02143000042

طرز تهیه کلم پلو

یکی از مهم ترین  دغدغه های خانم ها در زمان تهیه غذا  و طرز تهیه کلم پلو این است که از چه ادویه هایی در چه غذایی استفاده کنیم تا طعم و عطر خاصی بخصوص در تهیه غذا مجالس و مهمانی های خود به غذا بدن .

 نگران نباشید با ما در این مقاله همراه باشید تا با تمام ادویه ها و ریزه کاری های تهیه کلم پلو درجه یک آشنا بشید.

یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی که ادویه ها در خوشمزه شدن نقش اساسی دارن کلم پلو است این غذا طعم بسیار لذیذی داشته و باب طبع همه بخصوص بچه ‌ها است،  در کیترینگ کیبو از ادویه های مخصوص و سبزی های معطر در پخت آن استفاده می شود که باعث شده این غذا طرفدارهای زیادی پیدا کنه .کلم پلو  با مواد اولیه ساده و سریع آماده می شود و یکی از غذاهای سنتی شهر شیراز است که در پخت آن از برنج، کلم، کوفته ریزه و سبزی مخصوص و ادویه های مختلف استفاده می شود؛ تهیه انواع کلم پلو  و پخت این غذا با مرغ نیز مورد توجه قرار گرفته است از این رو در ادامه ما بیشتر به آن می پردازیم.

مقاله پیشنهادی : رسپی کلم پلو

مواد لازم برای تهیه کلم پلو

از آنجایی که کلم پلو یکی از غذاهای شیرازی است ما در ابتدا در خصوص پخت کلم پلو شیرازی صحبت خواهیم کرد. این غذای سنتی با سبزی های معطر که دارد چنان عطرش در خانه می پیچد که کافی است تنها برای یکبار آن را درست کنید و مطمئن باشید عاشقش خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی شامل گوشت چرخ‌ کرده، برنج ، کلم، پیاز متوسط، آرد نخودچی، پیاز داغ، سبزی معطر شامل ریحان، تره، ترخون و شوید، نمک و فلفل و زردچوبه و پودر لیمو عمانی می باشد.

طرز تهیه کلم پلو

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

پس از اینکه تمامی مواد لازم برای پخت کلم پلو شیرازی را فراهم کردید در اولین مرحله دستور پخت این غذا خوشمزه باید ابتدا برنج را شسته و به همراه مقداری آب و نمک به مدت چند ساعت قبل از پخت غذا آن را خیس کنید.

پس از این باید کلم را خلالی شکل خورد کرده و به همراه ۴ قاشق غذاخوری پیاز داغ و زردچوبه و فلفل و کمی روغن داخل تابه بریزید و مواد را روی حرارت ملایم گذاشته و خوب تفت دهید تا کاملاً مخلوط شود. سپس دو سوم لیوان آب به تابه اضافه کرده و درب آن را ببندید تا کلم پخته و نرم شود.هنگامی که کلم نرم شد باید درب تابه را برداشته تا اگر آب اضافی دارد این آب تبخیر شود. سبزی های معطر( ریحان، تره، ترخون و شوید) را که از قبل پاک کرده اید را باید به خوبی خرد کرده و به تابه اضافه کنید.

مراحل پخت و مزه دار کردن مواد

در این مرحله حواستان باشد که مواد را باید در حد کمی تفت دهید زیرا تف دادن بیش از حد آن موجب تلخ شدن سبزی غذا و رنگ دادن به کلم می شود .در مرحله بعد باید پیازها را رنده کرده و آب آن را کاملاً بگیرد و در داخل یک کاسه گوشت چرخ کرده، مقداری دیگر سبزی معطر، آرد نخودچی و فلفل را اضافه کرده و کاملا ورز داده تا یکدست شود. پس از این مقداری از مایع گوشت را برداشته و به کمک دست گرد کنید و در داخل تابه بریزید و با کمی روغن آن را تفت دهید سپس درب تابه را ببندید تا خوب پخته شود.

در آخرین مرحله باید برنج آبکش شده را با مایع کلم و روغن تابه که گوشت را در آن سرخ کرده مخلوط نموده و در داخل یک قابلمه مناسب برنج و گوشت قلقلی را به صورت لایه لایه بریزید. پس از این دو سوم لیوان آب به قابلمه اضافه کرده و برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان دهید تا برنج تان دم بکشد. و در نهایت کمی زعفران به برنج اضافه و سرو کنید .

ادویه کلم پلو

طرز تهیه کلم پلو با مرغ

اگر چه بسیاری از افراد پخت کلم پلو با گوشت چرخ کرده را می پسندند اما جالب است بدانید امروزه پخت این غذا با استفاده از گوشت مرغ نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی در تهیه غذا های خود ترجیح می دهند از گوشت مرغ استفاده کنند. با وجود خواص بسیار زیادی که این غذای سنتی ایرانی دارد کم کم کلم‌ پلو به یکی از غذاهای دلخواهتان تبدیل خواهد شد.برای اینکه کلم پلو با مرغ را تهیه کنید ابتدا باید کلم پیچ، گوشت فیله مرغ خرد شده، رب گوجه فرنگی و زردچوبه کمی زعفران، پودر فلفل سیاه، دارچین و برنج را تهیه کنید.

سپس فیله های مرغ را به خوبی خرد کرده و برای دو ساعت با پیاز و زعفران آغشته کنید.بعد از این باید مرغ را کمی سرخ نموده تا رنگ آن تغییر کند و بعد با همان پیاز زعفران آغشته شده مرغ را آبپز نمایید. در اینجا باید کلم را نیز به صورت نواری ریز کرده و در ماهیتابه مناسب تفت دهید سپس زردچوبه را به کلم اضافه کرده و مرغ پخته شده را نیز درون ماهی تابه بریزید.

در این مرحله باید ادویه های دیگر مانند فلفل سیاه و دارچین و در صورتی تمایل زیره سبز و سیاه را اضافه کرده و کمی آب روی کلم ها بریزید و اجازه دهید تا کلم و مرغ نرم شده و ادویه ها به خورد آنها برود. بعد از این که آب به طور کامل تبخیر شد باید برنج را آبکش کرده و مایع را به صورت لایه لایه داخل برنج بریزید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

طرز تهیه کلم پلو تهرانی

و اما پس از اینکه با دو روش مختلف پخت کلم پلو آشنا شدید جالب است بدانید پخت کلم پلو توسط تهرانی ها  در آشپزی مجالس خود تفاوت هایی با کلم‌ پلو‌ شیرازی دارد. برای تهیه این غذا باید کلم، گوشت چرخ کرده پیاز و ادویه لازم چون دارچین و گرد لیمو و رب گوجه فرنگی را تهیه کنید. سپس کلم را خرد کرده و با روغن سرخ کنید.

گوشت چرخ کرده را با پیاز داغ فراوان مخلوط نموده و ادویه های مورد نیاز را اضافه کنید که لیمو و دارچین جزو ادویه های مخصوص کلم پلو می باشد و برای خوشبو کردن این غذا به کار می رود.برای متعادل کردن شیرینی کلم نیز لازم است که رب گوجه را به کلم ها اضافه کرده و کمی آب نیز به ماهیتابه اضافه نموده تا کلم نرم شود. سپس مانند دو روش دیگر باید برنج را آبکش کرده و لایه لایه برنج و مواد گوشتی را داخل قابلمه ریخته و مقداری آب اضافه کنید تا برنج دم بکشد.

مقاله پیشنهادی : ادویه پلویی

فوت و فن های پخت کلم پلو

در خصوص نکات مهم پخت کلم پلو باید بدانید، اگر برای تهیه غذا سبزی تازه نداشتید می توانید از سبزی خشک استفاده کنید. همچنین انتخاب کلم سفید و کلم قمری کاملاً بسته به سلیقه شما بوده و در کلم‌ پلو هر دوی این موارد استفاده می شود.

اگر از ادویه پلویی برای پخت این غذا استفاده کنید مطمئن باشید طعم بی نظیرش زیر دندان تان خواهد ماند. همچنین اگر می خواهید کلم پلو خوش طعم تر داشته باشید بهتر است از کره و زعفران استفاده نمایید.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

11 + 1 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا