02143000042

احتمالا شما هم می دانید که روش های مختلفی برای پخت مرغ وجود دارد که هر یک از این روش ها دارای مزایای خاص خود هستند و عطر و طعم خاصی را به مرغ می دهند. آشنایی با طرز تهیه مرغ به شکل های مختلف می تواند مزایای بسیار زیادی برای شما  در تهیه غذا داشته باشد. به همین علت ما در این مطلب قصد داریم انواع طرز تهیه مرغ را به طور کامل برای شما معرفی کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به این موضوع می باشید با ما در این مطلب همراه باشید.

انواع روش طرز تهیه مرغ

اگر شما هم از خدمات تهیه غذای مجالس و مهمانی ها استفاده کرده باشید و یا این که به یک رستوران خوب مراجعه کرده باشید مشاهده می کنید که از مرغ برای درست کردن غذاهای مختلفی استفاده می شود و طرز تهیه مرغ به یک شکل یکسان نیست. این موضوع احتمالا این سوال را در ذهن شما ایجاد کرده است که چه تعداد طرز تهیه مرغ مختلف وجود دارد؟ شما می توانید در طرز تهیه مرغ، مرغ را به روش های مختلف کباب کرده و یا آپ پز کنید و یا این که می توانید مرغ ها را با روش مختلف سرخ یا گریل کنید. هر یک از این روش ها دارای دستورالعمل خاص خود می باشند که ما در ادامه مطلب به صورت تک به تک هر یک از این روش های مختلف برای طرز تهیه مرغ را برای شما بیان خواهیم کرد.

طرز پخت صحیح مرغ به چه شکل است؟

شاید بسیاری از افراد گمان کنند که صحیح ترین و ساده ترین روش برای پخت مرغ به صورت آب پز است ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید شما می توانید با انواع طرز پخت مرغ آشنا شوید و مرغ های خود را به صورت گریل شده، کبابی و یا حتی سرخ کرده نیز سرو کنید. یک نکته مهم در طرز تهیه مرغ به روش صحیح این است که به قدری اجازه پخت به مرغ بدهید که باکتری های درون مرغ از بین برود و باعث بروز بیماری های مختلف نشود. این موضوع باعث می شود تا طرز تهیه مرغ به شکل صحیح از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

طرز تهیه مرغ خوشمزه

برای درست کردن یک مرغ خوشمزه ابتدا مرغ های خود را شسته و تکه تکه کنید و اجازه دهید تا آب آنها خشک شود. در ادامه تکه های مرغ را سرخ کنید و بعد از سرخ کردن مقداری پیاز رنده شده را به آنها اضافه کنید و مقداری پیاز رنده شده را نیز به صورت جداگانه تفت دهید.

در ادامه با اضافه کردن فلفل دلمه ای ریز خرد شده و کمی تفت دادن مقداری رب نیز به این ترکیب اضافه کنید و به خوبی تمام مواد را با یکدیگر تفت دهید. در ادامه دو لیوان آب اضافه کنید و مرغ های مزه دار شده و سرخ شده خود را بعد از جوش آمدن آب به این ترکیب اضافه کنید. در انتها نیز می توانید با اضافه کردن کمی آب لیموی تازه عطر و طعم بهتری را به مرغ خود دهید. این روش یکی از بهترین و خوشمزه ترین انواع طرز تهیه مرغ می باشد.

انواع روش تهیه مرغ

طرز تهیه مرغ به صورت آب پز

طرز تهیه مرغ به صورت آب پز نیاز به دانستن نکات بسیار مهمی است که به شما کمک کند تا بتوانید بوی بد مرغ را برطرف کنید. برای این کار ابتدا مقداری رب را به همراه یک لیوان آب بر روی شعله ملایم حل کنید و مقداری نمک و زردچوبه نیز به این ترکیب اضافه کنید. به این شکل شما سس اولیه مرغ را تهیه کردید. توجه داشته باشید که در صورت تمایل می توانید مقداری زعفران نیز به این ترکیب خود اضافه کنید. در ادامه مقداری پیاز و فلفل دلمه ای را نیز اضافه کنید و مرغ خود را به این ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید تا به خوبی روغن بیندازد. با این کار شما می توانید یک مرغ آب پز بسیار خوشمزه و خوش عطر را درست کنید.

طرز تهیه مرغ در فر

طرز تهیه مرغ در فر به این شکل است که شما ابتدا باید سس خود که شامل رب گوجه، آب لیموی تازه، زعفران، روغن، نمک و فلفل است را تهیه کنید که این کار به راحتی با مخلوط کردن این مواد انجام می شود. در ادامه مقداری پیاز حلقه شده، فلفل دلمه ای و هویج را به همراه کمی روغن به کف ظرف خود اضافه کنید و در انتها نیز مرغی که آن را به خوبی با سس خود مزه دار کرده اید را نیز در داخل سینی قرار دهید. برای قرار دادن سینی در داخل فر روی مواد خود را فویل بپیچید و اجازه دهید تا مرغ شما به مدت یک ساعت در داخل فر به خوبی بپزد .

آموزش کبابی کردن مرغ

طرز تهیه مرغ کبابی به این شکل است که شما ابتدا باید مرغ های خود را خرد کرده و استخوان آنها را جدا کنید. در ادامه برای مزه دار کردن تکه های مرغ خود مقداری ماست را با مرغ خود ترکیب کرده و اجازه دهید تا به مدت 4 ساعت استراحت کند. تکه های فلفل دلمه ای و کدوی خود را نیز به اندازه مرغ ها خرد کنید و سپس ماست، برگ ریحان ساتوری شده، پیاز ساتوری شده، پودر کاری، نمک و فلفل را با یکدیگر ترکیب کنید تا یک سس خوشمزه را تهیه کنید. مرغ خود را به همراه فلفل دلمه ای و کدو سیخ بزنید و آنها را در داخل فر و یا بر روی زغال کباب کنید و با استفاده از سس ماستی که تهیه کرده اید میل کنید.

طرز تهیه مرغ گریل

طرز تهیه مرغ گریل شده

برای درست کردن یک مرغ گریل شده خوشمزه شما نیازمند سینه مرغ هستید چرا که بهترین قسمت مرغ برای گریل کردن می باشد. قبل از گریل کردن مرغ ابتدا باید سس مرغ گریل شده را تهیه کنیم. برای تهیه کردن این سس مقداری ماست، آب لیموی تازه، سیر، دارچین، روغن زیتون، نمک و فلفل را به خوبی با یکدیگر ترکیب می کنیم و با اضافه کردن سینه های مرغ به این ترکیب به خوبی آنها را مزه دار می کنید و اجازه دهید تا حداقل به مدت 4 ساعت به خوبی مزه دار شوند.

در ادامه ظرف گریل خود را به خوبی داغ کنید و دو طرف تکه های سینه مرغ را با حرارت بالا بپزید و چند دقیقه اجازه دهید تا به خوبی مغز پخت شود. یک نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر بیش از حد سینه مرغ را بر روی اجاق نگه دارید سینه های مرغ شما خشک می شوند و به همین علت بهتر است بیش از چند دقیقه آنها را بر روی حرارت نگه ندارید.

طرز تهیه خوراک مرغ سرخ کرده

برای درست کردن یک خوراک مرغ سرخ کرده خوشمزه ابتدا مرغ خود را به خرد کرده و به تکه های کوچک تقسیم بندی کنید. در ادامه نمک و زردچوبه را به همراه فلفل سیاه به تکه های مرغ خود اضافه کنید و به خوبی آنها را با یکدیگر ترکیب کنید. در ادامه پیازهای رنده شده خود را به همراه روغن، نمک و فلفل تفت دهید و تکه های مرغ را نیز به این مخلوط اضافه کنید. توجه داشته باشید که شعله شما باید ملایم و رو به کم باشد تا مرغ های شما به خوبی سرخ شوند. بعد از سرخ شدن مرغ ها می توانید خوراک مرغ سرخ شده خود را به همراه سبزیجات و یا سیب زمینی سرخ شده میل کنید.

روش طبخ مرغ برای از بین بردن هورمون ها و آنتی بیوتیک

برای تهیه مرغ به شکلی که هورمون ها و آنتی بیوتیک های آن به خوبی از بین بروند مقداری آب سرد بر روی مرغ های خود بریزید و بر روی شعله قرار دهید و بعد از 5 دقیقه آب کدر رنگی که ایجاد شده است را دور بریزید که این آب شامل همان هورمون ها می باشد. در ادامه مرغ های خود را خارج کرده و دوباره شست و شو دهید و قابلمه خود را نیز بشویید و سپس با استفاده از هر روشی که دوست دارید مرغ خود را طبخ کرده و میل کنید.

از بین بردن بوی زهم مرغ

چگونه بوی زهم مرغ را از بین ببریم؟

یکی از راهکارهای از بین بردن بوی بد مرغ در انواع طرز تهیه مرغ این است که قبل از پخت آنها را در آب لیمو و یا سس مخصوص قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت استراحت کند. استفاده کردن از گیاهانی مانند رزماری، سیر و پیاز طعم دار شده در زمان پخت مرغ هم می تواند به میزان بسیار زیادی بر روی از بین رفتن بوی بد مرغ کمک کند. یکی دیگر از مواد غذایی که در زمان پخت می تواند بوی زهم مرغ را از بین ببرد هویج است که می توانید به صورت حلقه شده آن را به مرغ اضافه کنید. در زمان کباب کردن مرغ استفاده از علف لیمو می تواند راهکار مناسبی برای از بین رفتن بوی بد مرغ باشد.

طرز تهیه مرغ مجلسی

برای درست کردن یک مرغ مجلسی خوشمزه ابتدا مرغ های خود را با استفاده از نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران طعم دار کنید، مقداری پیاز نیز می توانید به این ترکیب اضافه کنید. در ادامه پیازهای خود را خرد کرده و مقداری با روغن و ادویه های خود تفت دهید. در ادامه فلفل دلمه ای نگینی شده را نیز به آن اضافه کنید و سپس مرغ های خود را کف ظرفی که دارید بچینید و روی آنها پیاز، فلفل دلمه ای و هویج حلقه ای شده را قرار دهید و باز هم روی آنها مرغ قرار دهید و همینطور لایه به لایه ادامه دهید.

در ادامه مقداری به آنها حرارت دهید تا مرغ ها آب بیندازند و سپس سس گوجه ای که آماده کرده اید را با مقدار کمی آب به مرغ ها اضافه کنید و ادویه خود را نیز اضافه کنید. در دقایق پایانی مقداری زعفران نیز به آن اضافه کنید که باعث خوش طعم تر شدن مرغ های مجلسی شما می شود.

علت سیاه شدن مرغ بعد از پخت چیست؟

زمانی که مرغ ها منجمد می شوند مغز استخوان مرغ ماده ای را ترشح می کند که باعث می شود تا در زمان پخت مرغ ها به رنگ سیاه در بیایند و بعد از پخت مرغ شما شاهد سیاه شدن برخی از قسمت های مرغ خواهید بود. یک راهکار خوب در طرز تهیه مرغ برای جلوگیری از سیاه شدن این است که سعی کنید مرغ را به خوبی شستشو دهید و البته در زمان برش دادن نیز سعی کنید برش های شما دقیقا از روی مفاصل انجام شوند.

مدت زمان پخت مرغ چقدر است؟

احتمالا شما هم این سوال را دارید که در طرز تهیه مرغ با روش های مختلف مدت زمان پخت مرغ چقدر است؟ در پاسخ به این سوال بیاد گفت که بخش های مختلف مرغ معمولا در مدت زمان های مختلفی پخته می شوند. برای آب پز کردن معمولا بین یک و نیم ساعت تا دو ساعت طول می کشد تا مرغ شما به طور کامل بپزد ولی اگر بخواهید مرغ را سرخ کنید معمولا در مدت زمان بیست دقیقه می توانید مرغ های خود را سرخ کنید. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که مدت زمان پخت سینه طولانی تر از ران است.

طرز تهیه مرغ با سس پرتقال

طرز تهیه مرغ با آب پرتقال

طرز تهیه مرغ با آب پرتقال به این شکل است که ابتدا باید مرغ های خود را با کمی نمک، فلفل سیاه و زعفران طعم دار کنید. در ادامه آنها را با کمی کره سرخ کنید. پیازهای رنده شده خود را تفت دهید تا طلایی شوند، ادویه ها شامل پودر هل، زردچوبه، کاری و فلفل سیاه را اضافه کرده و دوباره کمی تفت دهید.

با آماده شدن این ترکیب آب پرتقال خود را به این مخلوط اضافه کنید. اجازه دهید تا این مخلوط جوش بیاید و در ادامه مرغ های خود را نیز به این ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت دو ساعت به خوبی بپزد. در انتها می توانید مقداری آلو بخارا نیز به این مخلوط اضافه کنید. همانطور که مشاهده می کنید طرز تهیه مرغ با آب پرتقال بسیار ساده و راحت است.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه انواع سس

طرز تهیه سس مرغ با رب انار

در طرز تهیه مرغ معمولا از سس رب انار می توان به جای سس رب گوجه فرنگی استفاده کرد. برای تهیه کردن این سس شما باید یک پیمانه آب تمبر هندی صاف شده را با یک و نیم پیمانه آب مخلوط کرده و دوباره از صافی رد کنید.

رب انار را با نمک و فلفل با این ترکیب مخلوط کنید. اگر علاقه مند به ملس شدن آن هستید می توانید مقداری شکر و آب لیموی تازه را نیز به آن اضافه کنید. در ادامه مقداری روغن زیتون به این مخلوط اضافه کنید و بر روی شعله قرار دهید تا به خوبی جا بیفتد. به این ترتیب سس رب انار شما برای مرغ آماده است که می توانید در طرز تهیه مرغ با روش های مختلف از این سس استفاده کنید.

نحوه و میزان پخت سینه مرغ

در طرز تهیه مرغ حتما می دانید که سینه مرغ اگر برای مدت زمان زیادی بر روی اجاق بماند ممکن است سفت شود و به همین علت برای آبدار شدن باید آن را در زمان مناسب از روی شعله بردارید. برای درست کردن یک سینه مرغ خوشمزه کافی است که آن را بر روی یک ماهیتابه نچسب که بر روی شعله است قرار دهید و برای 5 دقیقه به هیچ وجه به آن دست نزنید. زمانی که توانستید به راحتی با استفاده از یک انبر آن را از روی ماهیتابه بلند کنید یعنی سینه مرغ شما به خوبی طلایی شده است و شما می توانید آن را برگردانید. در انتهای کار مقداری کره نیز اضافه کنید تا سینه مرغ شما به خوبی طعم کره را به خود بگیرد. توجه داشته باشید که اضافه کردن کره در ابتدای کار باعث سوختن کره و بوی بد مرغ می شود.

طرز تهیه مرغ سوخاری

طرز تهیه مرغ سوخاری پفکی که نرم و لطافت مرغ سوخاری های رستورانی را داشته باشند نیازمند رعایت کردن برخی از نکات بسیار مهم است. طرز تهیه مرغ سوخاری به این شکل است که شما ابتدا باید تخم مرغ ها را با یک چنگال در ظرف هم بزنید، مقداری نمک و فلفل را به آن اضافه کرده و کنار بگذارید.

در ادامه مرغ های خود را با کمی پیاز، فلفل و نمک مزه دار کنید و به مدت یک ساعت به آنها استراحت دهید. در ادامه تکه های مرغ را ابتدا در آرد، سپس در تخم مرغ آغشته کنید و در ادامه سطح آن را به خوبی با پودر سوخاری بپوشانید. برای افزایش ضخامت می توانید مرحله تخم مرغ و پودر سوخاری را یک بار دیگر انجام دهید. حال مقدار زیادی روغن را در یک ظرف ریخته و مرغ های خود را درون روغن داغ قرار دهید و اجازه دهید تا با شعله ملایم به خوبی سرخ شده و مغز پخت شود.

 تهیه مرغ سوخاری

مدت زمان سرخ کردن مرغ چقدر است؟

طرز تهیه مرغ سرخ کرده خوشمزه و لذیذ وابستگی زیادی به مدت زمانی دارد که شما مرغ ها را سرخ می کنید. درباره  ران مرغ باید بدانید که ران مرغ خیلی سریع مغز پخت می شود و شما برای سرخ کردن آن کافی است که هر طرف ران مرغ را نهایتا 5 الی 8 دقیقه سرخ کنید و یک ران مرغ خوشمزه و خوش عطر و بو را داشته باشید.

برای سرخ کردن سینه مرغ باید توجه داشته باشید که سینه مرغ کمی دیرتر می پزد ولی اگر زمان زیادی هم بر روی شعله باشد سفت خواهد شد. برای این که یک سینه مرغ آبدار و مغز پخت شده را داشته باشید به شما توصیه می کنیم سینه های مرغ را به تکه های نازک تر تبدیل کنید و سپس هر طرف آن را بین 4 الی 5 دقیقا سرخ کنید تا یک سینه مرغ آبدار و در عین حال خوب پخته شده را داشته باشید.

کالری مرغ چقدر است؟

برای افرادی که رژیم دارند و توجه زیادی به مقدار کالری غذاها دارند داشتن اطلاعات درباره مقدار کالری هر بخش از مرغ بسیار مهمتر از طرز تهیه مرغ است. به همین علت ما در این بخش درباره مقدار کالری هر بخش از مرغ با شما صحبت خواهیم کرد. سینه مرغ دارای 31 گرم پروتئین در هر 54 گرم می باشد و در هر صد گرم نیز دارای 165 گرم کالری می باشد. 80 درصد این کالری برای پروتئین و باقی آن نیز مربوط به چربی موجود در سینه مرغ است.

ران مرغ دارای 26 گرم پروتئین در هر صد گرم و 209 کالری در هر صد گرم است که 53 درصد پروتئین و باقی آن چربی است.

ساق ران مرغ نیز دارای 28 گرم پروتئین در هر صد گرم و 172 کالری است که 70 درصد آن پروتئین و باقی آن چربی می باشد.

ویتامین های موجود در مرغ

سینه مرغ دارای مقادیر زیادی ویتامین B3 که با نام نیاسین نیز شناخته می شود است. 100 گرم سینه مرغ می تواند 70 درصد از نیاز بدن شما به این ویتامین را تامین کند. سینه مرغ همچنین منبع غنی از ویتامین B5 و B6 نیز به شمار می آید که هر دو این ویتامین ها برای بدن لازم و ضروری می باشند و معمولا افراد با کمبود این ویتامین ها رو به رو می شوند که شما می توانید با مصرف گوشت مرغ این ویتامین ها را در بدن خود تامین کنید.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

10 + 5 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا