02143000042

گوشت بوقلمون یکی از انواع خوراکی‌ های پرطرفدار در سطح جهان است. خوشبختانه امروزه، در تهیه غذا ،مصرف این گوشت جایگزین گوشت قرمز شده است، . تغییری بسیار موثر در عادات و رژیم غذایی به منظور کاهش ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها و مشکلات گوارشی به شمار می آید. یکی از مهم ترین نکات در جایگزین کردن این گوشت به جای گوشت قرمز ، مزه دار کردن گوشت بوقلمون می باشد که تمام نکات طلایی و آشپزی و طرز تهیه گوشت بوقلمون را در این مقاله ارائه می کنیم

طرز پخت گوشت بوقلمون

طرز پخت و مزه دار کردن گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون ترکیبی از هر دو نوع گوشت سفید و قرمز در میزان های متفاوت است.  65 درصد گوشت این پرنده در ناحیه سینه و بال ها از گوشت سفید و 35 درصد آن در ناحیه ران ها، از گوشت قرمز محسوب می شود. یکی از تفاوت های بسیار مهم گوشت قرمز بوقلمون با سایر انواع گوشت قرمز، تفاوت در طعم و شباهت آن با گوشت پرندگان وحشی و یا شکاری است.

  استفاده از گوشت بوقلمون به جای گوشت قرمز

 گوشت قرمز یکی از انواع خوراکی‌ های پرمصرف در رژیم غذایی خانواده های ایرانی و غذای مجالس و مهمانی به شمار می آید. امروز بیشتر غذاهای سنتی و مدرن، سرشار از ترکیبات گوشت قرمز بوده و توسط یکی از اعضای خانواده این نوع از گوشت های خوراکی تهیه خواهند شد.  با توجه به خواص بسیار زیاد و ضروری مصرف گوشت قرمز در رژیم غذایی، معایب و مضرات  فراوانی نیز در خصوص مصرف بیش از حد این ترکیبات ذکر شده و از این رو توسط کارشناسان تغذیه، توصیه می شود با افزایش سن، مصرف گوشت قرمز را محدود و یا از جایگزین های دیگری استفاده نمایید. یکی از بهترین جایگزین های گوشت قرمز، گوشت بوقلمون است. گوشت این پرنده سنگین وزن از خانواده قرقاولان، ترکیبی از هر دو گوشت قرمز و سفید بوده و مضرات بسیار کمتری نسبت به گوشت قرمز گاو و گوسفند خواهد داشت

ارزش غذایی گوشت بوقلمون

 ارزش غذایی گوشت بوقلمون

  گوشت بوقلمون دارای میزان بسیار زیادی از اسیدهای آمینه و پروتئین و میزان بسیار کمی از چربی های اشباع، کلسترول و چربی های ذخیره شده در بافت است. ارزش غذایی این خوراکی به دلیل میزان بسیار زیادی از ویتامین ‌های خانواده b ، حجم بالایی از عناصر و املاح معدنی مانند منیزیم، آهن، مس، پتاسیم و روی است.  ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون خام به همراه پوست، ۱۴۱ کیلو کالری، ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون خام بدون پوست، ۱۱۲ کیلو کالری، ۱۰۰ گرم از سینه بوقلمون ۱۵۷ کیلو کالری و ۱۰۰ گرم از گوشت ران بوقلمون دارای 144 کیلو کالری مصرفی است.

 مزه دار کردن گوشت بوقلمون

 مزه دار کردن گوشت سینه و ران بوقلمون یکی از مراحل بسیار مهم در طرز تهیه گوشت بوقلمون و طبخ خوشمزه و لذیذ این خوراکی پرطرفدار بوده و به روش‌های متفاوت ایجاد خواهد شد.

 ۱- استفاده از گیاهان خشک شده

 یکی از مهمترین ترکیبات طعم دهنده به خوراکی های مصرفی از جمله گوشت  قرمز و سفید، ادویه جات و گیاهان خشک شده هستند. بدین منظور می توان مقداری مرزه کوهی خشک شده، آویشن خشک شده، رزماری و یا شوید کوهی خشک شده را ترکیب نموده و پس از مخلوط کردن با مقدار بسیار کمی نمک و روغن زیتون بدون بو، به همراه پوست لیمو ترش خشک شده، روی گوشت بوقلمون مالیده و اجازه دهید ۲۴ ساعت در یخچال مزه دار شود.

 ۲- استفاده از ادویه جات

 یکی دیگر از طعم دهنده های مواد غذایی، ادویه جات مختلف هستند. زردچوبه، پودر پاپریکا، فلفل سیاه، پودر سیر، جوز هندی، فلفل قرمز و سماق کوهی به همراه مقداری از روغن های گیاهی، گزینه بسیار مناسبی به منظور مزه دار کردن گوشت بوقلمون و ایجاد لطافت در هضم آن به شمار می آیند.

 ۳- سرکه و یا آبلیمو

 یکی از پرطرفدارترین طعم دهنده های طبخ مواد گوشتی در سطح بین المللی، آبلیمو و یا سرکه است. به منظور مزه دار کردن گوشت قسمت های مختلف بوقلمون توصیه می شود مقداری از آب لیمو ترش تازه، سرکه، نمک و سایر ادویه جات پودر شده را ترکیب نموده و به واسطه یک سرنگ بزرگ به قسمت های ضخیم گوشت بوقلمون مانند سینه تزریق نمایید. این کار منجر به نفوذ مواد طعم دهنده به بافت داخلی گوشت ‌بوقلمون شده و عطر و طعم لذیذی در آن ایجاد خواهد نمود.

طرز پخت ران بوقلمون

 طرز پخت ران بوقلمون

 ران بوقلمون یکی از خوراکی های بسیار خوشمزه و لذیذ است که عطر و طعمی متفاوت از انواع گوشت قرمز داشته و از بهترین منوهای غذایی محسوب می شود.

 مواد لازم:

 ران بوقلمون                       به میزان مورد نیاز

  پیاز سفید                           دو عدد بزرگ

 سیر                                      ۴ حبه

 لیموترش و یا سرکه                 نصف پیمانه

 ادویه جات و نمک                     به میزان مورد نیاز

 برگ بو                                    ۳ الی ۴ عدد

 هویج                                       ۲ عدد

 مرحله اول:  به منظور مزه دار کردن گوشت ران بوقلمون، آبلیمو، سرکه و یا هر دو را با مقداری نمک، ادویه جات، سیر رنده شده همراه با مقداری روغن زیتون ترکیب نموده و پس از ایجاد برش های کوچکی در سطح  ران بوقلمون ترکیب را روی گوشت مالیده و ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید.

 مرحله دوم: ۲ عدد پیاز سفید را به شکل کاملا نگینی خرد نموده و  و در مقدار کمی روغن گیاهی تا زمان سبک شدن تف داده و دو حبه سیر رنده شده و مقداری از ادویه جات را نیز به آن بیفزایید.

 مرحله سوم: ران بوقلمون را از یخچال خارج نموده و پس از هم دما شدن با محیط آشپزخانه، همراه با پیاز و سیر تفت داده شده، تا حد طلایی شدن سرخ کنید. ۲ تا ۳ عدد از برگ بو را به همراه ۲ لیوان آب ولرم به ران بوقلمون افزوده و اجازه دهید به خوبی مغز پخت شود.

 مرحله چهارم: ۲ عدد هویج را حلقه حلقه نموده، به شکل گریل شده و یا آب پز به همراه جعفری، ذرت و سایر ترکیبات گیاهی به همراه گوشت بوقلمون سرو نمایید.

 طرز پخت سینه گوشت بوقلمون

 گوشت سینه بوقلمون نسبت به گوشت ران، بافت محکم تری داشته و احتیاج به مدت زمان طبخ بیشتری خواهد داشت. بدین منظور توصیه می شود به منظور تهیه خوراک گوشت سینه بوقلمون، این قسمت از گوشت بوقلمون را تکه ‌تکه نموده و پس از مزه دار کردن در انواع مختلفی از سبک پخت، مانند گریل، آب پز، بریانی، سرخ شده و یا بخارپز به همراه سس مخصوص گوشت بوقلمون جهت نرم کردن و تن دهی بیشتر به خوراک مورد نظر، نوش جان نمایید.

روش پخت سینه بوقلمون

 طرز پخت بوقلمون کریسمس

طرز تهیه گوشت بوقلمون کریسمس یکی از انواع مختلف خوراک های تهیه شده به وسیله گوشت بسیار خوشمزه و لذیذ بوقلمون است که در اصالت طبخ بدون فر تهیه شده و امروزه به دلیل تغییر سبک آشپزی از فرم سنتی به فرم مدرن، توسط فر تهیه خواهد شد.

 مواد لازم

 بوقلمون کامل   ۱ عدد

 لیمو ترش          ۲ عدد

 سیر                   ۳ الی ۴ حبه

 روغن زیتون        به مقدار لازم

 کره                     ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم

 پیاز                      ۲ عدد کوچک

 برگ بو                    ۲ الی ۳ تکه

 جعفری و یا گشنیز خرد شده    به مقدار لازم

 مرحله اول:  ابتدا کره، جعفری و یا گشنیز ساطوری شده، روغن زیتون، مقداری نمک، سیر له شده و یا رنده شده، پوست لیموی رنده شده و آب یک عدد لیموترش را کاملا مخلوط نموده و کنار بگذارید.

 مرحله دوم:  شکم بوقلمون را با استفاده از ادویه جات و مقدار کمی نمک مزه‌ دار نموده و سپس برگ بو، یک عدد لیمو ترش تکه تکه شده و پیازهای خرد شده را به همراه مقدار کمی روغن زیتون و یا هر نوع روغن گیاهی دیگر داخل شکم بوقلمون قرار دهید.

 مرحله سوم: ترکیبات آماده شده در مرحله اول را به شکل کامل در سطح بوقلمون پخش نموده و به منظور جذب بهتر با انگشت ورز دهید. توصیه می‌ شود به منظور مزه دار کردن گوشت بوقلمون، پوست موجود در سطح گوشت را بالا کشیده و مواد تهیه شده را به زیر پوست هدایت نمایید.

 مرحله چهارم:  بوقلمون را به همراه مقدار کمی روغن زیتون و یا روغن گیاهی در سینی فر قرار داده و به مدت یک تا دو ساعت در فر تنظیم شده با دمای ۲۰۰ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.  به منظور پیشگیری از خشک شدن بافت گوشت بوقلمون پخته شده از سس های  مختلف بنا به سلیقه و ذائقه خود استفاده نمایید.

 بوقلمون کریسمس

 روش مناسب تکه کردن گوشت بوقلمون چگونه است؟

 مرحله اول: بوقلمون را روی تخته خردکن گوشت قرار داده و با استفاده از یک چاقوی تیز، محل اتصال ران بوقلمون به سینه را برش داده و ران بوقلمون را جدا نمایید.

 مرحله دوم: در صورت تمایل به جدا کردن ساق از ران،  چاقو را در محل اتصال این دو بخش از پای بوقلمون قرار داده و با وارد کردن ضربه، ساق و ران بوقلمون را از یکدیگر جدا نمایید.

 مرحله سوم:  با قرار دادن چاقوی تیز در خط میانی سینه گوشت بوقلمون، سینه را از خط جناغ به دو نیم کرده و محل اتصال سینه به بال را با ایجاد یک برش از یکدیگر جدا نمایید.

  طرز تهیه سس بوقلمون

 سس یکی از افزودنی های پرطرفدار و طعم دهنده به  مواد غذای مختلف است. سلامت سس تهیه شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و طیف وسیعی از ذائقه افراد مختلف را در بر خواهد گرفت. امروز با توجه به تنوع مواد غذایی و متدهای آشپزی، انواع مختلفی از سس خوراک بوقلمون در عطر و طعم های متفاوتی تهیه و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یکی از انواع سس های پرطرفدار و بسیار خوشمزه مخصوص بوقلمون، سس گریوی است.

 به منظور تهیه این سس بسته به میزان مورد نظر، مقداری از آب بوقلمون و یا آب گوشت را با  دو قاشق مرباخوری آرد سفید به خوبی مخلوط نموده و پس از اضافه کردن ادویه‌ های  مختلف و در صورت دلخواه ۲ قاشق آب لیموی تازه، ترکیب تهیه شده را با چند پیمانه دیگر آب بوقلمون روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید سس مورد نظر به خوبی قوام آمده و سنگین شود. سپس زیر شعله را کم کرده و پس از ۵ دقیقه سس را از روی حرارت بردارید

سس بوقلمون

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه انواع سس

 طرز تهیه کباب تابه ای با گوشت بوقلمون چگونه است؟

طرز تهیه گوشت بوقلمون به منظور تهیه کباب تابه ای با گوشت بوقلمون توصیه می شود گوشت ران و گوشت سینه بوقلمون را ترکیب نموده و پس از چرخ کردن کامل، با پیاز و سیر رنده شده همراه با ادویه جات مختلف و مقداری نمک به خوبی ترکیب نمایید. در صورت تمایل می توانید از ترکیب گیاهان خشک شده مانند نعناع، مرزه کوهی و یا آویشن به عنوان طعم دهنده استفاده کنید. به اندازه یک کوفته از ترکیب تهیه شده برداشته و پس از فرم دادن به شکل شامی و یا کباب ماهیتابه ای در مقدار کمی روغن گیاهی مانند روغن زیتون بدون بو و یا روغن ذرت، سرخ و نوش جان نمایید.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه کباب دیگی

 مهمترین خواص درمانی گوشت بوقلمون چیست؟

 همانطور که گفته شد گوشت بوقلمون از ارزش غذایی بسیار زیادی برخوردار بوده و خوشبختانه امروزه به عنوان یکی از غذاهای تهیه شده در منوی غذایی مراکز تهیه غذا، طبخ غذای شرکتی و خدمات مجالس جای گرفته است. از مهمترین خواص گوشت بوقلمون می توان به خاصیت کاهش وزن، تامین ویتامین و مواد معدنی، تسکین دردهای ناشی از سندروم روده تحریک پذیر، رفع بی خوابی، عضله سازی، کنترل و کاهش کلسترول، افزایش متابولیسم بدن، بهبود سیستم ایمنی، بهبود سلامت قلب و عروق، درمان کم خونی، سلامت پوست و مو و کمک به استحکام استخوان ها اشاره نمود.

 طرز پخت بوقلمون بریان در فر

 یکی از انواع خوراکی های  پرطرفدار  خانگی تهیه شده بوقلمون، خوراک بوقلمون بریان با استفاده از فر است. تهیه این نوع از خوراک بوقلمون روش های بسیار متفاوتی داشته و بسته به ذائقه افراد از نوعی به نوع دیگر متفاوت است.  نکته اصلی در خصوص تهیه گوشت بوقلمون بریان با استفاده از فر، توجه به مزه دار نمودن گوشت بوقلمون پیش از قرار دادن در فر و تهیه سس مناسب به منظور ممانعت از خشکی بوقلمون بریان است. استفاده از روغن های گیاهی، کره و چرب کردن سطح بوقلمون تاثیر بسیار زیادی در عطر و طعم بوقلمون بریان تهیه شده در فرهای خانگی خواهد داشت.

 برای پخت بوقلمون از چه روغنی باید استفاده کرد؟

 بحث روغن های گیاهی و جانوری، خواص و معایب آنها از گستردگی بسیار زیادی برخوردار بوده و احتیاج به بررسی های کارشناسانه خواهد داشت. امروزه با توجه به گسترش بیماری های قلبی عروقی، اضافه وزن و معضل چاقی، توصیه می شود از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن آفتابگردان و روغن ذرت در طرز تهیه گوشت بوقلمون خود استفاده نموده و سلامت خوراکی‌ های تهیه شده را به حداکثر ممکن افزایش دهید.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

2 + 14 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا