مفهوم واژه کترینگ چیست؟
کترینگ چیست ؟ امروزه واژه کترینگ (catering) واژه چنان نا آشنایی برای ما نیست. تاریخچه کیترینگ به آغاز استفاده از هواپیماهای مسافربری بر میگردد.
در کیترینگ هواپیمایی، مسافران با توجه به مسافت پرواز، کلاس پرواز و موارد دیگر مورد پذیرایی توسط مهمانداران هواپیمایی قرار می گیرند.
خود کلمه کیترینگ در زبان انگلیسی (Catering) به طور کلی معرف صنعت آماده سازی و تهیه و طبخ نوشیدنی و غذا در محلی مشخص و سرو غذا در محلی دیگر جهت پذیرایی می باشد، به عنوان مثال میتوان از کیترینگ هواپیمایی، کیترینگ قطار، کیترینگ بیمارستانی، کترینگ هتل ها و کترینگ کشتیرانی نام برد.
تلاش های مقدماتی در صنعت catering کیترینگ از دهه ۱۹۲۰ آغاز شده است که موضوع آن خوراکی های درون پروازی است، اما نخستین آشپزخانه ای که برای تهیه خوراکی های درون پروازی بوجود آمده است، در سال ۱۹۳۶ توسط خطوط هوایی امریکا ایجاد شده و محتویات آن بطور معمول شامل گوشت (اکثرا گوشت مرغ یا گوشت قرمز گاو و گوساله )، یک نوع سالاد یا سبزی، کمی نان و یک دسر شیرینی و شکلات بود.
در برخی از کیترینگ های هواپیمایی مسئول تامین خوراکی ها معمولا یک غذای جانشین از قبیل غذای طبخ شده یا غذای ویژه دین کلیمی ها، مسلمانان و گیاهخواران نیز تهیه می کنند. البته این غذاها باید از قبل وبرخی اوقات هنگام خرید بلیط سفارش داده شوند.
کیترینگ به عنوان یک صنعت غذایی از حدود سال ۱۸۲۰ میلادی در امریکا، توسط امریکایی های افریقایی تبار رشد و نمو کرد و به عنوان صنعت سودآور غذایی توسعه پیدا کرد، پس از آن در حدود سالهای ۱۹۳۰ میلادی موسسات دولتی در اتحاد جماهیر شوروی با منوهای ساده شروع به توسعه موسسات دولتی پذیرایی به عنوان بخشی از سیاست های اشتراک منابع خود کردند، به تدریج با توسعه صنعت غذا، از حدود سال ۱۹۶۰ میلادی غذاخوردن در کیترینگ های دولتی و پذیرایی فراگیرتر شد.
در اکثر کترینگ ها بویژه در کترینگ هواپیمایی تولیدات غذایی بصورت وکیوم و در ظروف یکبار مصرف آماده و تهیه می شوند.
تشکل صنفی جهانی کیترینگ
امروزه تهیه کنندگان خوراک های کترینگ در تمام دنیا، در درون یک تشکل صنفی به نام IFCA ( که برگرفته از عبارت International Flight Catering Association است) ، گرد هم آمده اند.
این انجمن در سال ۱۹۸۰ میلادی در انگلستان تشکیل شده است و از سال ۲۰۰۵ میلادی کیترینگ های قطاری و کیترینگ های کشتیرانی نیز به آن ملحق شدند.
در سال های اخیرتهیه کنندگان غذا برای سمینارها، اردوها وتورهای گردشی و بازدید های علمی نیز به سیستم تهیه و توزیع غذای کترینگی تمایل نشان داده اند و مورد استقبال نیز واقع شده است.
کترینگ چیست ؟
کترینگ چیست ؟ بخش آشپزخانه کترینگ که در آن غذاهای همه وعده های غذایی بسته به نیاز مجموعه هدف تهیه می شود، با تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای تولید غذا و نوشیدنی بصورت عمده فعال است.
همچنین در آشپزخانه های صنعتی همه محصولات و مواد اولیه آشپزی با استانداردهای صنعت غذا چک می شوند که بخشی از فرآیند آشپزی صنعتی به حساب می آید.
روابط عمومی به بیانی ساده و کلی برقراری ارتباط هدفمند به موقع، موثر ودوسویه میان درون و برون از یک مجموعه تعریف می شود.
خوراکیهای درون پروازی در همین راستا، مجموعه ای بشمار می رود که روابط عمومی هرخط هوایی باید درچهارچوب فعالیت های بازار افزایی خود به آن توجه نشان داده وبه بهره برداری از امکانات بالقوه بسیار گسترده ای بپردازد.
در همین زمینه روابط عمومی فوق تخصصی حوزه خوراکیهای درون پروازی قادر است ایفاگر نقش موثری نه تنها در عرصه دادوستد اقتصادی بلکه در حوزه ارتباطات فرهنگی میان کشورها دارد.
استفاده از خوراکیهای بومی هرکشور در منوی پذیرایی (بعنوان مثال در مورد ایران غذاهای سنتی نظیر چلوکباب، چلو خوشت های مختلف از جمله قیمه و قرمه سبزی ، شربت های تهیه شده از عرقیجات گیاهی، شیرینی های محلی از نوع سوهان قم، باقلواو قطاب یزد، کلمپه و کماچ کرمان، گز اصفهان و …) و اطلاع رسانی محلی در مورد آنها می تواند ابزار موثری برای شناساندن فرهنگ اصیل به یکدیگر بشمار آید.
آشپزخانه تهیه غذا
در سال های اخیر تحقیقی که در کشور آمریکا انجام شده، نشان داده است که ۳۴ درصد از مردم متقاضی راه اندازی آشپزخانه صنعتی غذای بیرون بر هستند و رستوران های بیرون بر جایگاه ویژه ای در زندگی آن ها دارد.
بنابراین گسترش سفارش غذا و دریافت در محل کار یا منزل سبب شده راه اندازی آشپزخانه غذای بیرون بر برای برخی از اصناف که در این حرفه مشغول بوده اند از اهمیت ویژه ای برخوردار شود.
علاوه بر این که راه اندازی آشپزخانه صنعتی غذای بیرون بر در حال رونق گرفتن است، رستوران ها نیز در صدد این برآمده اند که خدمات ارسال غذا و ارائه آن در محل را به مشتریانشان ارائه بدهند. اما مانند دیگر تخصص ها راه اندازی آشپزخانه غذای بیرون بر شامل مواردی است که توجه به آن باعث پیشرفت و رونق این کسب و کار می شود.
سیستم سفارش گیری برای راه اندازی تهیه غذا
روش های متفاوتی وجود دارد که مشتریان یک رستوران یا تهیه غذا می توانند از طریق آن سفارش خود را ثبت نموده و غذای خود را دریافت نمایند. در این جا به ۳ روش اشاره می کنیم که در ایران مرسوم تر است
راههای تماس با کترینگ کیبو
سفارش تلفنی: اولین راه برای ثبت سفارش و دریافت غذا برقراری تماس تلفنی است که از سال های گذشته همواره اصلی ترین راه بوده است.
از کارهای مهمی که مدیر یک کترینگ باید انجام دهد، منصوب کردن شخص مناسبی برای پاسخگویی به تماس های مشتری است که علاوه بر دریافت سفارش صحیح از مشتری، برخورد مناسب و محترمانه ای با وی داشته باشد تا بتواند رضایت مشتری را به خود جلب کند
سفارش آنلاین غذا: این شیوه به این شکل است که مشتری با دیدن عکس غذا از رستوران مورد نظر خود، از طریق اینترنت سفارش خود را ثبت نموده و به صورت اینترنتی نیز پرداخت می نماید.
این روش در ایران رونق چندانی پیدا نکرده است. استفاده از این روش مستلزم این است که رستوران یک سیستم یکپارچه آنلاین داشته باشد که بلافاصله پس از سفارش مشتری، در آشپزخانه رستوران نشان داده شده و تهیه شود تا در کوتاه ترین زمان نیز به دست مشتری برسد
مراجعه حضوری: این روش نیز مانند تلفن نقش مهمی در سفارش بیرون بر دارد و مدیریت کترینگ باید شرایط مناسبی نیز برای مراجعین حضوری و رسیدگی به سفارشات آن ها فراهم آورد
جایگاه دقت در راه اندازی آشپزخانه غذای بیرون بر
دقت مهمترین عامل در راه اندازی تهیه غذا بیرون بر است.
راه های تمرکز کردن و دقت در راه اندازی آشپزخانه بیرون بر می تواند شامل انجام صحیح کارها از همان ابتدا باشد که به خوبی سفارش مشتری ثبت و تهیه شود. سیستم بهینه ای برای ارسال سفارش مشتری وجود داشته باشد و برای کنترل هر چه بهتر سفارشات از چک لیست استفاده شود