02143000042

سالمندان از جمله افرادی هستند که باید دارای رژیم غذایی خاصی باشند و از غذاهای مخصوص استفاده کنند تا بتوانند شرایط جسمی بهتری داشته باشند. اگر شما هم به دنبال تهیه غذا برای سالمندان هستید بدون شک مطالعه این مطلب می تواند اطلاعات زیادی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد. ما در مطلب تغذیه در سالمندان قصد داریم کمی بیشتر درباره انواع غذاهای مناسب سالمندان صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه به شما ارائه دهیم. بنابراین با ما در این مطلب همراه باشید.

 رژیم غذایی سالمندان

اگر به دنبال غذاهای مناسب سالمندان هستید باید بدانید که رعایت کردن برخی از نکات مهم تغذیه می تواند به شما در انتخاب این غذاها کمک کند. داشتن تغذیه مناسب در تمامی سنین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ولی این مسئله در سنین بالا می تواند اهمیت بسیار بیشتری داشته باشد. یک برنامه غذایی مناسب برای سالمندان می تواند به آنها کمک کند تا طول عمر بیشتری داشته باشند و از نظر سلامت جسمی نیز شرایط بهتری را تجربه کنند. از آنجایی که فعالیت های بدنی در سنین بالا کاهش پیدا می کند شما باید به دنبال غذاهای مناسب سالمندان باشید که کالری بالایی نداشته باشند و تمامی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن آنها را تامین کنند.

غذاهای مناسب سالمندان معمولا دارای چربی پایینی هستند که باعث جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی در سالمندان می شود. معمولا در رژیم غذایی این افراد باید سبزیجات و میوه های فراوانی وجود داشته باشد، بنابراین در زمان طراحی یک رژیم غذایی برای سالمندان حتما باید به این نکته مهم نیز دقت داشته باشید. اکثر سالمندان با مشکلاتی از قبیل بالا بودن قند خون درگیر هستند، بنابراین برای تهیه وعده های غذایی این افراد باید به دنبال غذاهایی باشید که قند پایینی داشته باشند. به همین علت نیز مصرف انواع شیرینی ها به هیچ وجه در این سنین توصیه نمی شود.

اهمیت تغذیه در سالمندان

زمانی که سن افراد افزایش پیدا می کند و افراد به سنین پیری نزدیک تر می شوند تغییرات زیادی در بدن رخ می دهد که نیازمند تغییر در رژیم غذایی می باشد. کاهش فعالیت ها و متابولیسم بدن یکی از مهمترین عواملی است که باعث می شود تا افراد سالمند نیازمند رژیم غذایی سالمی باشند. معمولا افراد مسن داروهای مختلفی را مصرف می کنند، بنابراین رژیم غذایی آنها باید به صورتی باشد که با این داروها سازگاری کاملی داشته باشد و تداخلی با آنها نداشته باشد.

بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی باعث می شوند تا سالمندان نتوانند از غذاهای چرب و یا شیرین استفاده کنند، به همین علت نیز اهمیت تغذیه در این افراد افزایش پیدا می کند و برای داشتن سلامت جسمی کامل باید یک رژیم غذایی مناسب برای آنها طراحی شود. مسئله دیگری که باعث اهمیت غذاهای مناسب سالمندان می شود این است که سالمندان باید گروه های خاصی از ویتامین ها و مواد معدنی را حتما دریافت کنند، بنابراین مصرف غذاهایی که دارای این ویتامین ها هستند بسیار مهم است.

رژیم غذایی سالمندان

رابطه تغذیه و سلامتی در سالمندان

در سنین پیری بیماری های مختلفی ممکن است برای سالمندان به وجود بیاید که مبتلا شدن به هر یک از این بیماری ها می تواند مشکلات زیادی را برای سالمندان به وجود بیاورد. آب مروارید، التهاب مفاصل، پوکی استخوان، آلزایمر، چاقی و … تنها برخی از این بیماری ها هستند. با این حال نیازی نیست که افراد سالمند در این خصوص نگرانی خاصی داشته باشند. سالمندان می توانند با داشتن یک رژیم غذایی مناسب به راحتی از بروز چنین بیماری هایی جلوگیری کنند.

از جمله ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن سالمندان که باعث می شود تا احتمال ابتلا به این بیماری ها کاهش پیدا کند می توان به مواردی از قبیل کلسیم، ویتامین D، ویتامین B12، ویتامین B6، آهن، روی، منیزیم و …. اشاره کرد. بنابراین زمانی که قصد طراحی یک رژیم غذایی برای سالمندان را دارید حتما باید سعی کنید این مواد معدنی و ویتامین ها در رژیم غذایی آنها وجود داشته باشد.

مقاله پیشنهادی : غذاهای رژیمی

لیست غذاهای مفید برای سالمندان

انواع سالادها می توانند از جمله غذاهای مناسب برای سالمندان به شمار بیایند که ویتامین های مورد نیاز بدن این افراد را فراهم می کنند و چربی زیادی نیز ندارند. به همین علت حتما باید قسمت عمده ای از وعده های غذایی سالمندان را انواع سالادها تشکیل دهد. با این حال گروه های دیگر مواد غذایی نیز باید در این وعده ها قرار گیرند. جگر و گوشت گاو به علت منیزیم فراوانی که دارند حتما باید در وعده های غذایی سالمندان قرار گیرند ولی باید توجه داشته باشید که به مقدار کمی از گوشت و جگر گاو استفاده شود.

خوراک گوشت و خوراک جگر گاو از جمله غذاهای مفید برای سالمندان به شمار می آیند. مصرف گوشت گاو می تواند آهن مورد نیاز بدن سالمندان را نیز تامین کند و از این جهت نیز مصرف آن برای سالمندان مفید است. تخم مرغ و حبوبات دارای مقادیر زیادی ویتامین B6 هستند. مصرف تخم مرغ آب پز برای سالمندان می تواند بسیار مفید باشد، البته باید توجه داشته باشید که سالمندان باید به اندازه از تخم مرغ استفاده کنند. جگر و روغن کبد ماهی و غذاهایی که با استفاده از این دو تهیه می شوند نیز حتما باید در برخی از وعده های غذایی سالمندان وجود داشته باشند.

بهترین صبحانه برای سالمندان

سالمندان حتما باید توجه ویژه ای به وعده صبحانه خود داشته باشند و سعی کنند غذاهایی را مصرف کنند که منابع غذایی مورد نیاز بدن آنها را تامین کند. جو دو سر و توت های یخ زده ای که با حرارت ملایم تهیه می شوند می توانند به عنوان یکی از غذاهای مناسب سالمندان در صبحانه به شمار بیایند. یکی دیگر از این غذاهای مخصوص صبحانه برای سالمندان تخم مرغ آب پز است که می توانید آن را به همراه نان تست و کمی میوه سرو کنید. اگر علاقه مند هستید تا چربی سالم، کربوهیدرات و مواد معدنی مورد نیاز بدن سالمندان را در وعده صبحانه تامین کنید می توانید از ترکیب آجیل، بادام و ماست استفاده کنید که از دیگر غذاهای مناسب سالمندان در وعده صبحانه است. سالمندان در وعده صبحانه به هیچ وجه نباید مصرف نان سبوس دار را فراموش کنند.

تغذیه سالمندان

بهترین ناهار برای سالمندان

اکثر افراد سالمند سرد مزاج هستند و به همین علت نیز یک از غذاهای مناسب برای سالمندان غذایی است که دارای طبع گرمی باشد. غذاهایی که دفع کردن آنها راحت است می توانند یکی از بهترین گزینه ها برای وعده غذایی ناهار سالمندان باشند. بنابراین اگر شما هم به دنبال یک غذای مناسب برای سالمندان هستید حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید. آبگوشت کم چرب یکی از بهترین غذاها برای وعده ناهار سالمندان است.

توجه داشته باشید که استفاده از گوشت بره در آبگوشت می تواند برای سالمندان بسیار مفید باشد و منابع غذایی مورد نیاز بدن آنها را به خوبی تامین کند. غذاهایی که از گوشت بره، مرغ و خروس یا گوشت کبک درست می شوند نیز می توانند برای وعده ناهار سالمندان گزینه مناسبی باشند. حریره بادام یکی دیگر از مواد غذایی است که می توان از آن برای درست کردن ناهار برای سالمندان استفاده کرد.

شام ایده آل سبک

از آن جایی که اکثر سالمندان توانایی جویدن درست غذا را ندارند بهتر است در وعده غذایی شام غذاهایی را برای آنها درست کنید که در صورت درست نجویدن برای خوابیدن آنها مشکل ساز نشود. علاوه بر این غذاهای سنگین نیز نمی توانند گزینه مناسبی برای وعده غذایی شام سالمندان باشند. یکی از غذاهای مناسب سالمندان برای شام  انواع سوپ است که می توانید طرز تهیه آنها را به راحتی آموخته و سوپ های متنوع، خوشمزه و بسیار مفیدی را برای سالمندان درست کنید.

یکی دیگر از غذاهای مناسب سالمندان برای شام انواع آش است، البته باید سعی کنید از درست کردن آش های سنگین مانند آش کشک خودداری کنید. استفاده از غلات مختلف مانند گندم، جو و بلغور نیز می تواند برای وعده غذایی شام سالمندان بسیار مفید باشد. علاوه بر این شما می توانید از انواع حبوبات مانند لوبیا چشم بلبلی و عدس نیز در این وعده غذایی بهره مند شوید.

مقاله پیشنهادی: شامل چی بپزم ؟

نکات مهم آشپزی برای سالمندان

استفاده از چربی های اشباع شده حیوانی در وعده های غذایی سالمندان باید به حداقل برسد چرا که در صورت افزایش این چربی ها در غذاهای سالمندان می تواند مشکلات قلبی و عروقی زیادی را برای آنها به وجود بیاورد. سالمندان باید مقدار شیر کمتری را مصرف کنند چرا که مصرف شیر می تواند مشکلات گوارشی را برای آنها به وجود بیاورد. بنابراین برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن آنها می توانید از دیگر خوراکی هایی که دارای کلسیم هستند مانند ماست یا دوغ استفاده کنید.

مصرف دو الی سه گردو در طول روز برای سالمندان حتما توصیه می شود چرا که می توانید امگا 3 مورد نیاز بدن آنها را در طول روز تامین کند. یکی از غذاهای مناسب سالمندان ماهی است که مصرف آن می تواند از پوکی استخوان آنها جلوگیری کرده و سلامت جسمی آنها را تضمین کند. نکته بسیار مهمی که درباره وعده های غذایی سالمندان باید بدانید این است که بهتر است سالمندان وعده های بیشتر و با مقدار غذای کمتری داشته باشند چرا که اکثر سالمندان با مشکلات گوارشی درگیر هستند.

تنوع در غذاهای مناسب سالمندان

درست کردن غذاهای مناسب سالمندان بسیار ساده و راحت است چرا که برای این کار گزینه های مختلفی پیش روی شما قرار دارد که می توانید از هر یک از آنها در صورت نیاز استفاده کنید. با این حال نکته مهمی که اکثر افراد در خصوص غذاهای مناسب سالمندان فراموش می کنند این است که تنوع چندانی را در غذاهای آنها ایجاد نمی کنند و این مسئله باعث می شود تا سالمندان علاقه ای به خوردن غذاهای مناسب سالمندان نداشته باشند. شما می توانید انواع این غذاهای سالم را برای سالمندان تهیه کنید و تنها کافی است که نکاتی که در این مطلب بیان کردیم را رعایت کنید تا ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن آنها را از طریق غذا تامین کنید. بنابراین حتما سعی کنید تنوع بالایی را در غذاهای خود داشته باشید تا سالمندان از مصرف این غذاها خسته نشوند.

یکی از بهترین روش هایی که باعث می شود تا شما بتوانید غذاهای بهتر و متنوع تری را برای سالمندان درست کنید این است که یک منو از غذاهای مناسب سالمندان را تهیه کنید. تهیه کردن این لیست به شما کمک می کند تا بتوانید از میان گزینه های مختلفی که وجود دارد بهترین غذاها را در هر روز انتخاب کنید و در نتیجه غذاهای متنوعی را به سالمندان ارائه دهید. برای تهیه کردن لیست غذاهای مناسب سالمندان بهتر است ابتدا تمامی بایدها و نبایدهای غذاهای سالمندان را یادداشت کنید و سپس با استفاده از این بایدها و نبایدها اقدام به انتخاب غذاهای مناسب کنید. در ضمن بهتر است که طرز تهیه هر یک از این غذاها را در نیز در مقابل آن یادداشت کنید.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه انواع سوپ

نکات پایانی درباره تغذیه سالمندان

  •         سالمندان به هیچ وجه نباید از نوشیدنی های گازدار یا کافئین دار استفاده کنند و بهتر است که این نوشیدنی ها را به طور کامل از رژیم غذایی آنها حذف کنید.
  •          مصرف تخم مرغ به هیچ وجه نباید به صورت روزانه باشد و بهتر است که به صورت یک روز در میان سالمندان اقدام به مصرف تخم مرغ کنند.
  •           میوه هایی که دارای مقادیر زیادی ویتامین A و ویتامین C هستند می توانند از بهترین میوه ها برای سالمندان باشند که حتما باید در رژیم غذایی آنها قرار گیرند.
  •          غذاهای سرخ شده و غذاهای چرب به طور کامل باید از وعده های غذایی سالمندان حذف شوند و جای خود را به غذاهای کم چرب و آب پز بدهند.
  •          نمک غذاهای مناسب سالمندان باید کمتر از غذاهای معمولی باشد، بنابراین برای تهیه کردن این غذاها حتما به این نکته دقت کنید.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

15 + 9 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا