پیشنهادی : سبزی قورمه سبزی

طرز تهیه خورشت قرمه سبزی فوری

یک روزهایی که از سرکار میاید یا مهمان دارید و وقت ندارید و میخواهید قرمه سبزی درست کنید از کنسرو لوبیا استفاده کنید هم سریع میشه و هم خوشمزه (البته نه به خوشمزگی قورمه سبزی های همیشگیتون ) کافیه پیازها را خرد کنید و تفت بدید و گوشت یا مرغتون را به قطعات کوچیک خرد کنید و با پیاز سرخ شده تفت بدید و زردچوبه و فلفل سیاه و یکم فلفل قرمز بزنید و تفت بدید.

 و بعد یک لیتر آبجوش به قابلمه اضافع کنید و بزارید خوب گوشتها بپزند بعد از این مرحله سبزی و آبلیمو و لیمو عمانی را به خورشت اضافه کنید و در مرحله آخر کنسرو لوبیا را اضافه کنید در این روش احتیاجی نیست، در مرحله اول به پیاز رب اضافه کنید چون کنسرو لوبیا رب و ادویه دارد دیگه رب ما اضافه نمی کنیم و بعد از نیم ساعت یک خورشت جا افتاده شیک و مجلسی خواهید داشت .

بهترین گوشت برای خورش قرمه سبزی

برای گوشت بهتراست که از گوشت گوسفندی استفاه کنید. ران گوسفند بهترین قسمت برای استفاده در خورشت می باشد اگه خواستید از گوشت به همراه استخوان استفاده کنید بسته به مقدار استخوان حدودا 100 گرم به مقدار گوشت اضافه کنید.

تکه های گوشت در قورمه سبزی تهرانی ها در سایز کوچکتر خورد می شوند اما در قورمه سبزی آذری ها د راندازه ی بزرگتر خورد می شوند .

چاشنی یا ترشی غذا

استفاده از پره لیمو عمانی به مراتب بهتر از خود لیمو عمانی است.استفاده از لیمو عمانی با پوست می تواند باعث تلخی خورشت شود.در صورتی که میخواهید از لیمو عمانی به صورت درسته استفاده کنید

توجه کنید که بیش تر از 1 ساعت در داخل خورشت بپزد و بیشتر از این ماندن لیمو عمانی در خورشت باعث تلخی می شود. در هنگام طبخ غذا نمک را در انتها به خورش اضافه کنید، چرا که اگر نمک را اول به خورشت اضافه کنید باعث دیر پخته شدن گوشت می شود.

مقاله پیشنهادی : لیست غذاهای ایرانی

استفاده از رب گوجه فرنگی در قورمه سبزی

استفاده از رب گوجه فرنگی در قورمه سبزی سلیقه ای است در بسیاری از مناطق از رب گوجه فرنگی استفاده نمی کنند اما برای لعاب دار تر شدن این خورشت پیشنهاد می کنیم در زمان تفت گوشت با ادویه ها با توجه به حجم غذا یک تا دو قاشق از رب گوجه فرنگی استفاده کنید این کار باعث خوش رنگ و خوش طعم شدن بیشتر خورش قورمه سبزی می شود .

مهم ترین نکته در پخت خورشت قورمه سبزی

توجه: مهمترین نکته که کترینگ کیبو یاد آوری میکنه در مورد طرز تهیه قورمه سبزی اینه که با عشق آشپزی کنید و به جز اینکه با دستهاتون غذا رو درست میکنید، با قلبتون بهش انرژی بدید اینجوری یه غذای عالی و دوست داشتنی خواهید داشته که کل خانواده رو دور هم جمع میکنه.

روز جهانی قورمه سبزی

. اولین شنبه آذر ماه روز جهانی قورمه سبزی  نامگذاری شده ، که سه روز بعد از عید شکرگزاری در غرب  است

سفارش آنلاین غذا

برای دریافت رسپی انواع غذا ها مانند:  قیمه ، انواع کباب ها از جمله جوجه کباب و کباب کوبیده و …. به بخش مقالات سایت کترینگ کیبو مراجعه کنید.

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

6 + 12 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا