02143000042

 شام چی درست کنم ؟

 یکی از دغدغه های خانم ها برای تهیه غذا ن مخصوصا برای شام درست کردن غذای بدون برنج  و متنوع با مواد اولیه دم دستی سریع است

معرفی انواع غذا های ایرانی بدون برنج

ایران یکی از بهترین نقاط جهان برای کشت برنج محسوب می شود. با این حال تهیه غذا بدون برنج محبوبیت زیادی در بین مردم دارند.در ایران به دلیل تنوع آب و هوایی و خاک حاصلخیز، شاهد پرورش مواد غذایی مختلفی هستیم. در هر نقطه از کشور، غذا های محلی مختلفی بدون برنج طبخ می شوند. غذا هایی فراتر از کوکو یا کتلت… در آشپرخانه صنعتی کیبو تمام غذاها بدون برنج قابل سفارش می باشند همچنین برای ورزشکاران و یا کسانی که رژیم خاصی دارند انواع غذاها به صورت بخارپز و رژیمی آماده می شود .

کنجکاو هستید که این غذا ها را بشناسید؟ پس با من همراه باشید. در ادامه، نام غذا هایی را می بینید که برای تان تازگی دارد. می خواهم در این مطلب به معرفی انواع غذا های ایرانی بدون برنج بپردازم.

 تهیه انواع غذا های ایرانی بدون برنج

ایرانی ها جزء بهترین آشپز های جهان به شمار می روند. تنوع غذا های محلی در شهر های مختلف به حدی زیاد است که قابل باور نیست. برای مثال می توانم به انواع آش ها، کباب ها و خوراک ها اشاره کنم.

انواع خوراک های ایرانی

انواع غذا های ایرانی بدون برنج

  • آش ها
  • آبگوشت ها
  • حلیم ها
  • سوپ ها
  • اشکنه ها
  • کباب ها
  • کوفته ها
  • دلمه ها
  • کتلت و شامی ها
  • کوکو ها
  • بورانی ها
  • خوراک ها
  • انواع سالادها

خوش طعم ترین آش های ایرانی

آش یکی از خوش مزه ترین غذا های ایرانی بدون برنج است. راستش را بخواهید، من طرفدار درجه یک برنج هستم اما خیلی وقت ها، دنیای رنگارنگ انواع غذا های ایرانی بدون برنج، چشمم را پر می کند.شاید از کل آش های سنتی فقط رشته و شله قلمکار یا آش دوغ را بشناسیم اما دنیای آش ها وسیع تر از این حرف ها است.در شهر های مختلف ایران، آش های متنوعی پخته می شوند. در ادامه، از آش هایی نام می برم که احتمالا حتی اسم شان هم به گوش تان نخورده است.

آش های گوجه، انار، اماج، ترش، بکلا، شلغم، غوره، میوه، کشک، آخورک، آلوچه، قلقلی و… تنها تعدادی از آش های سنتی و اصیل کشور ما هستند.

تا به حال 35 آش متنوع که در شهر های مختلف ایران پخته می شوند، ثبت شده اند. مواد اولیه بیشتر آش ها، انواع سبزیجات، حبوبات، پیاز داغ و نعنا داغ است.

آبگوشت های بی نظیر ایرانی

آبگوشت، یکی از محبوب ترین غذا های ایرانی بدون برنج است. مردم شهر های مختلف کشور برای پختن آبگوشت از مواد اولیه مختلفی استفاده می کنند.

بگذارید تا پر طرفدار ترین آبگوشت های کشور را معرفی کنم. معروف ترین آبگوشت ایرانی که “گوشت و نخود” نام دارد را اصفهانی ها ابداع کرده اند. “گوشت و لوبیا” آبگوشت دیگری هست که اولین بار توسط آشپزان اصفهانی پخته شد.

آبگوشت مخلوط، ماش و قمری و آبگوشت ساده که به تاس کباب هم معروف است، سایر آبگوشت های ایرانی هستند.

کله پاچه، سیرابی و سیرابی تپانده یا شکم پر نیز در گروه آبگوشت های ایرانی قرار می گیرند. البته این غذا ها با ذائقه بعضی افراد همخوانی نداشته و افراد کمتری آن ها نوش جان می کنند.

حلیم های سنتی ایرانی

حلیم ها بخش دیگری از انواع غذا های ایرانی بدون برنج را تشکیل می دهند. معروف ترین حلیم، همان غذای محبوبی است که در افطار و سحر ماه رمضان سرو می شود.حلیم بادمجان، حلیم شیر و شله بریان، باقی حلیم های خوش طعم و اصیل ایرانی هستند که در سفره مردم شهر های مختلف، قرار می گیرند.

سوپ های اصیل ایرانی

انواع سوپ، جزء پیش غذا هایی هستند که در کشور های مختلف سرو می شوند. در کشور ما گاهی سوپ به عنوان یک غذای کامل بر سر سفره ها قرار می گیرد.معروف ترین سوپ های ایرانی شامل ورمیشل، شیر، قلم، جو، عدس، تره فرنگی، قارچ و گوجه هستند. سوپ عروس آذربایجانی، کاهو و شوربا نیز تعداد دیگری از سوپ های اصیل ایرانی را تشکیل می دهند.

مقاله پیشنهادی : رسپی سوپ ورمیشل و شیر

اشکنه های پر خاصیت

اشکنه در گذشته غذای قشر ضعیف کشوربوده است. با این حال، مواد مغذی اشکنه آن را به یکی از پر خاصیت ترین غذا های ایرانی بدون برنج تبدیل می کند.اشکنه ها با مواد اولیه متفاوتی تهیه می شوند. ماست، گوجه، دانه انار خشک، باقالا، قارچ، گوجه سبز، گردو، آلبالو، زرشک و آرد، هر کدام یک اشکنه متفاوت شکل می دهند.کاله جوش، معروف ترین اشکنه ایرانی است که به راحتی و خیلی سریع پخته می شود. مهم ترین منبع پروتئین این غذا، تخم مرغی است که در آخرین مرحله پخت به آن اضافه می شود.

غذای بدون برنج

کباب های معرکه وطنی

یکی از خوش مزه ترین انواع غذا های ایرانی بدون برنج، کباب ها هستند. کباب همواره باب میل ایرانی ها بوده است. اقوام مختلف در کشور ما ، کباب های متفاوتی را طبخ می کنند.کباب های ماهی تابه ای و ماهی صبور، جزء پر طرفدار ترین غذا های جنوب کشور هستند. یکی دیگر از کباب های جنوبی، کباب ماهی است که با ماهی های گوشتی مختلف پخته می شود.کباب ماهی اوزون برون، باب طبع شمالی ها و کباب حسینی، خوشمزه ترین کباب برای اصفهانی هستند. اصفهانی ها کباب حسینی را با گوشت چرخ کرده نیز طبخ می کنند.کباب کوبیده، بختیاری، جوجه کباب و جگر وز که مردم لرستان می پزند، سایر کباب های معرکه و اصیل ایرانی هستند.

انواع کوفته ایرانی

شاید فکر می کنید که دنیای کوفته ها، به کوفته تبریزی خلاصه می شود. جنوبی ها، شهر کردی ها  و کنگانی ها نیز کوفته های محلی خود را دارند و نام آن ها کپه، کوفته بلغور و حشیشنه است.

کوفته ماهی، هویج و سبزی، سایر کوفته های بهشتی کشور ما هستند. در طبخ بعضی کوفته ها از برنج استفاده می شود اما مقدار آن در حدی هست که کوفته ها را یکی از انواع غذا های ایرانی بدون برنج بدانیم.

مقاله پیشنهادی : رسپی کوفته تبریزی  

دلمه های خوش طعم

اگرچه دلمه ها ظاهر چندان جذابی ندارند اما تنوع و طعم آن ها باعث می شود تا در دل همه جا باز کنند. یکی از دلایل جذابیت فصل گرما، آمدن برگ مو به بازار است. دلمه برگ مو محبوب ترین دلمه ایرانی محسوب می شود.دلمه های بادمجان، کلم پیچ، گوجه فرنگی، مرغ  و سیبزمینی نیز طرفدار های بسیاری دارند. حالا بگذارید دلمه های اصیلی که روبه فراموشی هستند را معرفی کنم.دلمه سویا، گوجه با تخم مرغ، فلفل سبز، کدو سبز، بادمجان با کشمش و دلمه پیاز، انواع دیگر غذا های ایرانی بدون برنج هستند که در مناطق مختلف، طبخ می شوند.

انواع کوکو

کتلت ها و شامی های بی مثال

کتلت ها و شامی ها غذا های لحظه آخری به حساب می آیند. بهترین گزینه برای پذیرایی از مهمان های سرزده یا پیکنیک رفتن، انواع کتلت و شامی است.کتلت گوشت، مرغ، گوشت و جعفری، گوشت و آرد سوخاری، ماهی و کتلت ماهی با جعفری انواع کتلت های پر گوشت ایرانی هستند. البته حبوبات نیز در پختن کتلت ها و انواع غذا های ایرانی بدون برنج نقش دارند.کتلت عدس، قارچ و اسفناج، نخود و شامی های مربا، پوک، سبزی و ماهی کیلکا از خوشمزه ترین غذا های اصیل کشور ما هستند.

انواع کوکو

کوکی سیب زمینی و کوکو سبزی، سردم داران کوکو های ایرانی هستند. با این حال، دنیای رنگارنگ کوکو ها به این دو غذا ختم نمی شود.مرغ، اسفناج، لوبیا سبز، سویا، بادمجان، کدو، عدس، زردک، گردو، تره، باقالا، پنیر و گوشت، هریک کوکویی بی نظیر را پدید می آورند.کوکو های دو رنگ، سه رنگ، سیب زمینی با قارچ، مرغ و فلفل دلمه ای، تخم مرغ با تره کوهی و پنیر، بخشی از انواع غذا های ایرانی بدون برنج هستند که در مناطق مختلف کشور پخته می شوند.

بورانی های پر فایده

تنوع بورانی ها محدود است. با این حال، در لیست انواع غذا های ایرانی بدون برنج، جایگاه مخصوص به خود را دارند.بورانی اسفناج، ماست و خیار، لبو، بادمجان، کنگر و موسیر معمولا به عنوان بغل بشقابی بر سر سفره قرار می گیرند. اما مردم در بعضی مناطق، آن ها را به عنوان غذای کامل نوش جان می کنند.

 انواع خوراک ها

خوراک ها سهم بزرگی از انواع غذا های ایرانی بدون برنج را به خود اختصاص می دهند. از یتیمچه شیرازی گرفته تا خوراک های متنوع مرغ و ماهی، همگی جزء خوراک های محبوب ایرانی هستند.قلیه با میگو، دال عدس و همیس، غذا های روزمره مردم جنوب کشور هستند. چباب، توله باقارا و اسفناج باقارا نیز نام خوراک های اصیل خوزستانی است.خوراک های معروف خطه شمال کشور، باقالا قاتوق، بادمجان و گوشت گوساله هستند. خوراک گوشت گوساله، نتیجه هنر آشپزان مازندرانی است.اصفهانی ها نیز خوراک های خاص و خوش مزه ای می پزند. گی پای، قیمه ریزه، کله گنجشکی، ته قابلمه ای و کشک بادمجان، خوش مزه ترین خوراک های اصفهانی هستند.

در نهایت

در این مطلب، به معرفی انواع غذا های ایرانی بدون برنج پرداختم. انواع غذا های ایرانی بدون برنج، رنگین ترین سفره های جهان را تشکیل می دهند. از خورش ها، چلو ها و پلو ها بگذریم که خود آن ها یک دنیا تنوع و رنگ دارند.

در این مطلب کوتاه، امکان اشاره کردن به همه ی غذا های متنوع اصیل ایرانی برایم فراهم نبود. با این حال پس از مطالعه این مقاله، انواع غذا های ایرانی بدون برنج را به خوبی می شناسید. حالا می توانید بهترین آشپز در میان اطرافیان خود باشید.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

1 + 4 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا