02143000042

تصویر قرمه سبزی یا فسنجان‌های پر روغن و خوش رنگ‌ولعاب مادربزرگ‌هایمان خاطره مشترکی است که در ذهن بسیاری از ما جا خوش کرده‌است! طعم بی‌نظیر غذاهای آن دوران مدیون مواد اولیه ارگانیک و عشق و محبتی بود که بانوی خانه چاشنی غذاهایش می‌کرد امروزه اما به‌دلیل عدم تحرک، استفاده از غذاهای صنعتی، مواد غیرارگانیک و … نمی‌توان همانند گذشته بی‌پروا و با خیالی آسوده از مواد خوراکی‌ای مانند روغن، نمک و … استفاده کرد.

به‌طور کلی سلامت بشر امروز بیش از گذشته در خطر است بنابراین اگر اهل استفاده بیش از حد از روغن‌های خوراکی هستید توصیه می‌کنیم به‌منظور آشنایی با شیوه‌های کاهش مصرف روغن و رسیدن به یک رژیم غذایی سالم حتما این مقاله کیبو را تا انتها مطالعه کنید

از اسپری کردن روغن غافل نشوید!

اگر عادت دارید که برای پخت غذا یا سرخ کردن مواد خوراکی، مقدار زیادی روغن را داخل قابلمه یا ماهیتابه سرازیر کنید پیشنهاد می‌کنیم که برای مقابله با این عادت ناسالم از اسپری روغن استفاده کنید. این اسپری‌های بهداشتی حجم کمی از روغن را به کل سطح ظرف می‌پاچند، بنابراین بدون اینکه قطره‌ای روغن هدر برود و یا حجم زیادی از آن مصرف شود براحتی می‌توانید هرآنچه می‌خواهید را سرخ کرده و یا بپزید. اگر به اسپری روغن دسترسی ندارید از فرچه استفاده کنید.

اسپری کردن روغن در غذا

ظرف مناسب را انتخاب کنید!

بسیاری از مردم فکر می‌کنند تنها افرادی که دارای رژیم غذایی خاص یا بیماری‌های معمول مانند فشارخون و دیابت هستند باید در مصرف روغن خوراکی صرفه جویی کنند! این تصور کاملا اشتباه است و رعایت احتیاط در مصرف روغن ضامن سلامت کلیه افراد در هر سن و سال است. در این میان استفاده از ظروف خاص که میزان روغن کمتری را به خود جذب می‌کنند نقش به‌سزایی در کاهش مصرف روغن دارد. ظروف چدنی و ماهیتابه‌های رژیمی بهترین انتخاب جهت تهیه غذا با روغن کمتر هستند. دقت کنید که هرگز از ماهیتابه و یا قابلمه‌هایی که کف آن‌ها خراب شده‌است استفاده نکنید زیرا اینگونه ظروف روغن بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

  • ظروف چدن: ظرف‌های چدنی از ترکیب آلیاژهای آهن و فولاد ساخته می‌شوند در نتیجه در برابر حرارت و ضربه بسیار مقاوم هستند. در این ظروف حرارت به‌صورت یکنواخت در سطح ظرف پخش شده و دیگر نیاز به استفاده از مقدار زیاد روغن برای درست کردن یا سرخ کردن مواد غذایی نیست، بنابراین تنها کافی است مقدار اندکی روغن را کف ظرف چدن ریخته و با چرخش آرام ظرف،  تمام نقاط کف آن را چرب کنید. به همین علت است که آشپزخانه‌های صنعتی بزرگ مانند کیبو نیز از این دست ظروف جهت طبخ بهتر و سالم‌تر برخی غذاهای خود استفاده می‌کنند.
  • ماهیتابه رژیمی: این نوع ماهیتابه‌ها بهترین انتخاب برای درست کردن انواع غذا و صرفه جویی در مصرف روغن است. از آنجائیکه ماهیتابه‌های رژیمی دو طرفه هستند برای پخت غذا در آن‌ها نیازی به استفاده از روغن زیاد ندارید و حتی گاهی بدون روغن نیز می‌توانید غذای مورد نظر خود را طبخ و یا سرخ کنید.
  • کاهش مصرف روغن

به جای سرخ کن هواپز بخرید!

اگرچه سرخ‌کن وسیله‌ای کاربردی و مفید برای سرخ  و برشته کردن انواع غذاها مانند بادنجان، مرغ و … است اما نمی‌توان از این حقیقت چشم‌پوشی کرد که این وسیله مصرف روغن بالایی دارد. برعکس سرخ‌کن‌ها که برای سرخ کردن مواد خوراکی به حداقل یک پیمانه روغن نیاز دارند هواپزها تنها با یک قاشق روغن خوراکی می‌توانند غذای شما را کاملا پخته و برشته کنند چرا که در این نوع دستگاه‌ها این هوای داغ است که به مغزپخت شدن غذا کمک می‌کند‌، بنابراین با انتخاب هوشمندانه خود می‌توانید تا حد زیادی در مصرف روغن صرفه جویی کنید.

به نقطه دود روغن دقت کنید!

نقطه دود روغن نشان‌دهنده مقاومت آن در برابر حرارت و دمای زیاد است. روغن‌هایی که دارای نقطه دود بالا هستند بهترین گزینه برای سرخ کردن مواد غذایی می‌باشند به همین دلیل است که دو نوع روغن؛ مخصوص سرخ کردن و مخصوص پخت‌وپز در بازار وجود دارد. اگر می‌خواهید هنگام سرخ کردن مواد غذایی روغن کمتری مصرف کنید بهتر است از روغن‌های مختص اینکار استفاده کنید

؟آیا می دانید کدام مواد غذایی جذب روغن زیادی دارند

همانطور که می‌دانید برخی مواد غذایی مانند؛ بادنجان، سیب زمینی و … روغن بیشتری را به خود جذب می‌کنند بنابراین برای صرفه جویی در مصرف روغن هنگام طبخ اینگونه مواد بهتر است از ترفندهای زیر استفاده کنید، در واقع این روش‌ها همان فوت‌های کوزه‌گری است که کترینگ‌ها و رستوران‌های بزرگ هنگام تهیه غذای مجالس و مهمانی ها از آن استفاده می‌کنند.

  • قبل از سرخ کردن بادمجان پوست آن را گرفته و در مخلوط آب و نمک فراوان به مدت سی تا چهل دقیقه قرار دهید سپس آن‌ها را آب کشیده و یک سفیده تخم مرغ را خوب هم زده و با دست یا لیسک روی بادمجان مالیده و آن‌ها را یکی یکی سرخ کنید. با این روش بامجان کمترین میزان روغن را به خود جذب می‌کند.
  • برای صرفه جویی در مصرف روغن هنگام سرخ کردن سیب زمینی ابتدا آن‌ها را پوست گرفته و خلال کنید. یک کاسه آب را روی اجاق گذاشته و اجازه دهید جوش بیاید. سیب زمینی‌ها را همراه با کمی نمک به مدت دو دقیقه درون آب جوش بریزید سپس آن را با آب سرد آبکش کنید. پس از اینکه آب سیب زمینی‌ها کاملا گرفته شود آن‌ها را سرخ کنید.
  • هنگام سرخ کردن کوکو و کتلت‌ها برای اینکه روغن کمتری مصرف شود توصیه می‌کنیم دو سفیده را جایگزین یک زرده تخم مرغ بکنید.
  • تکه‌های استخوان‌دار مرغ و گوشت معمولا روغن بیشتری را هنگام تفت دادن به خود جذب می‌کنند بنابراین اگر دوست ندارید غذایتان روغنی و چرب باشد بهتر است تکه‌های فیله‌شده را جایگزین قسمت‌های استخوانی مرغ یا گوشت بکنید.
  • جهت صرفه جویی در مصرف روغن هنگام سرخ کردن پیاز، ابتدا اجازه دهید پیازها با مقدار کمی آب بپزند. پس از نرم شدن آن‌ها و چیده شدن آبشان، روغن را اضافه کرده و پیازها را سرخ و طلایی کنید.
  • برای سرخ کردن سبزی از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.
  • هنگام سرخ کردن انواع مواد غذایی از ظروف کوچکتر استفاده کنید تا نیاز به روغن کمتری داشته‌باشید.
  • برای درست کردن ته‌دیگ برنج یا سیب زمینی به‌جای ریختن مقدار زیادی روغن کف قابلمه حتما از روش اسپری کردن آن استفاده کنید، بدین ترتیب تا حد بسیار زیادی در مصرف روغن صرفه جویی می‌کنید.

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

12 + 7 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا