02143000042

رژیم غذایی در دوران بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شما باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشید تا در دوران بارداری هم مادر و هم فرزند بتوانند از سلامت کامل جسمی برخوردار باشند. در دوران بارداری رعایت کردن برخی از نکات در تهیه غذاهای مختلف می تواند به شما کمک کند تا شرایط بهتری را برای رشد فرزند و جلوگیری از آسیب رسیدن به مادر فراهم کنید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره تغذیه در دوران بارداری صحبت کنیم و اطلاعات جالب و بسیار مهمی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین با ما در این مطلب همراه باشید.

 اهمیت تغذیه در دوران بارداری

حفظ سلامت جسمی در دوران بارداری از اهمیت بسیار زیادی برای مادران برخوردار است چرا که مادر قبل از هر چیزی باید به سلامت خود و فرزند خود توجه داشته باشد که این کار بدون داشتن برنامه تغذیه در دوران بارداری امکان پذیر نیست. شما باید سعی کنید مواردی را برای تغذیه در دوران بارداری رعایت کنید تا بتوانید گروه های مواد غذایی مفید برای بدن را جذب کرده و از خوردن خوراکی های مضر در این دوران بپرهیزید.

رعایت کردن نکات مربوط به تغذیه می تواند باعث شود تا هم مادر در دوران بارداری و حتی بعد از بارداری سلامت جسمی خود را از دست ندهد و هم باعث می شود تا شما یک فرزند سالم و شاداب داشته باشید. داشتن یک برنامه غذایی مناسب می تواند مزایای زیادی را در دوران بارداری برای شما به همراه داشته باشد که در ادامه سعی می کنیم برخی از مهمترین این مزایا  را به شما معرفی کنیم.

تغذیه مناسب در دوران بارداری

 برنامه غذایی در دوران بارداری

یکی از مهمترین مزایای داشتن یک برنامه تغذیه در دوران بارداری این است که شما می توانید با این کار کمک کنید تا جنین وزن مناسب خود را بدست بیاورد و در نتیجه بعد از تولد با کمبود وزن مواجه نشود. تقویت تکامل مغز و همینطور جلوگیری از به وجود آمدن بسیاری از بیماری های مختلف برای نوزادان و جنین ها می تواند از دیگر مزیت های داشتن یک برنامه غذایی مناسب در دوران بارداری باشد.

داشتن تغذیه مناسب در دوران بارداری برای مادران نیز بسیار مفید است چرا که از بروز بیماری های مختلف مانند کم خونی، دیابت بارداری و …. جلوگیری می کند و باعث می شود تا مادر شرایط جسمی بهتر و سالم تری حتی بعد از دوران بارداری داشته باشد. نکته مهم دیگری که باید درباره تغذیه در دوران بارداری بدانید این است که داشتن یک برنامه غذایی مناسب از بسیاری از عارضه های بارداری که امروزه بسیاری از بانوان باردار با آن مواجه می شوند نیز جلوگیری می کند و باعث می شود تا مادران هم حالت تهوع صبحگاهی کمتری داشته  باشند و هم این که بتوانند بعد از زایمان سریع تر وزن خود را کاهش دهند.

لیست غذاهای مناسب دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری همانطور که گفتیم می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد و در نتیجه شما باید سعی کنید که مواد غذایی مناسب را مصرف کنید. شما در طول دوره بارداری باید سعی کنید مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری را وارد بدن خود کنید تا بتوانید شرایط جسمی بهتری را برای خود و فرزندتان فراهم کنید.

از جمله مهمترین غذاهایی که می توان از آنها در دوران بارداری استفاده کرد می توان به مواردی مانند محصولات لبنی که در عین حال هم دارای پروتئین و هم دارای کلسیم هستند که هر دو برای جنین لازم و ضروری است، انواع حبوبات، سیب زمینی شیرین، ماهی سالمون، تخم مرغ، گوشت کم چرب، روغن جگر ماهی، انواع توت، غلات سبوس دار، آوواکادو، میوه های خشک و آب اشاره کرد که داشتن تمامی این مواد غذایی در برنامه غذایی دوران بارداری لازم و ضروری می باشد. بنابراین در برنامه تغذیه در دوران بارداری حتما باید این موارد را رعایت کنید.

مقاله پیشنهادی: لیست غذاهای ایرانی

رژیم غذایی زن حامله در دوران بارداری

در خصوص تغذیه در دوران بارداری باید بدانید که وجود فولیک اسید و فولات در رژیم غذایی شما اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که باعث جلوگیری از نارس شدن فرزند شما می شود. سبزیجات سبز و برگ دار از جمله مهمترین منابع غذایی برای فولات می باشند که در کنار آنها می توانید مرکبات، نخود و لوبیای خشک شده را نیز مصرف کنید تا فولات مورد نیاز بدن را تامین کنید.

کلسیم از دیگر منابع غذایی است که حتما باید مادران باردار به آن توجه ویژه ای داشته باشند. مصرف محصولات لبنی یکی از نکات مهم در خصوص تغذیه در دوران بارداری است که باعث می شود تا هم استخوان ها و هم دندان های مادر و فرزند محکم شود و علاوه بر این می تواند باعث بهبود گردش خون در بدن شده و در نتیجه شرایط جسمی بهتری را برای مادر فراهم کند. ویتامین دی از دیگر گروه های مواد غذایی است که مصرف آن برای تقویت استخوان ها لازم است و حتما باید سعی کنید که به صورت مرتب ویتامین دی مصرف کنید. منابع خوب ویتامین دی مانند ماهی چرب، سالمون، شیر و آب پرتقال می توانند گزینه خوبی برای قرار گرفتن در رژیم غذایی شما باشند.

رژیم دوران بارداری

نکاتی مهم درباره تغذیه در دوران بارداری

یکی از مواردی که بسیاری از بانوان در خصوص تغذیه در دوران بارداری فراموش می کنند مصرف مرتب آهن است. بسیاری از بانوان در دوران بارداری با کمبود آهن مواجه می شوند که می تواند آسیب های جدی را به آنها وارد کند. گوشت قرمز ماکیان و ماهی از جمله معروف ترین منابع آهن می باشند که حتما باید آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

نکته مهم دیگری که در خصوص تغذیه در دوران بارداری بدانید این است که گاهی اوقات هرچه رژیم غذایی شما کامل باشد ولی باز هم شما نیازمند استفاده از برخی از مکمل ها هستید تا بتوانید منابع مورد نیاز برای سلامت جسمی خود و فرزندتان را تامین کنید. برای این که بدانید دقیقا باید از چه مکمل هایی در کنار رژیم غذایی خود استفاده کنید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از یک متخصص زنان و زایمان در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید مکمل های مورد نیاز را نیز تهیه کرده و به صورت مرتب آنها را مصرف کنید.

مواد غذایی مهم در رژیم غذایی زنان باردار

غلات یکی از مهمترین گروه های مواد غذایی هستند که در تغذیه در دوران بارداری حتما باید به آنها توجه کافی داشته باشید چرا که این غلات هستند که انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند و در نتیجه می توانند در دوران بارداری بسیار مهم و مفید باشند. میوه ها و سبزیجات از دیگر گروه های مهم مواد غذایی می باشند که در رژیم غذایی برای بارداری حتما باید این مواد غذایی را نیز قرار دهید.

در خصوص تغذیه در دوران بارداری باید بدانید که بیشتر از گذشته نیازمند آنتی اکسیدان و ویتامین های محلول در آب هستید که سبزیجات و میوه های تازه می توانند به خوبی این ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را در اختیار شما قرار دهند. گوشت، آجیل و حبوبات می توانند به خوبی پروتئین و آهن مورد نیاز برای بدن را تامین کنند و به همین علت است که در رژیم غذایی دوران بارداری قرار می گیرند و حتما باید آنها را مصرف کنید. آخرین گروه از مواد غذایی که در تغذیه در دوران بارداری باید به آنها توجه داشته باشید هم محصولات لبنی هستند که به شما پیشنهاد می کنیم حتما آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

لیست غذاهای مفید در دوران بارداری

گروه های غذایی مفید در دوران بارداری

خوردن روزانه سه وعده پروتئین می تواند از اهمیت بسیار زیادی در دوران بارداری برخوردار باشد و شما باید در خصوص تغذیه در دوران بارداری حتما به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید تا بتوانید پروتئین مورد نیاز بدن خود در دوران بارداری را تامین کنید. دریافت پروتئین به اندازه کافی می تواند خونرسانی به جنین را در دوران بارداری بهبود دهد و شرایط سلامت بهتری را برای فرزند شما ایجاد کند.

دریافت ید برای تنظیم متابولیسم بدن و تولید انرژی در بدن می تواند بسیار مهم باشد و به همین علت در تغذیه در دوران بارداری ید و مواد غذایی که دارای ید هستند می توانند نقش بسیار مهمی را داشته باشند. محصولات لبنی، تخم مرغ، سبزیجات و غذاهای دریایی دارای مقادیر زیادی ید می باشند که به شما توصیه می کنیم حتما آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

مقاله پیشنهادی : طرز تهیه سالاد سبزیجات

نقش روی و فیبر در تغذیه در دوران بارداری

مصرف روی می تواند نقش بسیار مهمی را در تغذیه در دوران بارداری داشته باشد. روی به راحتی می تواند در بهبود زخم ها و همینطور برای رشد مغز مفید و موثر باشد و به همین علت نیز یکی از مهمترین املاحی است که شما باید در دوران بارداری آن را مصرف کنید. از جمله مواد غذایی که منبع غنی از روی هستند می توان به مواردی مانند گوشت قرمز و ماکیان اشاره کرد که به شما پیشنهاد می کنیم حتما به اندازه کافی از این دو منبع غذایی مصرف کنید. فیبر می تواند از بروز یبوست جلوگیری کرده و احساس سیری را به شما بدهد.

فیبر در دوران بارداری نیز می تواند برای سلامت مادر بسیار موثر باشد و شرایط جسمی بهتری را برای مادر فراهم کند. بنابراین لازم است که مادران باردار در رژیم غذایی خود حتما خوراکی هایی که دارای مقادیر زیادی فیبر هستند را قرار دهند که از جمله این خوراکی ها و مواد غذایی می توان به میوه ها و سبزیجات تازه اشاره کرد.

مواد غذایی مضر در رژیم غذایی بارداری

غذاهای دریایی که سرشار از جیوه می باشند از جمله مهمترین مواد غذایی هستند که حتما باید از مصرف آنها در دوران بارداری خودداری کنید. از جمله مواد غذایی دریایی که دارای جیوه زیادی هستند و نباید آنها را مصرف کنید می توان به ماهی تن، شاه ماکرل، نیزه ماهی، لیزابه سر و …. اشاره کرد. مصرف غذاهای دریایی خام و نپخته نیز به هیچ وجه در تغذیه در دوران بارداری توصیه نمی شود چرا که ممکن است دارای باکتری ها و ویروس های دریایی باشد که برای مادر و فرزند مضر خواهد بود. از جمله این غذاها می توان به انواع سوشی، ساشیمی، سویچه و صدف اشاره کرد. به طور کلی به شما پیشنهاد می کنیم حتما برای خوردن غذاهای دریایی که برای بدن لازم و ضروری می باشند آنها را به خوبی پخته و سپس میل کنید.

رژیم غذایی در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری و سایر مواد غذایی مضر

مصرف گوشت، تخم مرغ و ماکیان نپخته نیز می تواند آسیب های جدی را به شما و فرزندتان وارد کند. بنابراین برای مصرف این گروه از مواد غذایی نیز به شما توصیه می کنیم حتما آنها را به خوبی پخته و سپس میل کنید. محصولات لبنی که پاستوریزه نیستند نیز از جمله مواد غذایی مضری می باشند که به هیچ وجه نباید آنها را مصرف کنید و چرا که ممکن است برای شما و فرزندتان مضر باشند. در خصوص تغذیه در دوران بارداری حتما باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که میوه ها و سبزیجات را به صورت نشسته مصرف نکنید و قبل از میل کردن آنها حتما به خوبی آنها را شست و شو دهید. مصرف بیش از حد کافئین نیز در دوران بارداری کاملا ممنوع است که حتما در رژیم غذایی دوران بارداری باید به این نکته توجه داشته باشید.

مقاله پیشنهادی : غذاهای رژیمی

صحبت پایانی درباره تغذیه در دوران بارداری

ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی را درباره تغذیه در دوران بارداری در اختیار شما قرار دهید و اطلاعات بسیار خوب و مفیدی را به شما ارائه دهیم. شما با رعایت کردن نکاتی که ما در این مطلب به شما ارائه دادیم می توانید به راحتی یک رژیم غذایی مناسب را برای دوران بارداری خود تهیه کنید و در نتیجه با این تغذیه در دوران بارداری می توانید سلامت جسمی خود و فرزندتان را تضمین کنید.

سفارش آنلاین غذا

ساعات کاری 

شنبه – پنجشنبه
11:00 – 16:00

جمعه
تعطیل است

عضویت در خبرنامه

10 + 13 =

طراحی سایت و بازاریابی آنلاین  : سپنتا