02143000042

.یکی از دلایل خوش طعم شدن غذای مجالس و مهمانی ، ادویه ای است که در طبخ آن ها به کار می رود علاوه بر طعم و رنگ زیبایی که ادویه ها به غذا می دهند خواص بی نظیر درمانی دارن که با شناخت این خواص می توانیم علاوه بر یک غذای لذیذ تاثیر بسزایی بر افزایش و بهبود سلامتی خود و خانواده داشته باشد

 آشنایی با خواص درمانی ادویه های غذا

یکی از دلایل خوش طعم شدن و روش تهیه غذا ها، ادویه ای است که در طبخ آن ها به کار می رود. خواص درمانی طعم دهنده ها و چاشنی های غذایی، نقش تعیین کننده ای در انتخاب ادویه مخصوص هر غذا دارد.سردی یا گرمی طعم دهنده ها، خواص ضد عفونی کننده آن ها، کاهش دادن التهاب ها و… مثل تکه های یک پازل در کنار یکدیگر قرار می گیرند. به این ترتیب، می توان غذایی خوش مزه و مفید تهیه کرد.شما هم می خواهید راز درست کردن غذا های سالم و خوش مزه را کشف کنید؟ پس باید خواص درمانی ادویه های غذا را کشف کنید. با ما همراه باشید تا این دنیای خوش عطر و بو را بهتر بشناسید.

 خواص درمانی جوز هندی

جوز هندی یکی از ادویه های خارجی است که تنها مدت کوتاهی پس از وارد شدن به ایران، جای خود را در آشپزخانه ها پیدا کرد.علارقم نام هندی، این چاشنی اصالت اندونزیایی داشته و طبع آن گرم است. در میان خواص درمانی ادویه جوز هندی می توان به تسکین درد های روماتیسمی و همینطور کمک به هضم بهتر غذا اشاره کرد.در مصرف این ادویه، باید تعادل را رعایت کنید. مصرف بیش از 4 گرم جوز هندی در هر وعده غذایی، مسمومیت شدید را به دنبال دارد.

خواص درمانی جوز هندی

 خواص درمانی تخم گشنیز

تخم گشنیز یکی از ادویه های خوش عطری است که خاصیت های درمانی منحصر به فردی دارد. این ادویه در ترشی یا ادویه های ترکیبی به کار می رود.خواص درمانی طعم دهنده ها و چاشنی های غذایی از جمله تخم گشنیز، باعث استفاده بیشتر آن در فصل گرما شده است.میکروب کشی، درمان بیماری های گوارشی از جمله اسهال خونی، وبا و تیفویید، بخشی از فواید تخم گشنیز هستند.علاوه بر این، در طب سنتی از تخم گشنیز برای تسکین دندان درد و از بین بردن بوی بد دهان نیز استفاده می شود.این ادویه کلسیم، ویتامین ها A و C را در بافت خود دارد که باعث تقویت ایمنی بدن می شوند. در عین حال، مصرف بیش از حد آن بی حسی و عدم تعادل را ایجاد می کند.

 خواص درمانی هل

هل، ادویه خوش بوی هندی است که در ایران برای تهیه شیرینی جات یا عطر دادن به چای به کار می رود. همینطور این ادویه در غذای نذری و غذا های هندی و عربی استفاده می شود.هل در انواع سبز، سفید و سیاه کشت شده و به فروش می رسد. با این حال، خواص آن ها یکسان و مشترک است.یکی از خواص درمانی ادویه هل، هضم راحت تر غذا و از بین بردن استرس است. از طرفی دیگر، ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد.در صورتی که هل با چای و عسل مصرف شود، درمان ساده ای برای سرماخوردگی خواهد بود. همچنین افرادی که زیاد ترش می کنند، می توانند معده خود را با مصرف به اندازه هل، درمان کنند.در کنار تمام خواص درمانی ادویه هل، مصرف بیش از اندازه آن باعث ناراحتی روده و دستگاه گوارش می شود.

 خواص درمانی خردل

در توضیح خواص درمانی طعم دهنده ها و چاشنی های غذایی مثل خردل، جالب هست بدانید که ادویه محبوب طرفداران فست فود است.در خواص درمانی ادویه خردل می توان به درمان عفونت های مجاری تنفسی، ملین بودن و افزایش دادن اشتها اشاره کرد. به همین دلیل هست که در کنار غذای سنگینی مثل ساندویچ، سس خردل استفاده می شود.در ترکیبات این ادویه، عنصر سلنیوم وجود دارد. این عنصر در دارو های آسم، روماتیسم و سرطان به کار می رود. استفاده بیش از حد خردل، ضرر هایی نیز دارد.خردل دارای گاز های سمی و خطرناکی است که در صورت مصرف اشتباه یا بیش از اندازه، مشکل آفرین می شود. برای استفاده این ادویه، می توانید پودر آن را تهیه کنید.

مقاله های پیشنهادی : ادویه مخصوص مزه دار کردن ماهی  

 خواص درمانی زیره

از گذشته زیره آن قدر بین ایرانیان محبوب بوده است که برای آن، ضرب المثل هم گفته اند. این ادویه در دو رنگ سبز و سیاه وجود داشته و هرکدام خواص منحصر به خود را دارند.خواص درمانی ادویه زیره، بسیار زیاد است. این ادویه عناصر آهن، سرب، ویتامین های A، E، C و B6 در ترکیبات خود دارد.زیره انرژی زا بوده و 100 گرم از آن حدود 370 کیلو کالری انرژی دارد. در کنار تمام خواص درمانی طعم دهنده ها و چاشنی های غذایی انواع زیره باید به درمان بیماری های گوارشی و سرطان کبد نیز اشاره کنیم.زیره سبز خاصیت میکروب زدایی و قارچ کشی دارد. به همین دلیل از این ادویه در سس گوشت استفاده می شود.

ادویه های غذا

 خواص درمانی زنجبیل

زنجبیل نوعی ریشه گیاهی است که هم به صورت تازه مصرف می شود و هم پودر آن کارایی فراوانی دارد.از جمله خواص درمانی طعم دهنده ها و چاشنی های غذایی زنجبیل می توان به ضد سرطان بودن آن اشاره کرد. یکی از عوامل جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، مصرف ادویه زنجبیل است.بخش دیگری از خواص درمانی ادویه زنجبیل، ضد تهوع، ضد انعقاد خون، ضد نفخ، درمان سرما خوردگی و کاهش دهنده کلسترول خون است.مصرف زنجبیل، غدد فوق کلیوی را تحریک می کند. با تحریک غدد فوق کلیوی، کورتیزول ترشح می شود که به درمان بیماری روماتیسم کمک می کند.

 خواص درمانی رازیانه

رازیانه منبع پر باری از فیبر محسوب می شود. این ادویه در درمان درد های شکمی گرفتگی عطلات شکم به کار می رود.از جمله خواص درمانی طعم دهنده ها و چاشنی های غذایی مثل رازیانه، هضم آسان غذا است. این ادویه به صورت تازه در تهیه سالاد و پخت سوپ استفاده می شود.

خواص درمانی ادویه های غذا

 خواص درمانی زردچوبه

در مورد خواص درمانی ادویه های غذا، باید بگوییم که زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی است. این خاصیت، تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.درمان بیماری های قلبی، طراوت بخشی به پوست، جلوگیری از ابتلا به بیماری های عصبی و چربی سوزی از سایر خواص ادویه زردچوبه محسوب می شوند.افراد با مصرف زردچوبه، تا سال ها طراوت جوانی خود را حفظ می کنند. همچنین این ادویه در درمان دیابت نیز موثر است.درمان اختلالات کبد، سم زدایی بدن، ضد عفونی کنندگی و کاهش درد های قاعدگی از جمله خواص درمانی طعم دهنده ها و چاشنی های غذایی مثل زردچوبه هستند.

 خواص درمانی فلفل سیاه

فلفل سیاه، مهم ترین خواص درمانی طعم دهنده ها و چاشنی های غذایی را دارد. فلفل سیاه کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین باعث چربی سوزی و کاهش وزن می شود.درمان مشکلات شکمی، سردی و طعم دهندگی فوق العاده به غذا از سایر دلایل محبوبیت این ادویه در میان آشپزان ایرانی است.ترکیب فلفل سیاه با زردچوبه، دارچین و زیره سبز، ادویه ای خوش طعم با خواصی باور نکردنی را به وجود می آورد.

 خواص درمانی دارچین

ادویه خوش عطر و بوی دارچین، فواید درمانی منحصر به فردی را در خود دارد. کنترل قند خون، کاهش دهنده کلسترول و تری گلیسیرید و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، تنها بخش کوچکی از فواید دارچین هستند.برای جلوگیری از ابتلا به انواع عفونت ها، بیماری های قلبی، سرطان و ورفع مشکلات گوارشی، مصرف دارچین را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

خواص درمانی فلفل قرمز

 خواص درمانی فلفل قرمز

در ادامه خواص درمانی طعم دهنده ها و چاشنی های غذایی به فلفل قرمز می رسیم. فلفل قرمز یک درمانگر طبیعی به شمار می رود.این ادویه تند و جذاب حاوی ویتامین های A، C، B6، K1، پتاسیم و مس است. تمام این مواد معدنی، فلفل قرمز را به آنتی اکسیدان و منبع بتا کاروتن تبدیل کرده است.از جمله خواص درمانی ادویه فلفل قرمز، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش متابولیسم، درمان درد های مفصلی و فشار سینوسی هستند.

در نهایت

در این مطلب، خواص درمانی طعم دهنده ها و چاشنی های غذایی را با هم مرور کردیم. افزودن ادویه به غذا در کنار عطر و طعم بی نظیری که به غذا می بخشند، مصرف سدیم و نمک را نیز کاهش می دهد.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، مصرف بیش از اندازه ادویه ها، ضرر های جبران نا پذیری را به دنبال دارد. بنابراین لازم است که در طبخ غذا ها، به میزان استاندارد از ادویه ها استفاده کنید.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

14 + 5 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا