02143000042

شیرین‌ پلو یکی از انواع پلوها درلیست غذاهای ایرانی و جمهوری آذربایجان و همچنین یکی از اجزای رنگین سفره در جشن‌های عروسی یا مهمانی‌های بزرگ است

 آشنایی با مراحل طرز تهیه شیرین پلو

تهیه شیرین‌ پلو از پلوهای دیگر دشوارتر نیست اما برای تهیه آن باید از مواد مرغوب استفاده شود با سرآشپز آشپزخانه صنعتی کیبو همراه باشید.برای طعم و رنگ و عطر شیرین‌ پلو از پوست پرتقال، بادام و پسته، زعفران، کره و نمک و فلفل سیاه بهره می‌جویند

پلو در آشپزی ایرانی، آذربایجانی، ترکیه، ازبکستان و بسیاری از کشورهای خاورمیانه به برنجی گفته می شود که با مواد دیگری مانند انواع گوشت، سبزیجات، حبوبات و خشکبار و حتی انواع ادویجات، طبخ می‌شود که تهیه آن به هر دو صورت کته و آبکش ممکن است. در برخی غذاها نیز ممکن است پس از طبخ کامل چلو (برنج ساده) آن را با مواد دیگر مخلوط و پلو را تهیه می کنند. همچنین غذاهایی مانند آش وجود دارند که با وجود برنج در آنها، با عنوان پلو یا چلو شناخته نمی‌شوند.

شیرین پلو کیبو

انواع پلوهای ایرانی

از انواع پلوهای ایرانی می‌توان به باقلاپلو، سبزی پلو، مرصع‌ پلو، شیرین‌ پلو ، زرشک پلو، آلبالو پلو، ماش پلو، رشته پلو، استانبولی پلو، لوبیا پلو، نخودپلو، کلم‌پلو و عدس پلو اشاره کرد.

مواد مورد نیازمیزان
برنج1000گرم
مرغاعدد متوسط
بادام100گرم
مغز پسته50گرم
خلال پرتغال تازه450گرم
زعفران ساییده شده2قاشق چایخوری
شکر سفیدبه میزان لازم
کره150گرم
نمکبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم

تهیه شیرین پلو

  • از روز قبل خلال پرتقال را دو تا سه بار در آب می جوشانیم و داخل آب سرد ریخته و دو تا سه بار آب خلال را عوض می‌کنیم تا تلخی آن گرفته شود.
  • سپس در صافی ریخته تا آب آن گرفته شود، شکر را با سه لیوان آب یکی دو جوش می‌دهیم از صافی رد می‌کنیم تا تلخی خلال گرفته شود و سپس داخل شربت می‌ریزیم تا چند جوش بزند و مغز خلال شیرین شود.
  • مرغ را به دقت تمیز کرده و شسته و می‌گذاریم بپزد بعد آب مرغ را از صافی رد می‌کنیم و با دو سه قاشق کره ذوب شده و یک ملاقه از شربت خلال مخلوط می‌کنیم.
  • زعفران را اضافه کرده، مرغ را قطعه قطعه کرده و استخوان‌های آن را می‌گیریم.
  • پسته و بادام ها را 1 دقیقه داخل آب جوش میریزیم سپس آن ها را آبکش می کنیم و زیر آب سرد می گیریم … به راحتی پوست آن ها جدا می شود.
  • سپس آن ها را خلال کنید.برنج را آبکش می‌کنیم ته دیگ را دو سه قاشق کره ذوب شده و نصف لیوان آب می‌ریزیم خلال را از داخل شربت بیرون می‌آوریم روی برنج می‌ریزیم و نصف از خلال بادام و خلال پسته را می‌شوییم روی خلال پرتقال می‌ریزیم.
  • دو سه کفگیر از برنج را روی خلالها می‌پاشیم.قطعات مرغ را روی برنج قرار می‌دهیم و بقیه برنج را روی مرغ می‌ریزیم و روی اجاق می‌گذاریم.
  • آب مرغ را با کمی شربت و زعفران و کره ذوب شده کافی روی سطح برنج می‌دهیم تا برنج دم بکشد.روش دومشکر را با یک پیمانه آب روی حرارت ملایم می‌گذارند تا بجوشد.
  • بعد خلال پوست را در شربت شکر می‌ریزیم و چند دقیقهٔ دیگر می‌جوشانیم.
  • خلال بادام و خلال پسته را آب می‌کشیم و به خلال پوست اضافه می‌کنیم.
  • مرغ یا گوشت را می‌پزیم. برنج را مانند چلو ساده آب‌کش می‌کنیم.
  • نیم پیمانه آب‌روغن را در دیگ می‌ریزیم و کمی از برنج را ته دیگ می‌ریزیم و مرغ یا گوشت را روی برنج می‌ریزیم و نیمی از خلال بادام و پسته را با قاشق سوراخ‌دار از شربت شکر جدا میکنیم و روی مرغ یا گوشت می‌پاشیم و باقی برنج را روی آن می‌ریزیم. دیگ را روی شعله می‌گذاریم تا دَم بده بعد مخلوط زعفران و کره و شربت شکر را روی برنج می‌دهیم.
  • دم‌کنی می‌گذاریم و شعله را ملایم می‌کنیم.بعد از ۴۵ دقیقه شیرین‌پلو آماده‌است.

شیرین پلو کترینگ کیبو

نکات تهیه شیرین پلو

هنگام کشیدن شیرین‌پلو مرغ یا گوشت را روی دیس پلو می‌گذاریم و روی آن را با لایه‌ای از پلو می‌پوشانیم و با باقی مانده ی خلال بادام و پسته دیس پلو را آتزئین می‌کنیم.

سرآشپز کترینگ جردن به شما توصیه میکنه برای خوش عطر و طعم تر شدن شیرین پلو کمی دارچین هم روی دیس پلو بریزید.می توانید گوشت بره به مقدار  را جایگزین مرغ کنید. همچنین می توانید به جای خلال پرتقال از خلال نارنج نیز استفاده کنید.اگر از خلال پرتقال یا نارنج خشک استفاده کردید، 100 گرم کافیست.می توانید در صورت تمایل کمی زرشک نیز اضافه کنید.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

3 + 5 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا