02143000042

از خوشمزه ترین غذای مجالس و مهمانی در ایران خورشت قیمه است که به روش های متفاوت می توان آن را تهیه کرد .خورشت قیمه را با گوشت گوسفندی و هم با گوشت مرغ و یا گوشت چرخ کرده و حتی بدون گوشت هم می توان تهیه کرد با ما در مقاله طرز تهیه خورشت قیمه همراه باشید تا با انواع روش های پخت .این خورشت خوشمزه و خوش عطر و رنگ آشنا شوید

 خورشت قیمه سیب زمینی

 عطر و بوی قیمه مخصوصا اگه عطر گلاب و زعفرون هم بده یاد آور روزهای دورهمی فامیل تو قدیماست… همچنین روزهای محرم و نذری های خوشمزه ای که اکثرشون قیمه است. اصلا قیمه ی امام حسین که معروفیت خاصی داره. خلاصه که قیمه برای همه ما ایرونی ها نوستالژیکه و کمتر کسی پیدا میشه که بگه قیمه دوست ندارم. در این مطلب کترینگ کیبو سعی میکنه طرز تهیه یک قیمه ی جا افتاده و خوش عطر و بو رو براتون قرار بده.

مواد لازم قیمه سیب زمینی مجلسی

موادمیزان
پیازدو عدد متوسط
گوشت گوسفند300 گرم
رب گوجهچهار قاشق غذاخوری سر صاف
لپهنصف لیوان
 چوب دارچین و یا نصف استکان عرق دارچیندو تکه
لیمو عمانی2 عدد
زعفران دم کرده2 قاشق غذاخوری
گلاب1 قاشق غذاخوری
آب5 لیوان
به میزان دلخواهزعفران
هر چی بیشتر بهترسیب زمینی برای سرخ کردن

صفر تا صد طرز تهیه خورشت قیمه

خوب چون کترینگ ما از شب قبل تصمیم داشتیم که قیمه با سیب زمینی سرخ کرده بار بذاریم برای فردا، از همون موقع لپه ها رو خیس دادیم. ولی کلا اگه دو سه ساعت هم لپه رو خیس بدید کافیه. حتی اگه لپه ی مرغوبی تهیه کرده باشین و تازه باشه بدون خیس دادن هم راحت میپزه.  اگه میخواید قیمه مجلسی باشه یا برای نذری تهیه میکنید بهتره گوشت رو قورمه کنید در اصطلاح  ریز و مربع مربع برش بزنید.

تفت دادن پیاز و گوشت: برای شروع پیاز رو نگینی خرد میکنیم و در مقداری روغن تفت میدیم. کمی که نرم شد و حالت شیشه ای پیدا کرد گوشت رو با مقداری فلفل سیاه به پیاز ها اضافه میکنیم و باز تفت میدیم. لپه ها رو هم تفت میدیم ،اگه از میزان پخت لپه تون مطمئن هستین میتونید با همون گوشت تفتش بدید. اگر نه، بهتره جداگونه با کمی پیاز تفت بدید و جدا بپزیدش. 5 لیوان آب رو اضافه میکنیم و چوب دارچین ها رو هم میندازیم توش و در ظرف رو میذاریم تا گوشت و لپه بپزه. روی شعله ی متوسط و در قابلمه معمولی حدود 2 ساعت حداقل برای پخت زمان لازم هست. بعد از اینکه از پخت کامل گوشت و لپه مطمئن شدید، رب رو در مقداری روغن تفت بدید و به خورشت اضافه کنید.

طرز تهیه خورشت قیمه

سرآشپز  کیبو در همین مرحله که رب رو اضافه میکنه، نمک رو هم به همراه لیمو عمانی اضافه میکنیم.بعد از حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه که لیمو عمانی ها هم نرم شدن، زعفرون و گلاب رو هم اضافه میکنیم. کمی هم ترشیش رو تست میکنیم و اگه کم ترش بود، کمی آبلیمو اضافه میکنیم. بعد از حدود یک ربع خورشت کاملا جا افتاده و آماده است.

نکات طلایی پخت خورشت قیمه مجلسی و خوشمزه

  1. تفت دادن لپه ها باعث میشه که موقع پخت لپه های خورشت وا نره و همچنین توی خورشت پخش بشن و در واقع آب و دون خورشت جدا نشه.
  2. روی حرارت ملایم و آروم آروم این خورشت رو طبخ کنید که آبش خشک نشه. اگه عادت دارید با حرارت بالا کار کنید یه لیوان آب بیشتر بریزید.
  3. لیمو عمانی روغن خورشت رو میکشه و ممکنه اگه زیاد توی خورشت بمونه تلخش کنه. برای جلوگیری از این مسئله میتونید از پرک لیمو عمانی استفاده کنید که خیلی بهتره.
  4. گلاب و زعفرون طعم عالی به قیمه میده پس پیشنهاد میکنیم یک بار امتحان کنید.
  5. یکی از نکته های خوشمزه تر شدن قیمه اینه که علاوه بر پیازی که ابتدای کار تفت دادیم با گوشت، مقداری پیاز داغی که کاملا قهوه ای شده و طعم پیاز داغ روی آش رو میده به قیمه اضافه کنید (البته با برش های کوچیکتر در حد همون نگینی یا حتی رنده شده) طعم پیاز داغ قیمه رو خیلی خوشمزه تر میکنه.
  6. به جای چوب دارچین از عرق دارچین هم می توانید استفاده کنید طعم بی نظیری به قیمه می دهد

در آخر هم با سیب زمینی سرخ کرده و یا بادمجان های سرخ کرده سرو کنید .

طرز تهیه خورشت قیمه با مرغ

این خورشت خوشمزه را می توانید با مرغ نیز تهیه کنید به این شکل که در ابتدا پیاز را تفت بدهید و مرغ های که از قبل به تکه های کوچیک خورد کرده اید را به پیاز اضافه کنید و به آن زردچوبه، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و در آخر دو قاشق رب گوجه فرنگی اضافه کنید و تفت بدهید تا خامی رب گرفته شود و بعد یک لیتر آبجوش اضافه کنید و اجازه بدهید که مرغ ها بپزند . در یک ظرف دیگه لپه را بشورید و جدا بپزید بعد از پخته شدن لپه ها به قابلمه اضافه کنید در زمان اضافه کردن لپه به خورشت نمک و آبلیمو اضافه کنید به همراه نصف استکان عرق دارچین و اجازه بدهید خوب جا بیفتد و در آخرین مرحله چند قاشق زعفران دم کرده اضافه کنید و بعد از چند دقیقه شعله را خاموش کنید و با سیب زمینی و یا بادمجون سرخ کرده نوش جان کنید

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه مرغ

طرز تهیه خورشت قیمه بدون گوشت

خیلی از عزیزان رژیم غذایی دارند و یا اصلا از گوشت خوششون نمیاد ولی خورشت قیمه را دوست دارن ، می تونید به راحتی این خورشت را بدون گوشت هم اماده کنید .یک عدد پیاز را نگینی خورد و سرخ کنید و اگر دوست داشتید حدود نیم کیلو قارچ را ورقه ای خورد کنید و با پیاز ها تفت بدهید (اگر قارچ هم دوست ندارید نریزید) بعد زردچوبه و نمک و فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی اضافه کنید و یک لیتر آبجوش اضافه کنید و لپه هایی که از قبل خیس کردید رو اضافه کنیدو برای خوشمزه تر شدنش  از یک عدد قرص عصاره گوشت به قابلمه اضافه کنید دقت کنید این عصارها شور هستند و قبل از اضافه کردن نمک حتما اول تست کنید و بعد نمک اضافه کنید در اواسط زمان دو قاشق آبلیمو وچوب دارچین و یا عرق دارچین اضافه کنید و با برنج کته ایرانی درجه یک سرو و نوش جان کنید

خورشت قیمه سیب زمینی

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت قلقلی

یکی از ویژگی های خوب خورشت قیمه اینکه با همه مدل گوشت میشه پخت و تو یک زمان کم هم میشه درست کرد البته به این روشی که میگم . اگر  خواستید  ظرف نیم ساعت یک خورشت قیمه درجه یک و خوشمزه داشته باشید . اول گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و فلفل و نمک خوب ورز بدید و به صورت کله گنجشکی دربیارید و تو روغن سرخ کنید زمانی که سرخ شد بهش زردچوبه و رب اضافه و تفت بدید و یک لیتر آب اضافه کنید تا جابیفته ، لپه رو تو یک  ظرف دیگه بپزید و به خورشتتون اضافه کنید از چند قاشق آبلیمو و زعفران هم برای خوش عطر و طعم شدنش استفاده کنید و با سیب زمینی سرخ شده یا بادمجون سرخ شده سرو و نوش جان کنید.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

9 + 4 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا