02143000042

 تهیه غذا بخصوص برای شام که یکی از وعده های اصلی و محبوب خانواده‌ های ایرانی است، اهمیت بسیار زیادی دارد و تاثیر مستقیم بر سلامت اعضای خانواده می گذارد و از بروز مشکلات گوارشی، اختلالات خواب، اضافه وزن، چاقی و مشکلات زمینه ای پیشگیری خواهد نمود. امروزه به دلیل اهمیت کاهش وزن و پیشگیری از اختلالات متابولیک، استفاده از وعده های شام سبک و سالم مورد توجه خانواده های ایرانی قرار گرفته و جایگزین غذاهای سنگین، پرچرب و پرکالری  شده است. یکی از دغدغه های خانم ها این که شام چی بپزم ؟ شام برای مهمانی چی بپزم ؟

برای شام چی بپزم؟

 طبق اصول تغذیه، شام یک وعده غذایی ضروری و بسیار مهم در بحث توازن متابولیسم بدن و پیشگیری از  اختلالات متابولیک و مشکلات ایجاد شده به دنبال آن است. نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که استفاده از وعده شام سبک و ساده و رعایت فاصله زمانی بین وعده شام و خوابیدن، تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی داشته و از بروز اختلالات خواب و مشکلات تنفسی پیشگیری خواهد نمود. از این رو استفاده از غذاهای سبک، کم کالری، سریع پخت و خوشمزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 بهترین غذا برای شام

 معمولا وعده شام به سه شکل کلی، شام رژیمی، شام مهمانی و شام معمولی در خانواده‌ های ایرانی، طبخ و سرو می شود.

  شام رژیمی چی بپزم ؟

 یکی از پرطرفدارترین نوع وعده های شام، شام رژیمی است. غذاهای مورد استفاده به منظور سرو این وعده، از ارزش غذایی و میزان فیبر بالا، کالری، چربی و نمک کمتر برخوردار بوده و دربرگیرنده انواع مختلف سالادهای رژیمی، غذاهای گیاهی، خوراک های بدون گوشت، بشقاب سبزیجات و خوراک های آب پز و بخارپز می باشد.

شام رژیمی

  شام سبک و ساده چی بپزم ؟

 وعده شام سبک در بیشتر خانواده های ایرانی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بوده و دربرگیرنده انواع مختلفی از غذاهای ایرانی سنتی، مدرن، فست فود ها، غذاهای حاضری انواع مختلف غذاهای نانی است. در ادامه به معرفی برخی از غذاهای پرطرفدار به منظور سرود در وعده شام پرداخته و دستور تهیه آنها را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 کتلت و شامی کباب

 انواع مختلف کتلت و شامی کباب ها، از غذاهای پرطرفدار وعده شام ایرانی هستند که معمولا همراه با نان سرو شده و امروز از تنوع بسیار زیادی برخوردار می باشند. جهت تهیه کتلت و یا شامی کباب ها:

 مقدار مورد نیاز(  بسته به تعداد اعضای خانواده) گوشت چرخ کرده و یا سویای چرخ شده را با یک عدد سیب زمینی و آب پز و یا خام رنده شده که آب آن به طور کامل کشیده شده است، ترکیب نموده و پس از افزودن ادویه جات مورد علاقه به میزان دلخواه، یک عدد تخم مرغ، یک قاشق مربا خوری سس کچاپ( فلفلی و یا گوجه) را به همراه قاشق غذاخوری پودر آرد سوخاری، مخلوط نمایید. پیازچه،گشنیز، نعنا، مرزه و انواع سبزیجات معطر خرد شده از افزودنی‌ های مورد علاقه به منظور تهیه کتلت گوشت و یا سویا هستند. در مرحله آخر ترکیب تهیه شده را در اندازه های دلخواه در روغن( توصیه می شود روغن های گیاهی) سرخ نموده و نوش جان نمایید.

 انواع مختلف کوکو

 کوکو از جمله غذاهای سنتی و اصیل فرهنگ ایرانی است چه طرفداران بسیار زیادی داشته و به عنوان یکی از گزینه‌ های مناسب به منظور وعده شام پیشنهاد می ‌شود.

کوکو گوشت

 به منظور تهیه کوکوی گوشت برای دو نفر ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را به همراه یک عدد پیاز متوسط رنده شده(بدون آب)، دو حبه سیر رنده شده،  ادویه جات و نمک، سبزیجات معطر( به شکل دلخواه بوده و قابل حذف می باشد)،به همراه ۲ تا ۳ عدد تخم مرغ( تعداد تخم مرغ ها  تقریبی بوده و تا زمانی که یک مایع روان از ترکیبات ایجاد شود، اضافه خواهد شد). در مرحله آخر ترکیب به دست آمده را در روغن داغ سرخ نموده و نوش جان نمایید.

 کوکو بلغور

 به منظور تهیه کوکو بلغور برای دو نفر، یک پیمانه بلغور ریز را به‌مدت دو تا سه ساعت در آب ولرم خیسانده و سپس آبکشی و فشرده نمایید. ۱ عدد پیاز متوسط رنده شده( بدون آب) دو حبه سیر رنده شده، دو عدد سیب زمینی کوچک آب پز رنده شده، ۲ عدد تخم مرغ، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پودر آرد سوخاری، نمک و ادویه جات و یک قاشق غذاخوری پیازچه خرد شده( دلخواه) دیگر ترکیب نموده و به خوبی مخلوط نمایید. از ترکیب به دست آمده به اندازه گردو برداشته و پس از فرم دهی در روغن داغ(  ترجیحا روغن گیاهی) سرخ و نوش جان نمایید.

مقاله پیشنهادی: لیست غذاهای ایرانی

کوکو مرغ

 به منظور تهیه کوکوی مرغ برای دو نفر، نصف سینه مرغ و نصف گوشت ران مرغ را کاملا چرخ نموده و به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. پیاز متوسط رنده شده، دو حبه سیر رنده شده، ۲ عدد تخم مرغ، نمک و ادویه جات، یک قاشق مربا خوری سس گوجه، سبزیجات به دلخواه و ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پودر آرد سوخاری را به گوشت مرغ چرخ شده اضافه نموده و به خوبی مخلوط نمایید. ترکیب مورد نظر را در اندازه و اشکال دلخواه در روغن سرخ نموده و نوش جان نمایید.

 گراتن بادمجان، گراتن اسفناج، گراتن مرغ، پوره سیب زمینی و تخم مرغ، دلمه برگ، دلمه بادمجان، دلمه فلفل  و دلمه کلم، از دیگر پیشنهادات پرطرفدار به منظور سرو وعده شام در خانواده های ایرانی هستند.

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه انواع دلمه

غذای شام مهمانی

 یکی از مهمترین وعده های شام ایرانی، وعده های شام مهمانی است. غذای مجالس و مهمانی معمولا با تشریفات بسیار بیشتر، پیش غذا، غذای اصلی و انواع مختلف سالاد، بشقاب مزه، خوراک، فینگر فودها  و انواع نوشیدنی ها برگزار خواهد شد.

شام مهمانی چی بپزم ؟

 برای شام مهمانی چی بپزم ؟

 یکی از سوالات و دغدغه های رایج خانم های ایرانی به منظور برگزاری وعده شام مهمانی،انتخاب نوع غذای اصلی و مخلفات همراه آن است. امروزه با توجه به گسترش شبکه های اینترنتی و فضای مجازی، تنوع و قدرت انتخاب غذا های مختلف به منظور وعده های غذایی متفاوت افزایش یافته است.

 پیش غذاهای مناسب شام مهمانی

 سالاد ماکارونی، کیک مرغ، انواع مختلف فینگر فود ها،  جامبو شلز سرد و گرم، بادمجان حصیری، غذاهای لقمه ‌ای، کیک سیب زمینی، ته چین سبزیجات، دلمه گوجه فرنگی، دلمه برگ، دلمه کلم، بورک و پیراشکی گوشت و قارچ، سیب زمینی و اسفناج، رولت مرغ، قارچ و میگو سوخاری، برنج تست سوخاری و انواع مختلف سوپ( به ویژه در فصول سرد سال) مانند سوپ مرغ، سوپ سبزیجات، سوپ تره فرنگی، سوپ عدس، سوپ شیر، سوپ ذرت و انواع مختلف آش مانند آش کلم، آش گوجه فرنگی، آش جو و آش بلغور و انواع مختلف پیش غذاهای سبک غربی که معمولا دارای ترکیباتی مانند پنیر پیتزا، پنیر چدار و تعمیر پارمزان هستند نیز از پیش غذاهای مناسب و پرطرفدار به منظور برگزاری وعده شام مهمانی های ایرانی به شمار می آید.

 توجه:  توصیه می شود پیش غذای تهیه شده به منظور برگزاری بعدی شام مهمانی را سبک، کم حجم، کم چرب، کم نمک و کم کالری انتخاب نموده از طبخ غذاهایی همچون کشک بادمجان، حلیم بادمجان، میرزا قاسمی، سالاد الویه، انواع ساندویچ های لقمه ای و فست‌فودها اجتناب نمایید.

مقاله پیشنهادی: طرز تهیه انواع سوپ

  غذای اصلی شام مهمانی

 انتخاب وعده اصلی شام مهمانی اهمیت بسیار زیادی داشته و تکمیل کننده خلاقیت، سلیقه و میزان اهمیت شما به میهمانان خواهد بود.

 ژیگو ایرانی

 یکی از انواع غذاهای پرطرفدار به منظور وعده شام مهمانی های رسمی و خودمانی، ژیگو ایرانی است. پایه اصلی این وعده غذایی، تیکه های گوشت گوساله پخته شده با حرارت ملایم و مخلفات همراه این غذا با سبزیجات مانند، لوبیا سبز پخته شده، پوره سیب زمینی، هویج پخته شده، نخود فرنگی، گوجه فرنگی و انواع مختلف سبزیجات تشکیل خواهند داد. این غذا در فرهنگ ایرانی معمولاً همراه با پلو سرو می شود.

شام مجلسی

  مرغ و یا ماهی شکم پر

  از دیگر انواع غذاهای پرطرفدار وعده شام ایرانی در مهمانی ها و مجالس رسمی، ماهی شکم پر است. معمولا مواد مورد استفاده به منظور پر کردن شکم مرغ و یا ماهی،  بستگی به فرهنگ غذایی و سنت های هر منطقه داشته و معمولا از گردو، رب انار، سبزیجات و مواد معطر تشکیل خواهد شد. مرغ یا ماهی شکم پر ایرانی از خوشمزه ترین غذاهای مجلسی در وعده شام بوده و معمولا به شکل سرخ شده، گریل و یا کبابی سرو خواهد شد.

 باقالی پلو با گوشت و یا مرغ

 یکی دیگر از غذاهای محبوب در مهمانی های رسمی و خودمانی ایرانی در وعده شام، باقالی پلو با مرغ و گوشت است. این غذا از اصالت بسیار زیادی برخوردار بوده و طیف وسیعی از طرفداران را به خود اختصاص می‌ دهد.  گوشت ماهیچه گوسفندی، گوشت ران مرغ و گوشت ماهیچه گاوی از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده این غذای اصیل ایرانی به شمار می آیند.

 قلیه ماهی

 یکی دیگر از غذاهای سنتی و پرطرفدار خطه جنوب ایران در مهمانی های رسمی و خودمانی، قلیه ماهی است. قلیه ماهی به دو سبک متفاوت در شمال و جنوب کشور با استفاده از سبزیجات بومی آن منطقه طبخ شده و در ترکیب با افزودنی هایی همچون رب انار، تمر هندی، سیر و انواع مختلف سبزیجات، هم و عطری منحصر به فرد خواهد داشت.

 شیرین پلو و یا مرصع پلو

 شیرین پلو و یا مرصع پلو از جمله غذاهای اعیانی و بسیار مجلسی در فرهنگ ایران زمین است. بخش اصلی و بسیار مهم این وعده غذایی را ترکیباتی مانند خلال پسته، خلال بادام، خلال پوست پرتقال، زرشک و زعفران اصیل ایرانی تشکیل می دهد.

چلو کباب کوبیده

 کباب برگ و یا کوبیده

 می توان گفت یکی از محبوب ترین و اصلی ترین غذاهای ایرانی در تمامی وعده ها به ویژه شام مجالس و مهمانی های رسمی، کباب کوبیده است. قاب ایرانی به دو شکل کباب کوبیده و کباب برگ در وعده های غذایی  به همراه پلو سرو شده و از پرطرفدارترین غذاهای وعده شام سفره های ایرانی به شمار می آید.

 جوجه کباب و اکبر جوجه

 انواع مختلف کباب های تهیه شده با گوشت مرغ از خوشمزه ترین، و پرطرفدارترین و عده‌های غذایی، به ویژه در خطه شمال کشور به شمار می آید. اکبرجوجه به خوراک تهیه شده از جوجه های کوچک و جوان مرغ گفته می شود در زعفران اصیل ایرانی بریانی شده و دارای عطر و طعمی منحصر به فرد است.

 انواع خورشت های ایرانی

 یکی از گزینه ها در مقابل سوال شام چی بپزیم؟ لیست انواع خورشت های ایرانی است . این غذاها از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده و با توجه به آداب و سنت غذایی استان های مختلف کشور، از ترکیبات متفاوتی تشکیل خواهد شد. خورشت قورمه سبزی ، خورش قیمه، خورش کرفس، خورش بامیه، خورشت ریواس، خورشت کلم بروکلی، خورش لوبیا سبز، خورشت آلو اسفناج،  خورشت فسنجان، خورش مرغ و آلو، خورشت مسما، خورشت خلال کرمانشاه سایر خورشت های محلی از انواع متنوع غذاهای وعده شام مهمانی در سفره های ایرانی هستند.

همراه شام چی بخوریم ؟

لیست انواع سالادها و مخلفات شام

 یکی از مهمترین و اصلی ‌ترین مخلفات سفره های ایرانی در تمامی وعده های غذایی جمله وعده شام مهمانی، انواع مختلف سالادها، زیتون، خیار ماست، سبزی، انواع مختلف ترشی، بورانی اسفناج و بادمجان، سیر ترشی و ترکیبات محلی است. امروزه با توجه به اهمیت سلامت جسمی و تناسب اندام، انواع مختلف سالادهای تهیه شده از ترکیبات گیاهی طرفداران بیشتری داشته و از مخلفات اصلی سفره غذای ایرانی به شمار می آیند.

  غذاهای نامناسب برای شام

 به شکل کلی توصیه می ‌شود به منظور طبخ و سرو وعده شام از غذاهای سبک، نونی، غیر سرخ کردنی، کم کالری، کم چرب، کم انرژی و کم حجم استفاده شده و به منظور پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی،  اضافه وزن و چاقی و اختلالات خواب، از مصرف انواع مختلف فست فودها از جمله پیتزا، همبرگر و ساندویچ اجتناب نمایید. سبزیجات سرشار از فیبر و خوراکی های گیاهی بهترین توصیه های غذایی در وعده شام بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

8 + 13 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا