02143000042

ترشی یکی از قدیمی ترین چاشنی های غذایی برای انسان ها بوده است که قدمت آن را می توان به 4000 الی 5000 سال پیش در هند دانست. طرز تهیه ترشی می تواند بسته به نوع آن متفاوت باشد. در این مقاله می خواهیم در ابتدا به معرفی ترشی و انواع آن بپردازیم. سپس روش های طرز تهیه انواع ترشی بیان کنیم تا شما بتوانید انواع ترشی خوشمزه و دلپذیری را خودتان در منزل تهیه کنید. در انتها نیز نکاتی در خصوص کپک نزدن ترشی بیان می شود.با تیم تولید محتوا کترینگ کیبو در این مقاله همراه باشید.

:در مقاله طرز تهیه انواع ترشی می خوانید

طرز تهیه انواع ترشی خانگی

ترشی را می توان یکی از چاشنی های بسیار پرطرفدار از قدیم الایام در خاورمیانه و بالکان دانست. این خوراکی از یک فرآیند طولانی مدت با قرار دادن یکسری از تره بار ها و خوراکی های مختلف در یک محلول آب نمک و یا سرکه که حالت اسیدی پایینی دارد به وجود می آید.

 در واقع ترشی یکی از روش های نگهداری غذا و کنسرو و پاستوریزه کردن محصولات و میوه ها است که بعد از اتمام فصل برداشت استفاده می شود. در این روش نگهداری همانطور که گفتیم، با ایجاد یک محلول با پی اچ پایین و از بین بردن دسترسی مواد به اکسیژن، از ورود میکروب ها و ایجاد واکنش های شیمیایی جلوگیری می شود.

محبوب ترین ترشی ها

با توجه به تاریخچه طولانی مدت ترشی ها که به باور برخی از افراد، می توان ریشه آن را در 4 الی 5 هزار سال قبل در هند دانست، می توان گفت انواع مختلفی از این ماده خوراکی وجود دارند. از جمله محبوب ترین این نوع خوراکی می توان به ترشی هندی که خود به ترشی های آملا، خرد شده،چیلی سبز، هویج و … تقسیم بندی می شود، ترشی چینی مانند ترشی تپانجین، ژاکی، کای، ساده، ترشی کره ای، ترشی ژاپنی و ترشی فوری یا تازه و … اشاره نمود.

در ایران نیز در هنگام تهیه غذا، ترشی یکی از چاشنی های فوق العاده است که از جمله محبوب ترین آنها که در غذای مجالس نیز استفاده می شود، می توان به ترشی بادمجان شکم پر، ترشی خرمالو، ترشی انبه، ترشی فوری، ترشی هفت بیجار و ترشی خرما، ترشی نازخاتون و ترشی شور فلفل و دلمه ای اشاره نمود.

طرز تهیه ترشی

 طرز تهیه ترشی

همانطور که گفتیم، تهیه ترشی یک فرآیند خاص دارد که به آن ترشی انداختن گفته می شود. در این روش معمولا بافت و طعم مواد تغییر می کند و یک طعم ترش با توجه به نحوه ایجاد محلول نگهداری آن ایجاد می شود. امروزه در کشور های مختلف، روش های گوناگونی برای ایجاد ترشی وجود دارد که می توان از گوشت، میوه، تخم مرغ، سبزیجات و …. در ترکیبات روغن نباتی، محلول آب نمک و یا سرکه آن را تهیه کرد.با ما در این مقاله همراه باشید تا در مورد طرز تهیه ترشی بیشتر صحبت کنیم و شما را با تهیه انواع ترشی ها در غذای شرکتی آشنا کنیم.

طرز تهیه ترشی گل کلم

آموزش دستورالعمل و طرز تهیه ترشی ها و انواع آن را با آموزش طرز تهیه ترشی گل کلم شروع می کنیم. این ترشی یکی از ترشی های خوشمزه ایرانی است که از مواد زیر تهیه می شود.

  • مواد: گل کلم 1 عدد، هویج 500 گرم، فلفل سبز تند 6 عدد، سیب ترشی 500 گرم، سرکه به مقدار کافی، گلپر 1 قاشق چایخوری، ترخون 4 شاخه، نمک به میزان کافی

در مورد نحوه طرز تهیه این نوع ترشی باید گفت ابتدا گل کلم را آبکش می کنیم. آن را بعد از خشک کردن خرد می کنیم. هویج را پوست کنده و آبکش می کنیم. آن را خرد کرده و با گل کلم مخلوط می کنیم. سیب ترشی ها را شسته و پوست می گیریم. آن ها را به صورت مکعب بزرگ در آورده و در کنار آن ترخون را نیز آبکش کرده و خشک می کنیم. ترخون را ریز کرده و گلپر را نیز روی مواد اضافه می کنیم.

مواد را در ظرف هم زده و مواد را داخل شیشه ای خشک می ریزیم. فلفل سبز را در لابه لای آن قرار می دهیم. به اندازه 3 سانتی متر شیشه را خالی گذاشته و سرکه و کمی نمک اضافه می کنیم. پس از دو هفته این ترشی آماده مصرف است. اگر می خواهید ترشی را دو روزه آماده کنید، لازم است پس از مرحله هم زدن مواد، آن را روی حرارت گذاشته و سرکه و نمک اضافه کنیم تا نیم پز شود. حال پس از دو روز آماده است. شما می توانید از این ترشی در مهمانی ها و تهیه غذا استفاده کنید.

 ترشی مخلوط

طرز تهیه ترشی لیته

ترشی بعدی، ترشی پرطرفدار لیته است. برای تهیه این ترشی می توانید از سبزی های مخصوص ترشی استفاده کنید.

    • مواد لازم عبارتند از: بادمجان 1 کیلو، سیر 4 حبه، سبزیهای معطر 300 گرم، هویج 1 کیلو، فلفل سبز 1 عدد، کلم سفید 600 گرم، سیاه دانه و ادویه ترشی، زردچوبه و نمک، سرکه به اندازه کافی

طرز تهیه ترشی بدین گونه است که ابتدا بادمجان را در مخلوط آب و سرکه بگذارید تا سیراب شود. سپس آن را به همراه سیر، هویج در مخلوط کن خرد کنید. حال سبزی ها، کلم پیچ، فلفل سبز را اضافه کرده و خوب بهم بزنید تا خرد و مخلوط شود.

به میزان دلخواه فلفل سبز را می توانید اضافه کنید. سیاه دانه، زردچوبه، ادویه ترشی، سرکه و نمک را به ترشی اضافه کرده و ترکیب کنید. دقت کنید که سرکه باید به قدری باشد که ترشی شل و یا خیلی سفت نشود. ترشی را در یک ظرف شیشه ای که هوا را به خود نگیرد ریخته و 1 هفته در دمای محیط نگهداری کنید. حال پس از آماده شدن آن را در یخچال نگه دارید.

مقاله پیشنهادی: لیست غذاهای ایرانی

طرز تهیه ترشی هفت بیجار

ترشی بیجار یکی دیگر از ترشی های با اصالت 150 ساله در ایران است که می توان آن را در تهیه و سفارش غذا از کترینگ کیبو سفارش دهید. این نوع ترشی طعم و عطر بسیار خاص و دلپذیری دارد.

  • مواد لازم برای تهیه ادویه: گلپر 10 قاشق چای خوری، جوز هندی 1 قاشق چای خوری، پودر رازیانه 1 قاشق چای خوری، پودر زیره سبز 2 قاشق چای خوری، فلفل سیاه 1 قاشق سیاه چای خوری، پودر تخم گشنیز 5 قاشق چای خوری، سبزی خشک شامل نعنا، ترخون، مرزه، نعنا خشک به میزان لازم
  • مواد لازم برای تهیه ترشی: گل کلم 2 کیلو، هویج 1 کیلو، بادمجان 1 کیلو، سیب زمینی 2 عدد، خیار 1 کیلو، لوبیا سبز 1 کیلو، سیر 5 بوته، سبز 5 بوته،
  • فلفل دلمه ای 1 عدد و فلفل سبز 250 گرم، سبزی های ترشی مانند نعناع، جعفری، مرزه، ترخون و گشنیز

تکنیک کپک نزدن ترشی

برای تهیه ادویه، تمام مواد آن را مخلوط کرده و آسیاب کنید. سپس ادویه ها را داخل یک تابه باید با حرارت ملایم گرم کرده تا تفت بخورند. برای آموزش طرز تهیه ترشی بیجار باید گل کلم را تکه تکه کنید. همه مواد را شسته و خشک کنید. تمام سبزیجات را به صورت مکعبی ریز کنید (به جز فلفل سبز). سبزی های ترشی را به صورت ساطوری خرد کنید.

حال تمام مواد را در یک ظرف بزرگ مخلوط کرده و ادویه و نمک اضافه می کنیم. بوته های سیر را پوست مي كنیم و مواد را به صورت لایه لایه که روی هر لایه یک حبه سیر و فلفل سبز اضافه می کنید، در یک دبه بریزید. حال روی ترشی را به اندازه یک بند انگشت سرکه بریزید.

طرز تهیه ترشی بادمجان

در مورد طرز تهیه بادمجان باید گفت:

  • مواد لازم: بادمجان قلمی 1 کیلوگرم، سبزی ترشی شامل جعفری، نعنا، ترخون و سبزی های معطر به میزان 100 گرم، نمک، فلفل سبز تند چند عدد، سیر 400 گرم و سرکه قرمز و سیاه دانه، گلپر و فلفل قرمز و سیاه

برای تهیه ابتدا بادمجان را بدون سر و ته، به قطعات درشت تقسیم کنید. حبه های سیر را پوست کنده و له کنید. داخل قابلمه، بادمجان، نمک، مقداری سرکه اضافه کرده و ظرف را روی شعله قرار دهید. بعد از 15 دقیقه باید بادمجان ها نیم پز باشند. بادمجان ها را از سرکه خارج و در یک آبکش، سرکه اضافه را از آن خارج کنید. لایه لایه آن را داخل شیشه ترشی گذاشته و بین هرلایه می توانید سیر، سبزی خشک و سبزی ترشی را اضافه کنید.

ترشی بادمجان

طرز تهیه ترشی رنگارنگ

براي این نوع ترشی به مواد زیر احتیاج دارید:

    • فلفل دلمه ای رنگی 2 کیلو، کلم پیچ کوچک 1 بوته، گلپر 50 گرم، موسیر 350 گرم، فلفل تند 6 عدد، هویج فرنگی 250 گرم، شوید، ترخان، مرزه و نعناع 500 گرم، نمک و  سیر

طرز تهیه ترشی رنگارنگ به این صورت است که ابتدا کلم پیچ و هویج و موسیر را در آبکش بگذارید تا آبشان برود. آنها را ریز کرده و سبزی های معطر را پاک کنید. آبکش کنید تا آبشان برود و خرد نمایید. داخل فلفل های دلمه ای را خالی کرده و مواد ریز شده مراحل قبل را داخل آن بریزید.  گلپر را روی مواد خرد شده و فلفل ها بریزید و این فلفل ها را آرام داخل ظرف ترشی قرار دهید. فلفل های تند را اضافه کرده و در نهایت نمک و سرکه را نیز اضافه نمایید. در ظرف را ببندید و 1 ماه صبر کنید تا خوب جا بیفتند.

طرز تهیه ترشی مخلوط فوری

طرز تهیه ترشی فوری عبارت است از:

      • مواد اولیه: بادمجان قلمی 8 عدد، هویج 2 عدد، گوجه فرنگی 3 عدد، ترخان خشک و شوید خشک به ترتیب 2 و 1 قاشق چای خوری، سیر 1 بوته، گلپر یا سیاه دانه، نمک و فلفل و سرکه سیب به مقدار لازم.

برای آموزش طرز تهیه ترشی مخلوط ابتدا بادمجان ها را پوست کنده و حلقه حلقه کنید. آنها را در قابلمه بریزید و روی آن سرکه اضافه کنید. سپس آن را حرارت داده تا بادمجانها نرم شوند. حال پس از نرم شدن، بگذارید بادمجان ها سرد شده و آنها را له کنید.

  گوجه را ریز کنید. فلفل دلمه ای را به صورت نگینی یا خلال برش زنید. سیر را رنده درشت کنید. پوست هویج را گرفته و آن را رنده درشت کنید. این مواد را به اضافه سیر، ترخان، فلفل سبز دلمه ای به بادمجان اضافه نمایید. نمک و زردچوبه را اضافه کرده و آنها را در ظرف ترشی بریزید. روی ترشی را با سرکه سیب بپوشاند.

ترشی فلفل

طرز تهیه ترشی فلفل

در نهايت مي خواهيم طرز تهیه ترشی فلفل را بیان کنیم که می تواند برای غذای مجالس و مهمانی بسیار مناسب باشد.

        • مواد اولیه: سیر 6 حبه، نمک و سرکه به اندازه کافی، فلفل سبز تازه به میزان 500 گرم، ترخون 3 شاخه

برای تهیه این ترشی باید تا نصف قابلمه آب پر کنیم و آن را حرارت دهیم. پس از به جوش آمدن آب، 4 قاشق غذاخوری نمک اضافه کرده و هم می زنیم. سپس آن را از روی حرارت برمی داریم تا سرد شود. فلفل ها را آبکش کنید. آن ها را داخل ظرف آب خنک قرار دهید و به مدت 24 ساعت روی درب قابلمه در مخلوط آب و نمک می گذاریم. پس از یک روز، این فلفل ها را در آورده و خشک می کنیم. سیر ها را پوست کنده و آبکش کرده و خشک می کنیم. فلفل ها را داخل شیشه ترشی به صورت لایه لایه قرار داده و 1 شاخه ترخون و 2 سیر در هر لایه می گذاریم. در نهایت سرکه سفید را اضافه می کنیم. به مدت 10 روز در جای خشک و خنک آن را نگه می داریم.

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه انواع سس

نکات کلیدی کپک نزدن ترشی

از جمله نکاتی که لازم است در مورد طرز تهیه ترشی مخلوط فوری طرز تهیه ترشی گل کلم طرز تهیه بندری طرز تهیه ترشی فلفل نکات کلیدی کپک نزدن ترشی ادویه و سبزی های مخصوص ترشی  بدانید آن است که مواد ترشی را باید حتما خشک کنید تا از کپک زدن جلوگیری شود. همچنین شما باید برای جلوگیری از کپک زدن ترشی، از سرکه خالص استفاده کنید. اگر از خالص بودن آن اطمینان ندارید، باید اجازه دهید تا سرکه چند بار جوش زده و پس از سرد شدن آن را اضافه نمایید.

در تمامی موارد بالا باید مواد اولیه کاملا شسته شده و پاک شده باشد. یکی دیگر از نکاتی که می توان در مورد ترشی بیان کرد، این است که اگر می خواهید ترشی تان طلایی رنگ باشد، می توان به آن زعفران یا زردچوبه بزنید.

سفارش آنلاین غذا

 

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

1 + 10 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا