02143000042

در بدن انسان به طور کلی چهار نوع خلط وجود دارد که این چهار نوع عبارت اند از بلغم، سودا، دم و صفرا که هر یک از آنها در بدن وجود دارند. غلبه بلغم یک بیماری شایع در طب سنتی است که معمولا در اثر مصرف خوراکی های سردی در بدن رخ می دهد و نشانه های مختلفی نیز دارد که شما به راحتی می توانید متوجه آن شوید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به داشتن اطلاعات بیشتر درباره غلبه بلغم هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما با ما در این مطلب همراه باشید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره غلبه بلغم صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در زمینه تغذیه سالم افراد بلغمی ، در اختیار شما قرار دهیم. پس ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید

غلبه بلغم چیست؟

بلغم یکی از چهار نوع مختلف خلط است که در بدن وجود دارد  در صورتی که مقدار آن در بدن افزایش پیدا کند می تواند باعث غلبه بلغم در بدن شده و مشکلاتی را به وجود بیاورد. معمولا اصلی ترین علتی که برای غلبه بلغم در بدن وجود دارد سبک زندگی و خوراکی هایی است که در طول روز افراد مورد استفاده قرار می دهند. بنابراین با داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند به راحتی این مشکل را حل کرد.

با این وجود بسیاری از افراد درباره نحوه درمان غلبه بلغم و روش تهیه غذا مناسب اطلاعاتی ندارند و همین عامل نیز باعث می شود تا آخر عمر با این مشکل درگیر باشند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که وزن پایینی دارید و لاغر هستید ولی شکم بزرگی دارید احتمالا با مشکل غلبه بلغم مواجه شده اید و باید به سرعت دست به کار شده و سبک زندگی خود را تغییر دهید. با این حال بلغم می تواند نشانه های دیگری را نیز به همراه داشته باشد که در ادامه بیشتر در خصوص  تغذیه سالم افراد بلغمی صحبت خواهیم کرد

رژیم غذایی مناسب افراد بلغمی

مشخصات اولیه بلغمی ها چیست؟

کم بینایی و چرخش چشم یکی از مهم ترین نشانه ها و مشخصات افراد بلغمی می باشد که در صورت بروز چنین مشکلی می توانید به غلبه بلغم در بدن خود شک کنید. افرادی که با غلبه بلغم درگیر هستند معمولا در طول روز عرق سرد را تجربه می کنند و در حس بویایی خود نیز دارای اختلالاتی می باشند. مرطوب شدن کف دست و پا نیز از دیگر نشانه های بلغمی ها است که در صورت بروز چنین مشکلی حتما باید به دنبال راهکارهای مناسب باشید.

پف کردن اندام و به خصوص صورت را می توان از دیگر نشانه ها و مشخصات افراد بلغمی دانست که اکثر بلغمی ها با آن درگیر هستند و به دنبال راهکارهایی برای درمان این مشکل می باشند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به سرعت خسته می شوید و نمی توانید کار خود را به اتمام برسانید احتمال این که دچار غلبه بلغم شدن باشید بسیار زیاد است. از دیگر نشانه های بلغمی ها نیز می توان به مواردی از قبیل رماتیسم، ورم، آرتروز، خیره شدن، عدم تحرک، باز ماندن دهان و چشم در زمان خواب و …. اشاره کرد.

 نشانه های افراد بلغمی

افرادی که در بدن خود دچار غلبه بلغم شده اند معمولا اشتهای زیادی دارند و چربی زیادی در ناحیه شکم داشته و معمولا شکم بزرگی دارند. توجه داشته باشید که این شکم بزرگ معمولا در کنار یک بدن لاغر است و همین عامل نیز باعث می شود تا این افراد به هیچ وجه تناسب اندام نداشته باشند. آروغ زدن زیاد را نیز می توان یکی دیگر از نشانه ها و مشخصات مهم بلغمی ها دانست.

افرادی که دچار غلبه بلغم در بدن خود شده اند معمولا دچار اختلال در تکلم می شوند و در طول روز نیز مدت زمان زیادی خوابیده و همواره خواب آلود می باشند. اگر در طول خواب آب از دهان شما جاری می شود باید بدانید که احتمالا دچار غلبه بلغم شده اید و باید به دنبال سبک زندگی سالم برای خود باشید. رقیق بودن آب بینی، فراموشی و کند ذهنی، کم حواسی و … را نیز می توان به مشخصات بلغمی ها اضافه کرد.

افراد بلغمی مزاج

مواد مفید برای افراد بلغمی مزاج

به طور کلی باید توجه داشته باشید که بلغم در اثر مصرف خوراکی های سرد و افزایش رطوبت در بدن به وجود می آید و در نتیجه شما برای این که بتوانید بدن خود را به تعادل برسانید باید سعی کنید خوراکی هایی را مصرف کنید که گرم و خشک می باشند و می توانند باعث ایجاد تعادل در بدن شما شوند. ادویه های مختلف گرمی که وجود دارند می توانند در این مسیر به میزان زیادی به شما کمک کنند.

مصرف ادویه هایی مانند هل، دارچین، زنجبیل، سیر و… می تواند یکی از بهترین راهکارها برای درمان بلغم باشد. مصرف سبزیجاتی از قبیل کرفس و نعنا نیز می تواند یک راهکار موثر برای بلغمی ها باشد چرا که این سبزیجات نیز طبع گرمی دارند. یکی از مواد بسیار مفید برای بدن افرادی که دچار غلبه بلغم شده اند دمنوش های گرمی است که شما می توانید از آنها به جای چای استفاده کنید. از جمله این دمنوش ها می توان به دمنوش زنجبیل و دارچین اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه انواع دمنوش

میوه های مفید برای افراد بلغمی

میوه های مختلفی وجود دارند که در صورت غلبه بلغم در بدن می توانند به شما کمک کنند تا بدن خود را به تعادل برسانید. سیب یکی از مفیدترین میوه هایی است که بلغمی ها می توانند آن را مصرف کرده و از خواص آن بهره مند شوند.

توت و انجیر دو مورد از میوه های با طبع گرم می باشند که می توانند به میزان زیادی در درمان بلغم کمک کننده باشند و مصرف آنها بدون شک برای افراد بلغمی مزاج مفید خواهد بود. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که با مشکل بلغم درگیر هستید حتما باید خرما خشک را مصرف کرده و انبه را نیز به میوه هایی که در طول روز مصرف می کنید اضافه کنید. مصرف این میوه ها می تواند به شما کمک کند تا به راحتی غلبه بلغم در بدن خود را بهبود دهید.

سبزیجات مناسب برای افراد بلغمی

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به مصرف سبزیجات دارید و با مشکل غلبه بلغم مواجه شده اید شاید برای شما جالب باشد که بدانید مصرف برخی از سبزیجات می تواند به شما کمک کند تا این مشکل را برطرف کنید. کرفس یکی از آن سبزیجاتی است که بدون شک برای رفع مشکل بلغم بسیار مفید خواهد بود و مصرف آن مزایای زیادی را برای بلغمی ها به همراه خواهد داشت.

نعناع و ریحان به علت طبع گرمی که دارند به خوبی می توانند مصلح طبع سرد افراد بلغمی باشند و در نتیجه از این نظر می توانند فواید و خواص زیادی را برای این دسته از افراد داشته باشند. جعفری، ترخون و مرزه نیز از دیگر سبزیجاتی هستند که مصرف آنها در طب سنتی به افرادی که با مشکل بلغم رو به رو شده اند توصیه می شود.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه سالاد سبزیجات

نوشیدنی های مناسب برای افراد بلغمی

دمنوش های با طبع گرم نیز می توانند گزینه بسیار خوبی برای افرادی باشند که با غلبه بلغم در بدن خود مواجه شده اند. دمنوش هایی که دارای گیاهان دارویی با طبع گرم می باشند را می توانید به جای چای در طول روز مصرف کنید و از خواص آنها بهره مند شوید. شما می توانید به دمنوش های خود مقداری دارچین یا زنجبیل اضافه کنید تا طبع گرم آنها را چند برابر کنید.

علاوه بر این توجه داشته باشید که می توانید از عسل که دارای طبع گرمی است برای شیرین کردن این دمنوش ها استفاده کنید و به این ترتیب به مقابله با بلغم بپردازید. اگر به دنبال یک نوشیدنی مناسب برای مقابله با غلبه بلغم هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما شربت عسل را امتحان کنید و از مزایا و خواص فوق العاده آن بهره مند شوید.

غذاهای مضر برای افراد بلغمی مزاج

یکی از مهمترین نکاتی که در تغذیه سالم افراد بلغمی باید به آن توجه داشته باشند این است که از خوردن غذاهایی که دارای طبع سرد هستند خودداری کنند تا به این ترتیب بتوانند تعادل مناسبی را در بدن خود به وجود بیاورند. به عنوان مثال شما باید مصرف گوشت مرغ و همینطور گوشت گاو را تا حد ممکن کاهش دهید و به جای آن سعی کنید از گوشت شتر یا گوشت گوسفند که دارای طبع گرمی هستند استفاده کنید. گوشت ماهی نیز دارای طبع سردی است که متاسفانه بسیاری از افراد به این موضوع توجه چندانی ندارند.

علاوه بر این موارد مصرف برخی از پیش غذاها، سالادها و … نیز می تواند مشکل بلغم شما را چند برابر کند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که دچار غلبه بلغم در بدن خود شده اید باید سعی کنید مصرف ماست، دوغ و سایر خوراکی هایی که با استفاده از ماست درست می شوند را کاهش دهید و سعی کنید تا حد امکان کمتر از این غذاها و خوراکی ها استفاده کنید. با رعایت کردن همین نکات ساده به راحتی می توانید تعادل را به بدن خود بازگردانید.

غذاهای مفید برای مقابله با غلبه بلغم

مصرف لبنیات اگر به اندازه باشد می تواند برای مقابله با غلبه بلغم بسیار مفید باشد ولی نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که حتما لبنیاتی مانند ماست و دوغ را به همراه مصلح آنها میل کنید. استفاده از نعناع، آویشن، سیر، کاکوتی و … به همراه این لبنیات و در کل تمامی غذاها می تواند به میزان زیادی در کاهش بلغم در بدن موثر باشد.

در بخش های قبلی اشاره کردیم که حتما باید گوشت گاو و گوشت مرغ را به گوشت گوسفند و یا گوشت شتر جایگزین کنید تا با کمک گرفتن از طبع گرم این گوشت ها بتوانید نتیجه بهتری را برای مقابله با غلبه بلغم دریافت کنید. یکی از نکات کلیدی در مقابله با غلبه بلغم این است که حتما خوراکی ها و مواد غذایی مانند شیره انگور، عسل و … را به وعده های غذایی خود اضافه کنید تا به عنوان مصلح برای غذاهای با طبع سرد عمل کنند.

نکات طلایی برای مقابله با غلبه بلغم در بدن

یکی از نکات در تغذیه سالم افراد بلغمی وجود دارد مصرف ملین ها به صورت مداوم می باشد مانند تخم ریحان، تخم شربتی، قدومه شیرازی، خاکشیر و بارهنگ استفاده کنید که خواص زیادی برای مقابله با بلغم دارند و می توانند بسیار موثر و مفید باشند. استفاده از غذاهای سرد مانند انواع سالادها به هیچ وجه در فصل های سرد سال توصیه نمی شود و باید سعی کنید تا جای ممکن در این فصول از خوردن غذاهای سرد خودداری کنید. غذاهایی مانند زرشک پلو با مرغ یا باقالی پلو با ماهی غذاهایی هستند که باید سعی کنید مصرف آنها را تا جای ممکن کاهش دهید.

در صورتی که علاقه مند به استفاده از این غذاها هستید حتما باید از مصلح آنها نیز استفاده کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید آرام غذا خوردن یکی از بهترین روش ها برای مقابله با غلبه بلغم است که بسیاری از افراد به آن دقت نمی کنند. شما با رعایت کردن همین نکته ساده می توانید به میزان زیادی در کاهش بلغم در بدن خود موثر واقع شوید. سعی کنید به هیچ وجه بعد از خوردن غذا نخوابید و حتما برای یک الی دو ساعت بعد از خوردن غذا بیدار بمانید. ورزش کردن یکی دیگر از روش هایی است که می تواند برای مقابله با غلبه بلغم در بدن موثر باشد.

بلغم می تواند مشکلات زیادی را برای افراد به وجود بیاورد ولی شما به راحتی می توانید با استفاده از نکاتی که ما در مطلب تغذیه سالم افراد بلغمی بیان کردیم به مقابله با آن بپردازید و نتایج فوق العاده ای را دریافت کنید.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

8 + 14 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا