02143000042

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر میزان موفقیت در رستوران داری و هتل داری در مراسم های رسمی ، آشنایی با قوانین پذیرایی رسمی و تشریفاتی نحوه برقراری ارتباط با مدعوین و مهمان ها می باشد

آشنایی با قوانین پذیرایی رسمی و تشریفاتی

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر میزان موفقیت در رستوران داری و هتل داری در مراسم های رسمی ، نحوه برقراری ارتباط با مدعوین و مهمان ها می باشد که با آشنایی و آموزش قوانین تشریفات و مهمانداری یک رفتار حرفه ای و محترمانه در حین پذیرایی و برقراری ارتباط با مخاطبان به وجود بیاورند در این مقاله تیم  کیبو قصد دارد جهت آگاهی بیشتر شما عزیزان به ارائه آداب پذیرایی رسمی و تشریفاتی بپردازیم .

به طور کلی تشریفات فرایند ارتباطات غیر کلامی افراد است که حرکات و اشارات جایگزین پیامهای کلامی می شود

قوانینی که یک مهماندار باید اطلاع داشته باشد

 محل قرار گرفتن قاب عکس ها به ترتیب مقام ها باید اینگونه باشد ، قاب عکس مقام ارشد در وسط و مقام دوم در سمت راست و چند سانت پایین تر از مقام ارشد و مقام سوم سمت چپ مقام ارشد و پایین تر قرار بگیرد.

نوشیدنی ها از سمت راست مهمان و غذا و جامدات از سمت چپ مهمان سرو می شود

زیر سیگاری ها باید کریستالی باشد برای تعویض زیر سیگاری استفاده شده از سمت چپ زیر سیگاری را به پشت می بریم و یک زیر سیگاری تمیز را با دست راست روی میز قرار می دهیم

قوانین پذیرایی رسمی و تشریفاتی

نحوه قرار گرفتن صندل ها در پشت میز

صندلی ها به فاصله 15 سانتی متر داخل میز باید قرار بگیرند اگر صندلی ها از میز با فاصله قرار داده شود به معنی رزرو صندلی می باشد

آداب و قوانین سرو نوشابه

سرو نوشابه در مراسم و مهمانی های رسمی از بطری به لیوان باید مهماندار انگشت اشاره دست راست خود را در لبه گلوی بطری قرار دهد و با فشار انگشت نوشیدنی را سرو نماید و بعد از پایان سرو کمی بطری را به سمت راست بچرخانید تا قطره لبه بطری نوشابه چکه نکند ، سطح نوشیدنی داخل لیوان باید یک سانتیمتر از لبه لیوان پایین تر پر بشود

پذیرایی نوشیدنی از سمت راست با دست راست می باشد به صورتی که سینی روی دست چپ و با دست راست نوشیدنی را سر می کنید در صورتی که تمایل داشته باشند خودشان نوشیدنی را بردارند باید سینی را در دست راست قرار دهید و به میهمان نوشیدنی را تعارف نمایید

مقاله پیشنهادی : رسپی سوپ ورمیشل و شیر

نحوه سرو سوپ

در زمان سرو سوپ 3.4 از حجم ملاقه باید پر باشد به اصطلاح ملاقه را باید به مقداری پر کنید که سر خالی باشد و سطح زیر ملاقه را مماس با سطح سوپ باید نگهدارید تا قطره سوپ از زیر ملاقه چکه نکند .

آداب خوشامدگویی و صدا کردن مهمان ها

برای صدا کردن مهمان ها برای جواب دادن به تلفن و …باید بر روی برگه ای یادداشت کنید و در سینی قرار دهید و حضورشان ببرید صدا زدن و اشاره کردن ممنوع می باشد

همچنین برای خوشامدگویی باید پاها جفت کرده باشد و دست ها موازی درز شلوار قرار بگیرند

 آداب و قوانین پذیرایی رسمی و تشریفات

قوانین سرویس دهی مهمان ها

  • در تمام مواقع از نفر بعد از میزبان در جهت عقربه های ساعت باید سرویس داده شود دست راست برای ارائه غذا و دست چپ برای نگهداری و حمل سینی می باشد اصولا دست راست برای مهماندار، میهمان و یا هر شخصیتی باید آزاد باشد
  • ابعاد لازم برای سرویس دهی در میز 40 در 70 و در مراسم های تشریفاتی 70 در 70 سانت باید در نظر گرفته شود
  • رومیزی باید 25 تا 30 سانتی متر از لبه میز پایین تر باشد
  • نمکدان های روی میز باید به دلیل جرم حجمی بالایی که دارن نسبت به فلفل دارای یک سوراخ و حداکثر 3 سوراخ و فلفل پاشها به دلیل جرم کم فلفل  3 تا 5 سوراخ داشته باشند
  • از شمعدان ها فقط در زمان شب استفاده می شود و باید شمعدان ها دارای 3 تا 5 شاخه باشد و ترجیحا بهتر از شمع سفید به بلندی 30 سانتی متر استفاده نمایید

ترتیب و توالی غذاها به صورت 

  • اشتها آورها
  • سوپ ها
  • سالادها
  • پیش غذاها
  • غذاهای اصلی
  • دسر
  • نوشیدنی

آداب در زدن جهت سرویس دادن به مهمان

در زدن باید با 3 ضربه باشد و تا 5 ثانیه به فاصله شنیدن فرمایید باید صب کنید و بعد وارد اتاق شوید . درب اتاق را با دست راست باید باز کنیم و بعد از ادای احترام  سرویس درخواستی را ارائه می کنید و به فاصله دو قدم از میز قرار می گیرید و با خم کردن سر احترام میگذارید و به سمت درب اتاق حرکت می کنید و از اتاق خارج می شوید .

زمان های استاندارد سرویس دهی

  1. زمان سلف سرویس کمتر از یک ساعت است
  2. زمان استاندارد پذیرایی بر روی میز با توجه به میزان تنوع غذاها 1 الی 1.5 ساعت است
  3. پذیرایی در میان وعده ها برای صبح ها ساعت 9 الی 10  با نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه و شیرینی و بعد ازظهرها ساعت 3 الی 3.5 با شربت و چای و میوه(برای انتخاب میوه ازمیوه هایی که به راحتی سرو می شوند مانند خیار، انگور و خربزه استفاده می شود) و شیرینی انجام می شود .

نحوه پذیرایی در سلف سرویس ها

روش هدایت مهمان ها در سلف سرویس به این شکل است که با کمک میهمانداران سدی ایحاد میکنید و مهمان ها را از یک طرف به انتهای بوفه هدایت می کنید و زمانی که یک سمت از نظر تعداد به حد نصاب رسید بقیه مهمان ها را به سمت دیگر بوفه هدایت می کنید . در پذیرایی سلف سرویس پذیرایی کنندگان همه در یک نقطه جمع نمی شوند در سلف سرویس وسائل ضیافت از نوع غذا باید حدودی وجود داشته باشد

کترینگ کیبو با استفاده از مواد غذایی با کیفیت و درجه یک آماده تهیه غذای شرکتی و تهیه غذای مجالس  و مهمانی ها با طعم اصیل ایرانی است برای ثبت  سفارش آنلاین غذا از طریق این لینک اقدام نمایید

سفارش آنلاین غذا

 

 

 

 

 

 

 

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

12 + 5 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا